Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Структура на наратива в повестта на Павел Вежинов „Бариерата“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-08-2021
в Uncategorized
A A

Инна Гажева
Университет Лвов (Украйна)

https://doi.org/10.53656/bel2021-4-3-pavezh

Резюме. В статията е представен опит за анализ на произведението в светлината на възможната двойна интерпретация на фабулата му: реалистична и фантастична. Изследвани са пътищата на трансформацията на фабулата в сюжет, в частност външната композиция, фокализацията (режима на повествование), структурата на образите на персонажите; организацията на модално-времевия план.
Особено внимание е отделено на спецификата на художественото пространство. Двамата герои са характеризирани като персонажи на откритото пространство. Придвижванията на Манев в рамките на плоскостното хоризонтално пространство носят хаотичен характер – това са люшканията на човека, загубил пътя, и едва с появата на Доротея в живота на Антони придвижванията му придобиват насоченост.
Доказано е, че rite de passage, встъпващ в качеството на сюжетна схема в даденото произведение, в пределите на повестта не се е увенчал с придобиване на „нова идентичност“ от героя. Направен е извод: реалистичната мотивировка на събитията от повестта не противоречи на „метафоричната“: при всички положения това е история за „отказа“ – за възможната, но неосъществила се духовна трансформация на героя.
Ключови думи: наративни структури; външна композиция; фокализация; организация на модално-времевия план; художествено пространство; rite de passage

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогическото взаимодействие родители – деца – учители – основа за пълноценно развитие на детската личност в предучилищна възраст Default ThumbnailИнструментариум за оценка на предприемаческите компетенции сред учащите Default ThumbnailСоциалните иновации като потенциал и възможен подход за образователно и социално включване Default ThumbnailНово изследване върху развитието на независимия финансов одит в България след 1991 година

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Партиципиални и/или глаголни морфеми

Следваща статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2021, година LXIII

Следваща статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2021, година LXIII

Стихосбирката Истерични веери и предговорът на Теодор Чакърмов

Фолклорът в контекста на литературното обучение (Според действащата учебна програма по литература за V клас)

Последни публикации

  • Диабетът не се развива от днес за утре
  • Разкриват „Оперни тайни“ на децата във Варна
  • „Монтесори“ педагогиката създава морален компас у детето
  • Учим от природата за природата
  • Връчиха наградите в конкурса „Родолюбие“
  • Таня Михайлова проведе среща за повече информираност за диабета в училищата
  • Откриха в пещера претендент за най-голяма паяжина
  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите
  • Ученици от ПГ „Велизар Пеев“ блестят с майсторство на международно изложение
  • Законова защита при забавени или неплатени заплати
  • Европейската комисия обяви покана за проекти по „Еразъм+“ за 2026 г.
  • „Аз-буки“ се среща с младите таланти на България
  • Че какво без песен е светът
  • „Машина на времето“ връща кюстендилските ученици към изворите на знанието
  • Д-р Елеонора Лилова, началник на Регионалното управление на образованието – София-град: Мисията ни е да превърнем учителската професия в избор на сърцето и разума
  • Педагози от Софийска област обменят опит

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"