Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.

Започват обсъждания за подобряване на приобщаващото образование

Стела Маринова от Стела Маринова
26-03-2025
в Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.
A A
Снимка Авторът

Да започнат обсъждания за усъвършенстване модела на приобщаващото образование и да бъде сформирана работна група с участието на всички заинтересовани страни и народни представители. Такъв ангажимент пое министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на участието си в кръгла маса на тема „Приобщаващото образование на ученици със специални образователни потребности – добри модели и нови предизвикателства“, която се организира по инициатива на депутата от ресорната комисия в Народното събрание Йорданка Фандъкова.

„За да изготвим най-добрите предложения, ни трябват време и вашата експертиза“, обърна се Вълчев към участниците във форума.

Сред тях бяха заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, директорът на Дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН Грета Ганчева, началникът на Регионалното управление на образованието – София-град, Ваня Кастрева, директорът на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в столицата Калоян Дамянов, представители на образователни институции, на неправителствения сектор, настоящи и бивши народни представители.

По думите на министъра, биха могли да бъдат предприети и по-бързи мерки. Вълчев даде пример с провеждането на съвместни квалификации.

„Искаме тази кръгла маса да бъде работна и до 2 – 3 месеца да финализираме процеса за предложения на промени в приобщаващото образование“, заяви, от своя страна, Фандъкова.

Тя добави, че тази дискусия е първата от поредицата дискусии, които възнамерява да бъдат организирани. В последващите ще бъдат поканени и представители и на институции, които имат отношение по темата.

Фандъкова представи и данни на МОН относно броя на децата със специални образователни потребности от влизането в сила на Просветния закон през учебната 2016/2017 г. до настояща 2024/2025 г. Той се е увеличил с 5317 деца – от 14 054 и на 19 371. Тя обърна внимание на

разликата в броя на учениците

със специални образователни потребности, която се получава след пети клас. В начален етап за тази година са 7769, от V до VII са 6645 деца със специални образователни потребности, а в първи гимназиален –  3350.

В същото време, директорът на Дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН Грета Ганчева отчете увеличение на средствата за ресурсно подпомагане, както и на броя на ресурсните учители, психолозите, логопедите и помощниците на учителите за периода от 2016 до днес. Тя обърна внимание още, че в

у нас вече се прилага функционална оценка на индивидуалните потребностите

на децата и учениците със специални образователни потребности и хронични заболявания, която се базира на откриването на способностите и силните им страни при реализиране на политиките за приобщаване в съответната образователна институция.

Ганчева обясни, че работят по идеята за диференциране на стандартите за допълнителна подкрепа за личностно развитие на базата нa подкрепата, от която всяко дете има нужда.

„Смисълът на това да дадем по-персонализирана грижа за всяко дете, е да направим, така че то да получи средства за необходимите му ресурсни учители, психолози, логопеди и други специалисти и за съответните материали, технологии и софтуери, с които да може да работи в обучението си спрямо своите потребности. За едни деца това могат да бъдат по-малко часове, а за други – повече. Съответно те да бъдат финансирани по диференциран начин“, разясни директорът на Дирекция „Приобщаващо образование“.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Децата с дислексия ще учат с четящи уроците софтуери Четири столични училища прилагат инструмент за социално включване в образованието Награди за таланти в счетоводството Финалисти на националното състезание „Най-добър млад заварчик“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денятдеца и ученици със специални образователни потребностиМОНприобщаващо образование

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училища с музикален профил празнуват 10-години заедно

Следваща статия

Ролята на учителя е да напътства, да гълчи и да… обича

Следваща статия
Ролята на учителя е да напътства, да гълчи и да… обича

Ролята на учителя е да напътства, да гълчи и да... обича

Може ли да сигнализираме прокуратурата?

Прякорите в миналото

Какви са условията за получаване на шест заплати при пенсиониране

Какви са условията за получаване на шест заплати при пенсиониране

Последни публикации

  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро
  • Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"