Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 23, 2020

Школото не е само сграда

в Брой 23, 2020

Нерядко родителите решават бъдещето на училищата

Красимир Вълчев,
министър на образованието и науката

Много често решенията на родителите, а не решенията на местната власт, предопределят съдбата на едно или друго училище. Те могат да вземат решение децата им да учат в друго населено място или да се преместят със семействата си. Това коментира пред Би Ти Ви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по повод протестите в някои села срещу закриването на училищата в тях. Той отбелязва, че до затваряне на едно школо може да се стигне единствено след решение на местната община и одобрение от МОН.
„В последните години имаме малък брой закрити училища. Направил съм 8 отказа за закриване, откакто съм министър“, заявява още Красимир Вълчев. И пояснява, че всеки случай се разглежда индивидуално и се прави анализ по различни показатели, така че да се намери балансът между различните аргументи и в крайна сметка да се гарантира равнопоставено и качествено образование и социализация на децата. Просветният министър припомня, че у нас има над 150 защитени училища, които, ако се закрият, децата би трябвало да пътуват на повече от 20 км в равнинен терен и приравнени на 20 в планински условия. „В тези села, където сме взели такива решения, временно се стопираха процесите на обезлюдяване, на изтегляне на семействата. Но тенденцията не спря окончателно. Водещи са демографските процеси и вътрешната миграция“, коментира той.
По думите на министър Вълчев при решаване на закриване на училище от първостепенно значение не е финансовият аспект. И припомня, че правителството е предоставило допълнително 60 млн. лв. за финансиране на малките училища. Над 30 млн. лв. годишно пък се предоставят и на училища и детски градини с деца от уязвими групи. Министърът отбелязва, че например в гоцеделчевското с. Михнево, където местните протестират срещу решенията на местната власт за закриване на школото, проблем не са парите, а това, че наесен ще има само 1 ученик в I клас. Мнозина от родителите в с. Поликраище, които днес протестират, са решили децата им да учат в Горна Оряховица.
Преди дни министър Вълчев посети горнооряховското село и разговаря с представители на местната власт и с протестиращите срещу затварянето на последното училище в селото. В него учат около 30 деца от уязвими групи – повечето от околни населени места. „В с. Поликраище имат 10 първокласници, но там проблемът е т.нар. вторична сегрегация. И той е много по-сериозен от минималната оптимизация на училищната мрежа, която трябва да се направи в определени райони“, категоричен е министърът.
След посещението му стана ясно, че най-вероятно МОН няма да подкрепи решението на ОС в Горна Оряховица за закриване на училището в Поликрайще. Но оцеляването му зависи от това дали училищният екип ще съумее да преодолее проблемите и да увеличи броя на децата и реалната посещаемост, да подобри учебния процес и образователните резултати. Министър Вълчев дава за пример и село от съседна община, където с активна работа училищното ръководство и педагогическият персонал са успели да интегрират всички деца.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Репортер
Споделяне7TweetСподеляне
Предишна статия

Толсистема, толуване – необходими или ненужни новообразувания?

Следваща статия

Зрелостниците с най-високи резултати – с допълнителна стипендия

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Зрелостниците с най-високи резултати – с допълнителна стипендия

В ход е дигиталното обучение

МОН отделя 1,4 млн. лв. за учебни помагала

Музеят на Ботев с изложба  в бесарабското село Задунаевка

Музеят на Ботев с изложба в бесарабското село Задунаевка

Последни публикации

  • Човешките сълзи носят полезна информация
  • Нова страница, същата посока
  • Още над 2 млрд. лв. за изследвания и иновации
  • 1500 лв. минимална заплата за университетски преподавател
  • Образованието остава над политиката
  • Програмите по БЕЛ с най-много идеи за промени
  • Кога олимпиади заменят НВО
  • 5 медала по лингвистика
  • Убийци на запетаи
  • Подготвят се насоки за борба с дезинформацията
  • По пътя към цифровото десетилетие до 2030-а
  • Повече пари за образование и наука през 2022 г.
  • Училище в квартала
  • Успехът се гради от съмишленици
  • Над 110 млн. лв. за образованието
  • Нови дебати за академичното израстване
  • Олимпиада по математика събира 400 студенти от цял свят
  • Русенският в топ 3 по финансиране от „Еразъм+“
  • Подобряват статуса на преподавателите в чужбина
  • Увеличаваме вноската за стипендиите „Фулбрайт“
  • Индексът на административния капацитет расте
  • Още два български университета са част от Европейските алианси
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG