Гл. ас. д-р Биляна Калоферова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.11
Резюме. В статията са разгледани природонаучните компетенции съгласно нормативни документи и стандарти в България, насочени към екологичен преход и устойчиво развитие на детето от предучилищна възраст. Това е екологичен преход, който подпомага детето от предучилищна възраст в придобиване на необходимите за по-устойчив живот знания, умения и нагласи, т.нар. „компетентности за устойчивост“, описани в Европейската рамка на компетентностите в областта на устойчивостта GreenComp2). Създава условие за промяна на моделите на потребление. Насочва вниманието на обществеността към възприемане на по-здравословен начин на живот в хармония със средата. Откроиха се съдържателните параметри на природонаучните компетенции на децата от ПУВ при ориентиране в околния свят. Специално внимание е отделено на проявата им у 6 – 7- годишното дете посредством цифрова фотография, ръководени от идеята, че фотографията се разглежда не само като техника за визуализиране, но и като субективно значима активност за детето при ориентирането му в природата.
Ключови думи: природонаучни компетенции; детето от предучилищна възраст; технологии; цифрова фотография; образователно направление Околен свят