Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 51-52 2022

Парен локомотив вместо коледна шейна

в Брой 51-52 2022
Най-старата парна машина в парка на БДЖ зарадва преди празниците
малки и големи с разходка до Банкя

Емил СПАХИЙСКИ

Държавните железници зарадваха стотици деца, като извадиха най-старата парна машина в своя парк. На 17 и 18 декември локомотивът поведе празнична композиция по маршрута София – Банкя. А за да е истински празникът, на междинна спирка се качи Дядо Коледа със Снежанка.
Машината е произведена за железопътния парк на Царство България през 1908 г. Реставрирана е в продължение на години от група ентусиасти от Локомотивното депо в София и в момента е единствената подобна машина в света, която е в движение. Тя няма име, макар помежду си машинистите да я наричат „Йоанка“.
Някога локомотивите са имали имена – нежни, сурови, героични. Имена на реки, на планини, на жени – Искър, Струма, Марица… Витоша, Рила, Стара планина… Росица, Евдокия, Надежда, Мария… След това получават номера. Едва най-новите мотриси, които БДЖ закупи, носят отново имена на български царе.
Събитието е добър повод, за да припомним любопитни факти за началото на железните пътища в България. На 1 декември 1856 г. в „Цариградски вестник“ се появява съобщение, в което се казва: „Високата порта обнародва и известява на капиталистите, че иска един железен път, който да захваща от Варна, ще минава през Шумен и ще отхожда на Русчук, защото този път ще скъси разстоянието от Цариград до Виена със стотина часа“.
С това решение започва изграждането на първата жп линия в българските земи. Преди 156 години тръгва първият влак от Русчук до Варна и обратно. Така започва историята на Българските държавни железници.
Когато са пуснали първата линия от Русчук до Варна, това е било толкова странно за българите, че е трябвало да се направи специален закон – кой може да пътува, може ли да се пие, какви наказания да се дават на нарушителите. Разбира се, редът се въдворява от валията на Русчук – Мидхат паша. Този документ е известен като „Законникът на Мидхат паша“.
В документа са предвидени строги наказания за нарушителите: затвор, окови, смърт. Всеки, който причини дерайлиране на влак и нараняване на пътник, се наказва с окови, а при убити пътници – със смърт. Пияни, въоръжени и нечисти пътници не се допускат за превоз. Жените пътуват отделно от мъжете. Треновете се движат само денем.
А знаете ли защо точно Русчук – Варна, а не примерно Одрин – Пловдив или друга линия?
Изначално идеята на Високата порта е била и най-логичната. Две години преди фермана за изграждане на линията Русчук – Варна се изготвя програма, която цели Цариград да бъде свързан с Виена по линията Одрин – Пловдив – София – Ниш – Крагуевац – Белград, а сетне към Будапеща и Виена. За това са настоявали и от двора на Австро-Унгарската империя, тъй като желанието им за експанзия на Изток е било не по-малко от това на Кара Мустафа паша да завземе Виена през 1683-а.
Независимо кой какво планира и прави, британската дипломация тихо върши своята работа. След всички планове да се свърже с Виена, ненадейно Високата порта отлага проекта в полза на английските интереси. Лондон иска да изгради бърз коридор през Дунав до Проливите и оттам към Индия. Първата идея е да се построи линия от Русчук през Стара планина до Егейско море. Добрите капиталисти обаче изчисляват, че инвестицията трудно ще се изплати, и тогава се насочват към далеч по-евтиния вариант – Русчук – Варна, а след това от пристанището по Черно море и през Босфора към Суецкия канал, чието изграждане вървяло с пълна сила.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Репортер
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

За две изключения при бройната форма

Следваща статия

Търсят се педагози

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Търсят се педагози

Награда за вестник „Аз-буки“

Награда за вестник „Аз-буки“

В ход е дигиталното обучение

Шанс за втора оценка от матурата

Последни публикации

  • 721 училища запазват медиаторите си
  • Феерията на празника
  • Испанската гимназия с нова сграда
  • Направи добро – дари надежда
  • Шанс за втора оценка от матурата
  • Награда за вестник „Аз-буки“
  • Търсят се педагози
  • Парен локомотив вместо коледна шейна
  • За две изключения при бройната форма
  • Очакват кандидати за „Нов европейски Баухаус“
  • България получи първите 1,4 млрд. евро
  • Проф. Сашо Пенов, министър на образованието и науката: Готови са проектите за промяна на учебните програми
  • Всяко дете тук се чувства обичано и ценено
  • В обувките на директора
  • Тайните на Ченгене скeле’
  • Доц. Петя Трифонова от Геомагнитната служба на НИГГГ – БАН: Небесни фойерверки по Коледа ще радват жителите на полярните о бласти
  • Работилници за сурвачки и коледни сладки
  • Най-големият подарък
  • Дядо Коледа и Житената питка
  • Роди се Божият син в… Кувейт
  • Из дебрите на природния парк „Рила“
  • Коледни картички за детската болница
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG