"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Legal advice
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Legal advice
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 23, 2020

Школото не е само сграда

in Брой 23, 2020

Нерядко родителите решават бъдещето на училищата

Красимир Вълчев,
министър на образованието и науката

Много често решенията на родителите, а не решенията на местната власт, предопределят съдбата на едно или друго училище. Те могат да вземат решение децата им да учат в друго населено място или да се преместят със семействата си. Това коментира пред Би Ти Ви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по повод протестите в някои села срещу закриването на училищата в тях. Той отбелязва, че до затваряне на едно школо може да се стигне единствено след решение на местната община и одобрение от МОН.
„В последните години имаме малък брой закрити училища. Направил съм 8 отказа за закриване, откакто съм министър“, заявява още Красимир Вълчев. И пояснява, че всеки случай се разглежда индивидуално и се прави анализ по различни показатели, така че да се намери балансът между различните аргументи и в крайна сметка да се гарантира равнопоставено и качествено образование и социализация на децата. Просветният министър припомня, че у нас има над 150 защитени училища, които, ако се закрият, децата би трябвало да пътуват на повече от 20 км в равнинен терен и приравнени на 20 в планински условия. „В тези села, където сме взели такива решения, временно се стопираха процесите на обезлюдяване, на изтегляне на семействата. Но тенденцията не спря окончателно. Водещи са демографските процеси и вътрешната миграция“, коментира той.
По думите на министър Вълчев при решаване на закриване на училище от първостепенно значение не е финансовият аспект. И припомня, че правителството е предоставило допълнително 60 млн. лв. за финансиране на малките училища. Над 30 млн. лв. годишно пък се предоставят и на училища и детски градини с деца от уязвими групи. Министърът отбелязва, че например в гоцеделчевското с. Михнево, където местните протестират срещу решенията на местната власт за закриване на школото, проблем не са парите, а това, че наесен ще има само 1 ученик в I клас. Мнозина от родителите в с. Поликраище, които днес протестират, са решили децата им да учат в Горна Оряховица.
Преди дни министър Вълчев посети горнооряховското село и разговаря с представители на местната власт и с протестиращите срещу затварянето на последното училище в селото. В него учат около 30 деца от уязвими групи – повечето от околни населени места. „В с. Поликраище имат 10 първокласници, но там проблемът е т.нар. вторична сегрегация. И той е много по-сериозен от минималната оптимизация на училищната мрежа, която трябва да се направи в определени райони“, категоричен е министърът.
След посещението му стана ясно, че най-вероятно МОН няма да подкрепи решението на ОС в Горна Оряховица за закриване на училището в Поликрайще. Но оцеляването му зависи от това дали училищният екип ще съумее да преодолее проблемите и да увеличи броя на децата и реалната посещаемост, да подобри учебния процес и образователните резултати. Министър Вълчев дава за пример и село от съседна община, където с активна работа училищното ръководство и педагогическият персонал са успели да интегрират всички деца.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Tags Репортер
share7Tweetshare
Previous article

Толсистема, толуване – необходими или ненужни новообразувания?

Next article

Зрелостниците с най-високи резултати – с допълнителна стипендия

Next article
В ход е дигиталното обучение

Зрелостниците с най-високи резултати – с допълнителна стипендия

В ход е дигиталното обучение

МОН отделя 1,4 млн. лв. за учебни помагала

Музеят на Ботев с изложба  в бесарабското село Задунаевка

Музеят на Ботев с изложба в бесарабското село Задунаевка

Последни публикации

  • Да очароваш с наука
  • Първи операции по Програма „Образование“
  • Сдружението на директорите става на 20
  • Още 10 млн. лв. за модернизация на професионалните гимназии
  • По-добри резултати по математика в X клас
  • Трудните задачи със свободен отговор
  • Водим бъдещето за ръка
  • За една грешка при членуването
  • Европейска мрежа от иновативни университети
  • Обявяват програмата за иновации през юли
  • Украинчета на летни занимания в Смолян
  • Да създадеш знаеща личност
  • Бутиковото училище в Драгалевци
  • Училището със 100% дуално обучение
  • С призови места по роботика
  • Свищовската гимназия „Алеко Константинов“ с център за професии на бъдещето
  • Омагьосани от футбола
  • Инж. Розалия Личева, началник на РУО – Велико Търново: Броят на младите учители нараства
  • Наши университети в престижна световна класация
  • Улесняват приема на чужди студенти
  • Как да се представят научните постижения
  • Флуоресцентните антибиотици
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Legal advice
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US