Професионалната гимназия по механоелектротехника в Плевен сбъдва на 10 декември 2024 г. своя дългогодишна мечта – откриване на изцяло обновена училищна база. За пътя до реализирането на тази цел, за всекидневната работа и бъдещите планове за развитие разговаряме с инж. Цветелина Стойкова – възпитаник, дългогодишен учител, а от 6 години и директор на училището.
Обновяването на сградата на плевенската Професионална гимназия по механоелектротехника е осъществено благодарение на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР), съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие, като е част от процедурата „Подкрепа за професионалните училища в Република България“.
„Този проект е планиран наистина дълго време.
Когато през 2018 г. поех длъжността директор, заварих проекта вече подаден за участие със съответната документация от 2015 г. Вече като изпълняващ длъжността, реших да се запозная подробно и да си изясня ситуацията. Срещнах се с хора от Министерството на образованието и науката, които отговарят за тази програма. Те ми дадоха разяснения какво предстои, как заложеното може да стане дори още по-добро. Съдействаха ми, за да мога да навляза по-бързо в проблематиката. И така започна сериозното ни участие по тази оперативна програма“, разказва директорката.
Гимназията е одобрена за цялостно обновяване и ремонтните дейности започват през лятото на 2023 г. Тогава се оказва, че сградата няма да може да се ползва за учебни дейности и целият учебен процес трябва да се реорганизира. Но с помощта на Общинския съвет инж. Стойкова и екипът ѝ успяват бързо да се справят със ситуацията. Предоставена им е за временно ползване сградата на закритото Основно училище „Никола Й. Вапцаров“.
„Това се случи през август 2023 г. и съм безкрайно признателна на колегите, които се отзоваха. Родителите и фирмите партньори на училището също се включиха. С общи сили успяхме да се пренесем и да възстановим сградата, която ни беше предоставена, във вид, който ни позволява да провеждаме учебните занятия. Имахме много голям ентусиазъм. Всички се потрудихме, за да можем да създадем нужните условия“, споделя моята събеседничка.
В рамките на договора за проектиране и изпълнение са включени цялостно обновяване на учебния корпус и административната част.
Предприети са и мерки за енергийна ефективност. Ремонтирани са покривът, класните стаи, фоайета, коридори, стълбищни клетки, санитарни възли. Ремонтни и енергоспестяващи мерки са осъществени и в учебно-производствения корпус, където се провеждат учебните практики, както и във физкултурния салон и съблекалните. Въведени са и мерки за пожарна безопасност и са изградени нови пожароизвестителни системи. Обновена е и спортната площадка. Създаден е достъп до сградата за хора с увреждания – изградени са рампи и асансьор в основната част на корпуса. Петте компютърни зали са с ново оборудване и компютри от най-висок клас. Изградени са три нови лаборатории, оборудвани със симулатори, специални работни маси и нови съвременни машини.
„Всички тези дейности са факт. Имахме доста емоционална и трудна година.
Изпитвам огромна благодарност към всички, които допринесоха за успешното реализиране на проекта – финансиращите органи, всички колеги, които всеотдайно прекъснаха отпуските си и дойдоха да помагат, за да можем да се пренесем, а след това и да се върнем обратно в нашата сграда. Съдействието на Регионалното управление на образованието, които ни помогнаха с организацията и всичко необходимо, за да можем да провеждаме нормален учебен процес. Разбирането на родителите, защото беше важно как и при какви условия децата им ще учат през една цяла учебна година. И разбира се, фирмата изпълнител, с която поддържахме комуникация през цялото време. Заради всички тях вече си говорим за новата ни обновена сграда с всички необходими съвременни условия“, признателна е директорката.
В момента в гимназията се обучават 206 ученици в дневна и в дуална форма.
Всички специалности са в STEM направления и са съобразени с икономиката на града, за да предлагат нужните подготвени кадри. Изучават се 4 специалности. Две в дуална форма – „Електрообзавеждане на производството“ и „Машини и системи с цифрово програмно управление“, и две с разширено изучаване на английски език – „Системно програмиране“ и „Телекомуникационни системи“. Учениците излизат с професии на електротехници, електромонтьори, техници за машинни системи и цифрово управление, програмисти и софтуерни специалисти.
Изграждането на STEM център в училището вече е започнало. Предстои той да бъде дооборудван.
„Първо ни трябваше основа, на която да стъпим, за да продължим да надграждаме. Ремонтни дейности за енергоефективност и от жизнено необходим характер не бяха правени десетки години. А STEM център е предвиден и сме започнали с подготовката му. Досега сме направили три високотехнологични стаи, които имаме право да реализираме по този проект. Върви и другата обществена поръчка, която е за дообзавеждане и оборудване на STEM центъра. Помещенията са ремонтирани и подготвени, очакваме да ги обзаведем по начина, по който сме заложили в проекта. Внимавахме да не се покрие с изпълнението на Оперативна програма „Региони в растеж“. С нея наблегнахме на това, което може да се подготви като учебни помещения и зали, а оборудването и обзавеждането да бъде по другия проект“, разказва инж. Стойкова.
Професионалната гимназия по механоелектротехника е първата, която въвежда дуалната форма на обучение в Плевен.
Започват със специалност „Електрообзавеждане на производството“. Работят с едно от най-големите електроразпределителни дружества – ЧЕЗ, сега „Електрохолд“, от самото начало. По случай обновената сграда от Холдинга са предприели инициатива една от лабораториите да бъде обзаведена с техни средства.
Другата специалност в дуална форма е „Машини и системи с цифрово програмно управление“.
„От 2016 г. досега с тези две специалности успяхме да постигнем устойчивост и от страна на учениците, и от страна на фирмите партньори. Вече работим с 13 фирми в града, които имат нужда и изявяват желание за кадри, които да подготвим – разказва директорката. И допълва: – Мотивацията на учениците с годините се увеличава и забелязваме каква градация има от тяхна страна и от страна на родителите. Това много ни радва, защото все по-добри стават и изявите на нашите ученици на национално ниво, на състезанията по професии, на олимпиадите. От миналата година на олимпиадата по техническо чертане имаме лауреат на национално ниво. Участваме във всички надпревари на технически университети, като учениците ни се класират на призови места.“
С подкрепата и съдействието на фирмите партньори в дуалната система учениците имат възможност след завършване на XII клас да продължат едновременно висшето си образование и да останат на работа. Много от фирмите искат да ги стимулират, защото виждат в тях добри кадри, и заплащат образованието им.
Така завършилите ученици остават в града, работят по специалността си и продължават обучението си в задочна форма.
„Важно е и че се харесват взаимно. Това е процес, в който мотивираните ученици, които искат да продължат професията си, има къде да работят, а в същото време, фирмите намират бъдещите си кадри, които да доразвият. Най-хубавото е именно този процес“, обяснява моята събеседничка.
В XI клас учениците имат по два дни, а в XII клас – по три дни практика във фирмите. Имат и трудов договор на 7 часа, който е достатъчен, за да могат фирмите да ги подготвят спрямо изискванията си, така че да им предложат договор след XII клас. По думите на директорката, много от учениците успяват да се впишат в колектива и да останат на работа в компанията. По този начин в града има подготвени млади кадри благодарение на дуалното системно обучение.
„Много се радвам, че нещата се случват въпреки трудностите, през които преминаваме с колегите.
Работата по различни национални програми и проекти ни довежда до добър резултат – заявява инж. Стойкова. – Оценяваме всички неща, които ни се случват. Имаме много да наваксваме, тъй като тази форма на дуално обучение не беше позната и все още работим върху това родителите и учениците да видят предимствата. Да разберат, че и в нашия град има къде човек да усвои професия, че тя може да бъде основното нещо, с което да се чувства полезен и достоен. Ще работим и за откриването на STEM центъра, както и по други проекти – общо 9 за тази година. Стараем се за нашите ученици, обгрижваме ги и се стремим да им предоставяме различни възможности. Въпросът е те да искат, да имат мотивация, да си поставят цели и после да ги постигат, а ние ще ги подкрепяме и ще се радваме на техните успехи.“
Инж. Цветелина Стойкова, директор: Старая се да върна на гимназията това, което тя ми даде „Животът ми е тясно свързан с това училище – първо го завърших, след това работих като учител, а сега съм негов директор. Вече преминала „от другата страна“, се старая да върна на училището това, което то ми даде като професионалист. Целта ми е да вдъхновя младите хора и да им дам възможност да открият своята професия. Да им покажа, че можеш да бъдеш достоен човек с работа, която ти носи радост и удовлетворение. Училището ни има много примери за успешно реализирани ученици – както в града и страната, така и в чужбина.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg