Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 31, 2022

Нови дебати за академичното израстване

в Брой 31, 2022

МОН публикува за обсъждане прецизирани минимални национални изисквания за придобиване на научни степени и заемане на академични длъжности

Актуализирани минимални национални изисквания към научната, преподавателската и/или художествено-творческата или спортната дейност на кандидатите за придобиване на научни степени и заемане на академични длъжности във висшите училища и научните организации са публикувани за ново обществено обсъждане от Министерството на образованието и науката. През април е представен проект на промени относно минималните национални изисквания, въведени през 2018 г., който предизвика разнопосочни оценки, коментари и бележки. В резултат МОН сформира разширени работни групи за обсъждане и прецизиране на изискванията. В тях се включват 48 представители на висшите училища и научните организации от всички професионални направления от всяка от областите на висше образование. Новите предложения отразяват постигнатото съгласие в работните групи, съобщават от МОН.
Минималните изисквания са изготвени по групи показатели за различните научни степени и академични длъжности в деветте области на висше образование и съответстващите им професионални направления. Акцент на промените е създаването на условия за обективно и безпристрастно прилагане на минималните национални изисквания, което да доведе до хармонична обвързаност между научните постижения
на кандидатите и възможностите за академичното им развитие, като се отчитат спецификите на областите на висше образование и професионалните направления.
Критериите в публикуваните таблици с наукометрични показатели са представени в три групи. Първата група показатели (група А) отразява научните постижения и постиженията в художествено-творческата или спортната дейност, както и отзвукът им в научната литература. Въведените във всички професионални направления квартили отчитат както качеството на научните трудове, така и спецификите във всяко едно от направленията. Минималният брой точки, необходими в тази група показатели, е по-висок за научните организации спрямо този за висшите училища.
Показателите от втората група (група Б) са свързани с постигнатите академични резултати в преподавателската дейност на академичния състав и включват научно ръководство, авторство на учебници и учебни помагала за студенти, ръководство на млади специалисти и докторанти и обучения извън учебния план. Минималният брой точки в тази група показатели е по-висок за
висшите училища спрямо научните организации.
Показателите от първите две групи са в голяма степен общи за всички области на висше образование с цел уеднаквяване на подхода при отчитане спецификите на професионалните направления чрез квартилите, коефициентите К и конкретните точки за изчисление на показателите.
Третата група (група В) включва показатели, свързани с приложението на научните резултати, които са специфични за отделните области на висше образование и професионални направления и отразяват особеностите на всяко направление.
С промените в Правилника за прилагане на Закона за развитието на академичния състав се уточнява, че „научнопопулярна книга и/или публикация“ е тази, която представя научен проблем на достъпен език за широка, неспециализирана аудитория. „Национален научен проект“ е всеки проект, утвърден и финансиран в рамките на установен в Република България механизъм за финансиране на научни изследвания. А „международен научен проект“ е всеки проект, финансиран от чуждестранен, международен механизъм или механизъм на финансиране чрез фондовете на Европейския съюз, Европейската агенция по отбрана (EDA) и Организацията за наука и технологии (STO) на НАТО.
В забележки към таблиците с броя точки по показатели се уточнява, че изпълнението на минималните национални изисквания е само условие за допускане до участие в процедурите по Закона за развитие на академичния състав. Представените в процедурите за придобиване на научна степен и заемане на академична длъжност научни и художественотворчески трудове се проверяват за плагиатство.
МОН чрез НАЦИД поддържа Списък на научните издания, реферирани и индексирани в световноизвестни бази данни с научна информация, и таблица със специфичните за професионалните направления коефициенти К по Web of Science. Стойността на К се взема от таблица, актуална към датата на обявяване на конкурса в „Държавен вестник“, като К винаги е по-голям или равен на 1. Една публикация, отразена в повече от една база данни, се отчита само веднъж.
По показател А1 при заемане на длъжност „доцент“ или „професор“ се изпълняват изискванията за брой точки, равностойни най-малко на монография тип 2. Когато монографията за съответната област на висше образование е описана като задължителна, това се отнася за заемане на академичните длъжности „доцент“ и „професор“. По отношение на монографиите с повече от един автор следва да е налице задължително разделителен протокол между авторите, като за да се зачита трудът за монографичен, авторът следва да има самостоятелно брой страници, отговарящи на дефиницията за монография. При авторство на по-малък брой страници участието на съответния автор се счита за глава от книга/студия/статия.
Изброени са и специфични изисквания при установяване на показателите за различните академични длъжности. Така за длъжност „главен асистент“ не се изисква изпълнение на допълнителни показатели след придобиване на образователната и научна степен „доктор“. Съответно за „доцент“ не могат да се повтарят доказателства по различните показатели, представени за придобиването на образователната и научна степен „доктор“ и за придобиването на научната степен „доктор на науките“. А за длъжност „професор“ не могат да се повтарят доказателства по различните показатели, представени за придобиването на образователната и научна степен „доктор“, на научната степен „доктор на науките“ и за заемането на академичната длъжност „доцент“. Точките за придобита образователна и научна степен „доктор“ или научна степен „доктор на науките“ се използват еднократно при заемане на академична длъжност. За всяка публикация, представена в процедура за придобиване на научна степен и за заемане на академична длъжност, се описва личният авторски принос на кандидата.
Предвижда се още от общия брой цитирания да се изваждат тези, при които цитираната и цитиращата публикация имат поне един общ автор (т.е. автоцитатите). Всяка цитирана публикация се брои само веднъж за дадена цитираща публикация независимо колко пъти е спомената в текста на цитиращата статия. Могат да се представят цитирания от всички трудове на кандидата, като представените за целите на една процедура не могат да бъдат използвани в друга.
С удостоверение от съответния издател за „публикувани“ се приемат и статии, студии, монографии и др., приети за печат в издания, които притежават ISSN или ISBN, както и публикации, които притежават дигитален идентификатор на обекта (DOI).
При международни проекти се отчитат само средствата, които са привлечени за използване от българските учени, включени в проекта.
Q1, Q2, Q3 и Q4 обозначават четирите квартила (четвъртини), в които Journal Citation Reports (JCR) на Web of Science и Scimago Journal Rank (SJR) на Scopus групират научните списания с импакт-фактор във всяка област на висше образование. За целите на Правилника се използва най-високият квартил (best quartile) от двете бази данни за годината на публикуване.
Принадлежността на публикация в горните 10% се удостоверява по базите данни Scopus или
Web of Science. В платформата Scopus в страницата на публикацията под списъка на авторския колектив в полето Citations in Scopus е обозначено в кой перцентил се намира публикацията. Публикации с перцентил 90 и повече попадат в горните 10%. В Web of Science публикациите в горните 10% могат да се проверят в платформата InCites, като се използва Analyze – Researches – documents in top 10%. Принадлежността на научен труд в горните 10% се удостоверява в рамките на периода между датата на обявяване на конкурса в „Държавен вестник“ и крайния срок за подаване на документи за конкурса.
За академични преводи от/на чужди езици е необходимо изданията да са в обем, равен най-малко на обема на една монография, и с посочване на научен редактор
и/или научни рецензенти (не важи за област 8 и 9). За област „Изкуства“ е дадена формулировка какво означава „реализиран авторски продукт“, „водеща (самостоятелна) творческа изява“ и „поддържаща творческа изява или участие в колективен продукт“.
Посочва се още, че образователната и научна степен „доктор“ може да се придобива и в условия на съвместно ръководство от повече от един български ръководител от висше училище или научна организация, получила акредитация за обучение в образователната и научна степен „доктор“ от НАОА.
Ръководители на успешно приключил научен проект / научно-приложен проект / етап от проект са и националният и институционалният координатор на проекта.
Постановлението влиза в сила 6 месеца след обнародването му в „Държавен вестник“. В двумесечен срок след влизането в сила висшите училища и научните организации привеждат своите правилници в съответствие с изискванията на Правилника. Откритите и незавършили до влизането в сила на постановлението процедури се довършват при досегашните условия и ред.
Бележки, становища и предложения могат да бъдат изпращани на e-mail – а.paunova@mon.bg и d.andreev@mon.bg, до 30 септември 2022 г. включително.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Компас
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Олимпиада по математика събира 400 студенти от цял свят

Следваща статия

Над 110 млн. лв. за образованието

Следваща статия
Над 110 млн. лв.  за образованието

Над 110 млн. лв. за образованието

Успехът се гради от съмишленици

Успехът се гради от съмишленици

Училище в квартала

Училище в квартала

Последни публикации

  • Кошмарът „атмосферна река“
  • Увеличават се случаи на заразна гъбичка
  • Бъдещето на невротехнологиите
  • Технологии под ръка
  • Центровете за високи постижения пишат проекти
  • Кои са най-добрите информатици
  • Подготвя се национален проект за дуално обучение
  • В търсене на кадри
  • Обявен е график за допълнителните ДЗИ
  • Близо 150 млн. лв. за ученически общежития
  • Спортните федерации да влязат в училищата
  • Над 1,2 млн. обучения са преминали учителите
  • Още за двойните умалителни в българския език
  • Пловдив събра млади готвачи и монтьори
  • Думата имат тийнейджърите
  • Екранното поколение
  • Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив
  • Бургаските специални педагози споделят опит
  • Реализирането на една цел води след себе си друга
  • Уча децата да бъдат приятели
  • Гневът и мирът в европейската цивилизация
  • Търси се най-добрият младежки стартъп
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG