"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Semantic-syntagmatic Characteristics of Prepositions in Bulgarian Double-preposition Constructions

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
25-12-2023
in Uncategorized
A A

Gocho Gochev,
Sijka Gocheva
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo

https://doi.org/10.53656/bel2023-6-2G

Abstract. The semantic-syntagmatic analysis of Bulgarian double-preposition constructions reveals that they are formed through two main mechanisms - semantic (linguistic) and notional (non-linguistic). Semantic constructions are characterised by combinations of prepositions in synonymous relations, while notional constructions arise when a broad-meaning preposition is combined with a prepositional phrase. The synonymous semantic relation of the two prepositions turns them into a single unit with a single meaning. In notional constructions, prepositions do not form a single semantic whole, but rather function as markers of relevance and are involved in the organization of the utterance / sentence as meaning-forming elements. The word order in double-preposition constructions depends on the semantic content of the meanings of the prepositions: in case of relatively similar content, word order is free, while in the presence of a preposition with a broad semantic content, it is fixed, i.e. the preposition with the broader content appears in initial position. The identification of semantic and notional varieties not only helps to systematize double-preposition constructions, but can also serve to distinguish them from prepositions co-occurring for some other reason.
Keywords: double-preposition; construction; preposition; relevance; semantic, syntagmatic; notional

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailInvestigation of the Behavior of Conical Piles of Granules and Powder Default ThumbnailStrategic Documents for the Development of Sport in Bulgaria Default ThumbnailCurious and Useful Tips for Food and Drink Default ThumbnailMethods for Construction of Plane Sections of a Circular Cylinder

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Strokes of Compound Word Formation in the Banat Translations of the New Testament

Next article

Aspects of Speech Aggression in Bulgarian and Czech Political Discourse

Next article

Aspects of Speech Aggression in Bulgarian and Czech Political Discourse

Unstable Narratives: Literary History Today вetween the Legacies of the Past and the Pluralism of the Present

Functions of the Bulgarian Language and Literature Teacher when Working in a Multicultural Environment

Последни публикации

  • Бивши ученици от Eзиковата гимназия в Сливен учредиха стипендии
  • Признание за педагогическа работа
  • Започва работа по нови промени в Просветния закон
  • Училище без телефони и с активно начало на деня
  • Празник на химията 2026
  • Хоризонтът на паметта
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Наградиха трите победителки в XV издание на Националната програма „За жените в науката“
  • Близо 90 компании се запознаха с новата програма за дуално обучение – „ДОМИНО 2“
  • „Аз-буки“ награди автори на научни статии
  • В Министерския съвет: Над 17 млн.лв. за нови градини, училища и спортни площадки
  • Подготовката за кризи влиза в училищата
  • Училището в село Орешак с нов кабинет по български език и литература
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Без телефони в клас и с ограничаване на достъпа до социални мрежи предпазваме децата си
  • Софийският университет отбеляза патронния си празник
  • Близо 400 учители се включват в специализирани курсове за практически умения
  • Професионално образование в крак с времето: Как Габрово подготвя кадри за дрон индустрията
  • Български изследователи с принос към глобалното наблюдение на океаните
  • Министър Красимир Вълчев участва във форум на ОИСР за изкуствения интелект в образованието
  • „Аз-буки“ с премиера на „ТКЗС в българската литература“ във Варна
  • МОН организира дискусия за структурата на училищното образование и националните изпити
  • „Вълшебните обувки на Кая“ продължава своя път – от София и Пловдив до Разград и Варна

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"