Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Връзка на социално-емоционалното с когнитивното развитие в приобщаваща среда

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
29-09-2025
в Uncategorized
A A

Милен Замфиров,

Маргарита Бакрачева,

Емилия Евгениева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/ped2025-7.05

Резюме. Представено е пилотно изследване, което има за цел да проследи връзката на социалното и емоционалното развитие с резултатите за когнитивното развитие при деца и ученици със СОП, с хронично  заболяване, в риск, надарени и типично развиващи се деца и ученици. Изследването включва 141 деца и ученици на възраст от 4 до 10 г. За когнитивното развитие са използвани тестът на Бине-Търман и експерименти на Пиаже, а за социалното и емоционалното развитие е разработена скала с подскали себерегулация, емоционален тонус, приемане от страна на връстниците и иницииране на взаимодействия с връстниците. Резултатите показват, че  социалното и емоционалното развитие са повече в позитивния спектър на изградени компетентности, като има и различия в категориите изследвани деца и ученици – най-добри показатели имат типично развиващите се, следвани от надарените, хронично болните, в риск и със СОП. Социалното и емоционалното развитие имат значима връзка с когнитивното развитие. Себерегулацията в най-висока степен, докато скалите за взаимодействие с другите имат връзка само с броя верни отговори и самоограничаването, представено в отказа от отговаряне. Емоционалният тонус не е обвързан с резултатите за когнитивно развитие. Оказваната краткосрочна подкрепа благоприятства  социалните и емоционалните компетентности.

Ключови думи: приобщаващо образование; социално и емоционално развитие

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПредизвикателствата пред приобщаващото образование – детето с хиперактивност и агресивно поведение Default ThumbnailПолитика за интеграция и ресоциализация на студенти със специални образователни потребности в Русенския университет „Ангел Кънчев“ Default ThumbnailМодел за вторична социализация и ресоциализация на студенти със специални образователни потребности в академична среда Default ThumbnailДоброволчеството като възможност за осигуряване на равен достъп до образование за всички (Резултати от проучване мнението на учители и студенти)
Етикети: приобщаващо образованиесоциално и емоционално развитие

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Sign Supported Speech Multimodal Technique in English Language Teaching of Bulgarian Hearing Impaired Children

Следваща статия

Exploring Factors Determining the Attitudes of Prospective Primary Teachers towards the Use of Artificial Intelligence in Science Education

Следваща статия

Exploring Factors Determining the Attitudes of Prospective Primary Teachers towards the Use of Artificial Intelligence in Science Education

Прогнозиране на успеваемостта на студентите: съвременни модели и техники

Онлайн изпитите: изводи от студентски анкети относно преписването и предпочитанията за обучение

Последни публикации

  • 57 изследователи, свързани с БАН, попадат в световна класация за топ учени
  • Откриха реставрираната астрономическа обсерватория на Софийския университет
  • Проекти за 20 млн.лв. се изпълняват в училища в Разград
  • Изследване на INSAIT в топ конференция за роботика
  • Наш изследовател проучва устойчивостта на газопроводите за пренос на водород
  • Столична община с програма „Да пораснем изправени“
  • Морската градина във Варна става учебна стая на открито
  • Библиотеката на Строителния техникум в Бургас ще носи името на бившия директор
  • Всичко може да се постигне с добри дела
  • Софийската зоологическа градина предлага безплатна онлайн платформа с образователни ресурси за деца от 7- до 12-годишна възраст
  • Зам.-министър Михалевска участва в Националното тракийско поклонение в Маджарово
  • От дигиталната математика до себепознанието
  • Кюстендилските „Патиланци“ покориха сърцата на Босилеград с театър и книги
  • Нова учебна година в напълно обновена среда
  • „Аз-буки“ с награди за изявени ученици по химия
  • Министър Красимир Вълчев откри разширението на ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ в Самоков
  • 13 отличници във випуск 2025 на Факултета по дентална медицина към МУ – София
  • Пенсиониране по време на болничен: право на обезщетение
  • Сто ученици от Бургас се включват в „Прочети ми приказка“
  • Три нови конкурса търсят таланти
  • Подкрепа за нови директори и учители
  • Първо градско състезание за педагози в София организира Българската асоциация „Спорт за учащи“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"