Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 43, 2020

Дебати за цифровото бъдеще

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-10-2020
в Брой 43, 2020
A A

„В последните 10 години се сблъскваме с шоково навлизане на мобилните информационни технологии в нашия живот. На прага сме на още по-мащабни дигитални трансформации и това изисква да обсъдим какво и как учат децата.“ Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев на конференцията „Влиянието на съвременните информационни технологии върху когнитивните способности и развитието на децата от 3 до 11 години“.
„Когато говорим за информационни технологии, имаме две теми – едната е учене за информационни технологии, а другата учене чрез информационни технологии. Този въпрос се обсъжда във всички европейски страни, търсят се решения и баланси, така че използването им да бъде в полза на когнитивното и социално-емоционалното развитие на децата“, добави още министърът. По думите му е факт, че електронните устройства както ни помагат, така и ни пречат. А каква е дозата, зависи от възрастта. По думите на министъра, изправени сме пред парадоксалния избор, че ако искаме да развием интелигентността на децата и те да бъдат дигитални създатели, трябва да ползват по-малко екрани, особено в ранна детска възраст. „Затова, формулирайки политиката, трябва да знаем каква е дозата и кой е ефективният начин на ползване на устройствата“, заяви Вълчев.
Министърът отбеляза още, че е необходим и разговор трябва ли да има телевизори в стаите в детските градини. „Първата работа на много от тях е да купят телевизор. Защото така е по-лесно да оставят децата да гледат нещо, вместо да ги обуят и да ги изведат навън“, заяви министър Вълчев. Според представено проучване на агенция „Тренд“ родителите не искат децата им да гледат телевизия в детските градини – така смятат 65% от отговорилите 1000 родители и само 21% го подкрепят. Вкъщи обаче ситуацията се обръща – за 62% това не е проблем и само 26% не го одобряват.
На конференцията бе представен и доклад на изследователи от Института по невробиология на БАН за въздействието на дигиталните технологии върху 4 – 6-годишните деца, създаден по поръчка на МОН. Учените са направили обзор на изследванията по света от 1985 до 2020 г., като отбелязват онези изводи, които са общоприети.
Изследванията сочат, че използването на образователни програми по телевизиите има благоприятно въздействие за развитието на децата и техните познания, въображение и езикови умения. Целенасочено създадените дигитални приложения за развитие на езиковите и математическите способности на децата също подобряват техните умения. Но важното е те да са съобразени с възможнос-
тите и възрастта на децата. Използването на образователни приложения подобрява работната памет на децата, вниманието им и способността да пренеб-
регват несъществената информация. Участието на учители и родители пък подобрява въздействието на дигиталните технологии. Установено е също, че ако децата използват един път седмично компютър, това подобрява техните постижения. При по-често или по-рядко използване ефектът не е положителен.
В същото време, ако децата започнат да гледат телевизия съвсем отрано, това забавя тяхното развитие. Прекомерното използване на технологиите също има отрицателен ефект. А дългото стоене пред екраните на телефони и лаптопи води до проблеми с очите. Прекомерната употреба на дигитални технологии има не само негативно влияние върху познавателните функции, но и върху тяхното емоционално развитие. Честата употреба на мобилни устройства може да доведе до изолация на децата, до развитие на емоционални проблеми, до пристрастяване и депресия.
Данни от проучване за влиянието на дигиталните технологии върху физическото и сетивно-двигателното развитие на 4 – 6-годишните пък показва, че продължителната работа с електронни устройства води до прпомяна на стойката и на гръбначния стълб. Изменят се и хранителните навици пред екрана, което води до повишен риск от затлъстяване в следващите години. Особено тежки са нарушенията на съня, водещи до спад в способността за учене.

Your Image Description

Свързани статии:

Обучението продължава присъствено Откриха нова лаборатория в ТУ – София 1300 лв. заплата за асистентите догодина За справедливо образование в Европа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Обучението продължава присъствено

Следваща статия

Откриха нова лаборатория в ТУ – София

Следваща статия
Откриха нова лаборатория в ТУ – София

Откриха нова лаборатория в ТУ – София

В ход е дигиталното обучение

1300 лв. заплата за асистентите догодина

В ход е дигиталното обучение

За справедливо образование в Европа

Последни публикации

  • Ученици от Враца спечелиха Европейското състезание по ядрена физика
  • Асоциацията на българските училища в чужбина избра нов председател
  • 25% повече часове по математика в гимназиален етап
  • МОН предлага 12 дни почивка за учениците по Коледа през новата учебна година
  • Нов ректор в Бургаския държавен университет
  • Истории от стария куфар
  • Министър Вълчев откри нова спортна площадка в началното училище в Дългопол
  • Президентът отличи тенис талантите за представянето на „Уимбълдън“
  • МОН представя концепцията за новите изпити в VII и X клас
  • Българският INSAIT с нов научен пробив
  • Балерина, офицер, учен
  • Четвърто издание на националния конкурс „Нестандартен учител“ събира 120 креативни преподаватели в Бургас
  • Ава като птица, сила и воля
  • Пълен комплект медали за България от Европейската олимпиада по информатика за момичета
  • Научи се да побеждаваш
  • Ремонтират две училища във Варна по Националния план за възстановяване
  • Българските ученици завоюват 6 медала на Международна олимпиада по математика
  • Да държиш кормилото в правилната посока
  • Земята ни може да е в нещо като огромен балон
  • Децата на Варна превръщат лятото в учебно приключение
  • Родители и деца учат математика чрез приказки
  • Награди за ученик и клас на годината в Кюстендил

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"