Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Педагогика Съдържание на сп. "Педагогика" Съдържание на сп. „Педагогика“, 2016 г.

Педагогика, година LXXXVIII, книжка 3, 2016

от
20-04-2016
в Съдържание на сп. „Педагогика“, 2016 г.
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

ROMA (NON-)INCLUSION / РОМСКОТО (НЕ)ВКЛЮЧВАНЕ

Ромски дискриминационни практики и реч на омразата в преподаването на университетски преподаватели
(Анализ на информацията от база данни от анкетно проучване)
[Roma Discriminatory Practices and Hate Speech in Teaching Academics
(Analysis of Information from a Database of Survey)]
/
София Дерменджиева, Даниела Тасевска, Гергана Дянкова / Sofia Dermendjieva, Daniela Tasevska, Gergana Dyankova – стр. 295

icon Отвори пълния текст

 

HISTORY OF EDUCATION / ИСТОРИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО

Материално осигуряване на образованието в Източна Румелия (1879 – 1885)
[Material Provision of Education in Eastern Rumelia (1879 – 1885)]
/
Емилия Еничарова / Emilia Enicharova – стр. 312

icon Отвори пълния текст

 

RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Информационните технологии в началните класове – състояние и перспективи
[Information Technologies in Primary School – State and Perspectives]
/
Даниела Тупарова, Мая Касева / Daniela Tuparova, Maya Kaseva – стр. 320

icon Отвори пълния текст

 

Ученическите емоции удоволствие, тревожност и скучаене в процеса
на учене по време на час [Student’s Emotions Enjoyment, Anxiety and
Boredom in the Learning Process during the Class]
/
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – стр. 338

icon Отвори пълния текст

 

Стимулиране на креативното развитие на децата от предучилищна възраст
[Stimulating Preschool Children’s Creative Development]
/
Боряна Иванова / Boryana Ivanоva – стр. 349

icon Отвори пълния текст

 

Особености на естетическото преживяване и разбиране в процеса на опознаване на природата
[Peculiarities of the Aesthetic Experience and Aesthetic Understanding in the Process of Discovering Nature]
/
Иванка Кирилова, Ivanka Kirilova – стр. 357

icon Отвори пълния текст

 

INCLUSION OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS /
ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ

The Process of Reading and the Teaching of Reading Skills to Pupils with Dyslexia /
Blagovesta Troeva
– стр. 367

icon Отвори пълния текст

 

FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

An Overview on Formal Schooling System in Seven Countries /
Alina Gîmbută, Maria Fili, Cemile Yavuz, Radmila Jeřábková,
Nikolina Ratković,
 Paulo Manuel Oliveira Mengo de Abreu, Chiara Sega – стр. 388

icon Отвори пълния текст

 

The Competencies of Selected Students from the Faculty of Education, Charles University
in Prague, in the Area of the Child Sexual Abuse (CSA) Syndrome Prevention
/
Jaroslava Hanušová, Jiří Prokop – стр. 409

icon Отвори пълния текст

DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Мрежовото сътрудничество – условие за преодоляване на самотата при децата
[Network Collaboration – Condition to Overcome the Child’s Loneliness]
/
Александра Ковачева / Alexandra Kovacheva – стр. 418

icon Отвори пълния текст

 


READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS / 

В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре


РОМСКИ ДИСКРИМИНАЦИОННИ ПРАКТИКИ И РЕЧ НА ОМРАЗАТА В ПРЕПОДАВАНЕТО НА УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ

(Анализ на информацията от база данни от анкетно проучване)

 

София Дерменджиева

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца

 

Даниела Тасевска

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

 

Гергана Дянкова

Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Резюме. Съществуват случаи, когато, умишлено или не, университетски преподаватели включват в преподавания материал опорочени сведения или научно необоснована информация, дискредитираща и опозоряваща ромската етническа група и са носители на така наречения „институционален расизъм“. Практика е даването на примери на студентите, в които се обсъждат и осъждат етническите и културните характеристики на ромите, поставят се под въпрос моралните им ценности и дори човешката им природа. Подобни тези влияят на представите на студентите, затвърждават или формират у тях погрешни разбирания за ромите и техните проблеми. Всичко това, в крайна сметка, формира устойчива нагласа у студентите, които, като бъдещи професионали, вътрешно са убедени, че ромите не заслужават нито тяхната, нито подкрепата на държавата.

Keywords: hate speech, institutional racism, Roma ethnicity, discrimination, tolerance

 

ROMA DISCRIMINATORY PRACTICES AND HATE SPEECH IN TEACHING ACADEMICS
(Analysis of information from a survey)

 

Abstract.  There are cases when, intentionally or not, academics include in teaching material scientifi cally unfounded information that defame Roma ethnic group and promote the so-called “institutional racism”. Suchcasesaffectthestudents’ notions, reinforce or raise misconceptions about Roma and their problems. Such cases form a stable attitude of students – as future professionals, that Roma do not deserve their or state support.

 

Dr. Sofia Dermendjieva, Assoc. Prof.

St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo – Branch Vratsa

 

Prof. Dr. Daniela Tasevska

Faculty of Philosophy

St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo

 

Dr. Gergana Dyankova, Assoc. Prof.

Faculty of Pedagogy

South-West University “Neofit Rilski” – Blagoevgrad

нагоре


МАТЕРИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В ИЗТОЧНА РУМЕЛИЯ (1879 – 1885)

 

Емилия Еничарова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. В статията се представят политиката и законодателните решения на  правителството  на  Източна  Румелия  за  материалното  осигуряване  на  обществените училища и учителите. Коментират се разпоредбите на Органическия устав, на Закона за началното учение, както и първата нормативна регламентация на въпроса за пенсионното осигуряване на учителите.

Keywords: education, schools, teachers, legislation

 

MATERIAL PROVISION OF EDUCATION IN EASTERN RUMELIA (1879 – 1885)

 

Abstract. The article presents the policy and legislative decisions of the government of Eastern Rumelia for the  financial support of public schools and teachers. The provisions of the Organic Statute, of the Primary teaching Act as well as the first legal regulation of the issue of pensions of teachers are commented.

 

Dr. Emilia Enicharova, Assoc. Prof.

Department „History of Pedagogy and Education Management“

Faculty of Education

University of Sofia

нагоре


ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ – СЪСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВИ

 

Даниела Тупарова, Мая Касева

Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Резюме. Целта на настоящото изследване е да представи текущото състояние в обучението по и с използване на ИТ в начална училищна степен в България и чужбина и да очертае възможностите за развитие на обучението по информационни технологии в началното училище с оглед на изискванията на съвременното информационно общество и световните тенденции в използването на ИТ в обучението по ИТ и информатика. Дискутират се следните основни проблеми: ИТ и педагогическата теория; приложение на ИТ в началното училище в България и чужбина; проблеми при въвеждането на ИТ в началното училище. 

Keywords: ICT in education, primary school, computational thinking, algorithmic thinking

 

INFORMATION TECHNOLOGIES IN PRIMARY SCHOOL – STATE AND PERSPECTIVES

 

Abstract. The aim of this study is to perform the state of the art in ICT education and application of ICT in the educational process in primary school in Bulgaria and abroad. The possibilities for development of education in ICT with respect to requirements of information society and world trends in usage of computing in education. The following topics are discussed: ICt and pedagogical theories; Application of ICt in primary school in Bulgaria and abroad; Problems in process of implementation of ICT in primary school. Also the paper considers the place of computational and algorithmic thinking in primary school curricula.

 

Dr. Daniela Tuparova, Assoc. Prof.

Dr. Maya Kaseva

Department of Informatics

South-West University

нагоре


УЧЕНИЧЕСКИТЕ ЕМОЦИИ УДОВОЛСТВИЕ, ТРЕВОЖНОСТ И СКУЧАЕНЕ В ПРОЦЕСА НА УЧЕНЕ ПО ВРЕМЕ НА ЧАС

 

Нина Герджикова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян

Резюме.  В  статията  са  представени  емпиричните  данни  от  изследване на ученици от 12- до 15-годишна възраст. Данните от него показват, че учениците не преживяват силни емоции по време на учебния час. 79,1% от тях биха  отсъствали от час, ако се  чувстват  напрегнати.  Същевременно 69,7% никога  или  много  рядко  биха  напуснали  часа  демонстративно.  Тези  данни ясно  показват  нагласата  на  учениците  да  контролират  негативните  си  емоции в съответствие с изискванията на учителя към тях. Образователният статус на майката не оказва влияние върху типа емоционално поведение.

Keywords: emotion, learning, pupil

 

STUDENT’S EMOTIONS ENJOYMENT, ANXIETY AND BOREDOM IN THE LEARNING PROCESS DURING THE CLASS

 

Abstract.  The article presents data from the survey of 12-15 years-old students. The data show that students do not experience strong emotions during class. 79,1% of students would be absent from class if they are feeling tension. At the same time, 69,7% of students never or very seldom would be left demonstratively the classes. These data clearly show the attitude of students to control their negative emotions in accordance to the requirements of the teacher to them. The educational status of the mother doesn’t influence the type of emotional behavior.

 

Dr. Nina Gerdzhikova, Assoc. Prof.

University of Plovdiv “Paisii Hylendarski” – Branch Smolyan

нагоре


СТИМУЛИРАНЕ НА КРЕАТИВНОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ

 

Боряна Иванова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

 

Резюме.  Статията  поставя  акцент  върху  някои  фактори,  влияещи  върху креативното развитие на децата от предучилищна възраст. Изтъква се значе нието на опита, придобит в различните дейности, средата, в която живее детето,  позитивните  емоции  и  мотивацията,  ролята  на  учителите  и  семейното възпитание. Проблемът за креативността на децата от предучилищна възраст не е самостоятелен проблем. Той е един от аспектите на цялостното формира не на детската личност.

Keywords: kindergarten, children, creator, environment, experience, emotions motivation, teachers, family

 

STIMULATING PRESCHOOL CHILDREN‘S CREATIVE DEVELOPMENT

 

Abstract. In the focus of this article are some factors that affect creativity in preschool children. The significance of experience acquired through different activities, children’s environment, their positive emotions and motivation, the role of the teachers and the family are also emphasized. The problem of preschool children’s creativity is not an isolated issue. It is only one aspect of the thorough development of children’s personality.

Dr. Boryana Ivanоva, Assoc. Prof.

P. Hilendarski University of Plovdiv

нагоре


ОСОБЕНОСТИ НА ЕСТЕТИЧЕСКОТО ПРЕЖИВЯВАНЕ И РАЗБИРАНЕ В ПРОЦЕСА НА ОПОЗНАВАНЕ НА ПРИРОДАТА

 

Иванка Кирилова

Съюз на учените в България

 

Резюме. В материала се разглежда значението на естетическото преживяване и разбиране в процеса на запознаване на учениците с природата. Описани са и някои примери, които разкриват влиянието на емоциите, чувствата и преживяванията в процеса на овладяване на знания и изграждане на научни концепции. В резултат на предложените варианти и на особеностите в детското развитие, се достига до обобщението, че естетическото възприемане и разбиране е неизменна част от процеса на опознаване на природата и изграждане на научни концепции.

Keywords: aesthetic experience, aesthetic understanding, primary science

 

PECULIARITIES OF THE AESTHETIC EXPERIENCE AND AESTHETIC UNDERSTANDING IN THE PROCESS OF DISCOVERING NATURE

 

Abstract. The material considers the significance of the aesthetic experience and the aesthetic understanding in the process of discovering nature. Some examples are described, which reveal the influence of the emotions, feelings and experiences in the process of acquiring knowledge and developing scientific concepts. As a result of the suggested options, as well as according to the characteristics of the children’s development, a generalization is made that the aesthetic perception and understanding is an invariable aspect of the process of discovering nature and developing scientific concepts.

 

Dr. Ivanka Kirilova

Union of Scientists in Bulgaria

нагоре


THE PROCESS OF READING AND THE TEACHING OF READING SKILLS TO PUPILS WITH DYSLEXIA

 

Blagovesta Troeva

New Bulgarian University

 

Abstract. The paper explores the strategies applied in teaching reading skills to pupils with the dyslexia. It starts with an analysis of some of the most influential theories of reading development in languages with an alphabetic orthography and the implications they have for teaching reading skills. Next, it identifies the areas of reading acquisition that are most frequently affected in dyslexia, acknowledging the complex and inhomogeneous nature of this specific learning difficulty. Drawing on research on reading interventions, the paper discusses the focus given to structured phonics presented in a rich language environment. It suggests that comprehension developing activities alongside the development of phonological skills should not be underestimated. Additional principles guiding instruction are identified and discussed – multisensory teaching, the role of context, mixed-ability grouping, reinforcement, overlearning and metacognition. Taking into account the variations of each learner’s profile, the author concludes that accommodating the reading instruction to meet each student’s individual needs is what teachers should aim at in order to secure the most inclusive learning environment.

Keywords: dyslexia, reading development, strategies, teaching reading skills

 

Blagovesta Troeva

New Bulgarian University

нагоре


AN OVERVIEW ON FORMAL SCHOOLING SYSTEM IN SEVEN COUNTRIES

 

Abstract. The following article is an overview on the formal schooling systems in Romania, Greece, Turkey. Czech Republic, Croatia, Portugal and Italy. It provides an informational basis for teachers who wants to make comparative analysis between different structural approaches of the formal education system or intends to understand how these work.

Keywords: schooling, education, formal education

 

Dr. Alina Gîmbută

National Colleges “Liviu Rebreanu”

Mrs. Maria Fili

Ekto Gymnasio Herakliou

Mrs. Cemile Yavuz

Hasan Sadoglu Technical and Vocational Anatolian High School

Mrs. Radmila Jeřábková

Basic School Ostrava

Mrs. Nikolina Ratković

Turističko-ugostiteljska škola

Mr. Paulo Manuel Oliveira Mengo de Abreu

Agrupamento de Escolas Dr. Mário Sacramento

Mrs. Chiara Sega

IIS Nelson Mandela

нагоре


THE COMPETENCIES OF SELECTED STUDENTS FROM THE FACULTY OF EDUCATION, CHARLES UNIVERSITY IN PRAGUE,
IN THE AREA 
OF THE CHILD SEXUAL ABUSE (CSA) SYNDROME PREVENTION

 

Abstract. The study explores the readiness of future experts (selected last grade students of a master or follow-up master study programme at the Faculty of Education, Charles University in Prague) for the prevention of sexual abuse of children. For data collection a quantitative questionnaire and the CAWI (Computer Aided Web Interviewing) technique were used. Research sample was selected using the method of stratifi ed random sampling. The sample consisted in total of 300 respondents – last grade students of a master or follow-up master study programme in the academic year of 2007/2008 and 2013/2014 at the selected faculty of Charles University. For evaluation a point grading system was used to establish the order of the results. Based on the information a minimum knowledge standard was drafted, including a proposal on the functioning of the interdisciplinary cooperation.

 

Keywords: Child Sexual Abuse Syndrome, Child Abuse and Neglect Syndrome, commercial sexual exploitation of children, interdisciplinary cooperation, Faculty of Education, Charles University in Prague

 

Dr. Jaroslava Hanušová, Dr. Jiří Prokop

Department of Education

Faculty of Education

Charles University in Prague

нагоре


МРЕЖОВОТО СЪТРУДНИЧЕСТВО – УСЛОВИЕ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА САМОТАТА ПРИ ДЕЦАТА

 

Александра Ковачева

Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Резюме. Научният  труд  осъществява  анализ  на  понятието  и  проявлението  на  детската  самота  и  добрите  практики  в  тази  област.  На  тази  база предлага разработен модел за мрежово сътрудничество между организации и институции за справяне със самотата при деца от предучилищна и начална училищна възраст.

Keywords: collaboration, networking, children’s loneliness, prevention

 

NETWORK COLLABORATION – CONDITION TO OVERCOME THE CHILD’S LONELINESS

Abstract.  This scientifi c work presents an analysis of the concept and the manifestation of child’s loneliness and best practices in this area. On this basis it provides a developed model for network collaboration between organizations and institutions to deal with loneliness in children of preschool and school age.

 

Alexandra Kovacheva, Assist. Prof., PhD student

South-West University “Neofit Rilski”

нагоре

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 1, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 5, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 6, 2016 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVIII, книжка 7, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Български език и литература, книжка 2, година LVIII, 2016

Следваща статия

Строг контрол на изпитите

Следваща статия

Строг контрол на изпитите

Председателството на ЕС е национален приоритет

Председателството на ЕС е национален приоритет

Българските школа в Америка

Българските школа в Америка

Последни публикации

  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро
  • Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката
  • Конкурс за диктовки по случай 24 май
  • Скитащият саламандър е изключително ловък
  • Столичната община очаква вота на гражданите за най-добрите детски градини и училища

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"