Концептуална рамка за използване на изкуствения интелект във висшето образование
Акад. д.н. Христо Белоев,
проф. д.н. Валентина Войноховска,
проф. д-р Ангел Смрикаров
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-1-con
Резюме. С нарастващата интеграция на изкуствения интелект (ИИ) във всички аспекти на живота, той има потенциал да се справи с някои от най-големите предизвикателства в съвременното образование…
Изкуственият интелект в бизнеса – финансови, икономически и маркетингови аспекти
Проф. д-р Андрей Захариев, доц. д-р Драгомир Илиев
Стопанска академия „Д. А. Ценов“ – Свищов
Гл. ас. д-р Даниела Илиева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-2-art
Резюме. Първата четвърт на XXI век отбелязва глобален инженерен напредък, който надминава и най-смелите прогнози на изследователите футуристи…
Изкуственият интелект в научните изследвания
Доц. д-р Алдениз Рашидов
Технически университет – Габрово
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-3-ald
Резюме. Този доклад разглежда ролята на изкуствения интелект (ИИ) в научните изследвания (НИ), с особен акцент върху приложението му в различни аспекти на изследователския процес. ИИ е инструмент, който може значително да оптимизира етапите на научния процес…
Recent Trends and Applications of the Artificial Intelligence in the Education
Prof. Dr. Plamen Zahariev,
Prof. Dr. Georgi Hristov, Prof. Dr. Ivan Beloev
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-4-rec
Abstract. In the recent years, the use of artificial intelligence in the education domain has experienced a significant growth. The main reasons for this are the numerous innovative solutions, products and services, which are used not only in the educational processes, but also in the corresponding to them administrative activities…
Comparative Analysis of Utilizing Popular Intelligent Computer Systems in Education
Dr. Galina Ivanova, Assoc. Prof.
Dr. Aleksandar Ivanov, Assoc. Prof.
“Angel Kanchev” University of Ruse
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-5-com
Abstract. Intelligent computer systems have indeed experienced rapid development in recent years. The penetration of artificial intelligence in almost all spheres will certainly change some professions….
Conceptual Model of Training in Remote Virtual Supervision in Social Work
Dr. Silviya Beloeva, Assist. Prof.
Dr. Nataliya Venelinova, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-6-con
Abstract. The article aims to present a conceptual model of training in remote virtual supervision in social work. This model corresponds to the current trends of digital transformation and has high potential for application in higher education and training specialists in social activities…
Изследване приложимостта на блокови вериги от първо ниво (L1) в система за електронно обучение
Андриан Минчев, проф. Ваня Стойкова, гл. ас. д-р Галя Шивачева
Тракийски университет – Стара Загора
Доц д-р Анелия Иванова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-7-res
Резюме. В статията е представено изследване на приложимостта на блокчейн технологията в система за електронно обучение…
Предизвикателства при промяна на платформи за дистанционно обучение
Доц. д-р Антон Недялков,
проф. д.н. Милена Кирова,
гл. ас. д-р Мирослава Бонева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-8-pre
Резюме. Целта на разработката е да се изследват предизвикателства, в т.ч. ключови фактори, оказващи влияние в процеса на преминаване от дългосрочно използвана платформа за асинхронно дистанционно обучение към нова с обогатена функционалност…
Digital Discrimination Risks in the Transformation of Higher Education
Dr. Silviya Beloeva, Assist. Prof.
Dr. Nataliya Venelinova, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
Abstract. Digital discrimination is a form of discrimination that occurs in a digital environment or through the application of automated solutions, often based on artificial intelligence, which creates conditions for unfair, unethical, or simply different treatment based on selected data on certain feature…
Оценяване въздействието на традиционния и модулния модел на обучение в професионалното образование по софтуерно инженерство
Милена Дамесова, доц. Десислава Баева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-10-ass
Резюме. Традиционният подход при съвременното обучение по софтуерно инженерство често се фокусира върху теоретични знания и практически умения в контекста на дългосрочни курсове (дори с продължителност 2 учебни срока)…
Opportunities, Challenges and Solutions for Digital Transformation of the Educational Processes through 3D Technologies
Prof. Georgi Hristov,
Prof. Plamen Zahariev,
Dr. Diyana Kinaneva, Assist. Prof.,
Georgi Georgiev, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-11-opp
Abstract. The modern 3D technologies allow the development and visualization of three-dimensional objects and environments in the digital world, as well as the physical recreation of the digital contents through various specialized systems and solutions…
Дигиталното поколение vs. слятото, полуслятото и разделното писане
Доц. д-р Владислав Маринов,
ас. Анита Тодоранова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-12-dig
Резюме. Статията представя нагласите на две групи студенти относно правописа (затворени форми, форми с дефис или отворени форми) на нови думи, чиито компоненти (един или два) са думи от английския език…
Анализ на подходите за визуализиране на информацията чрез комбиниране на текст и изображения
Десислава Баева
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-13-ana
Резюме. Визуализацията на обучението и дигиталното представяне на изучавания материал са вече неразделна част при съвременното образование…
Opportunities and Challenges for the Education of Students with Special Educational Needs in the Digital Environment: The New Normal
Prof. Julia Doncheva, DSc.,
Dr. Galina Ivanova, Assoc. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
Dilshod Tojievich Oblokulov
Samarkand State University named after Sharof Rashidov, Uzbekistan
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-14-opp
Abstract. The publication comments on the use of information and communication technologies for students with special educational needs…
Изграждане на компетенции за разработване на stem обучителни ресурси у бъдещи учители по природни науки
Доц. д-р Евгения Горанова,
проф. д.н. Валентина Войноховска,
проф. д-р Ангел Смрикаров
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-15-ste
Резюме. Статията представя подход за изграждане на компетенции за разработване на STEM ресурси у бъдещи учители от специалностите „Педагогика на обучението по физика и информатика“ и „Педагогика на обучението по математика и информатика“…
Application of zSpace Technology in the Disciplines of the Stem Cycle
Boyana Ivanova, Assist. Prof.
Dr. Kamelia Shoilekova, Assoc. Prof.
Dr. Desislava Atanasova, Assoc. Prof.
Dr. Rumen Rusev, Assoc. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-16-app
Abstract. The innovative zSpace technology allows students to learn through holographic content and simulation experiments using Virtual and Augmented Reality (VR/AR)…
Изследване на нетрадиционни подходи за подобряване на комуникацията със студентите от дигиталното поколение
Доц. д-р Анелия Иванова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-17-res
Резюме. Хуморът в класната стая е обект на анализ и изследвания десетилетия наред и едва ли има педагог, който би отрекъл, че добре поднесените и тематично свързани с учебния материал шеговити елементи създават позитивна и интригуваща атмосфера и допринасят за намаляване на напрежението у обучаваните и повишаване на тяхната инициативност и участие в учебния процес…
Teachers’ Adaptation to Changes in an Increasingly Complex World through the Use of AI
Prof. Zhanat Nurbekova, Kanagat Baigusheva,
Kalima Tuenbaeva, Bakyt Nurbekov
Abai Kazakh National Pedagogical University (Kazakhstan)
Prof. Tsvetomir Vassilev
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-18-tea
Abstract. In a rapidly changing world, the adaptation of educators to new challenges becomes critical.
Our research within the framework of the research and technical program (grant No. BR21882260, funded by the Science Committee of the Ministry of Science and Higher Education of the Republic of Kazakhstan) found that 9,890 (16.1%) of 61,426 teachers consider innovation, creativity, and critical thinking skills to be unimportant or not very important for mentoring…
Атосекундното обучение – метафора на днешното образование
Проф. д.н. Юлия Дончева,
Денис Асенов,
проф. д-р Ангел Смрикаров
проф. д-р Цветомир Василев
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-19-ato
Резюме. Атосекундното обучение, осветено през призмата на дигитализацията, олицетворява същността на иновациите в образованието, адаптирайки се към бързо променящия се дигитален свят…
Application and Assessment of Digital Resources in the Education of Future Pedagogues
Dr. Galina Ivanova, Assoc. Prof.,
Dr. Milena Velikova, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-20-app
Abstract. The continuous advance of technologies and their implementation across all stages of education leads to the development and creation of a variety of digital resources that can be a useful part of contemporary education aiming to develop the digital competencies of the students – future pedagogues…
Identifying Player Types in the Classroom for Effective Gamification
Dr. Desislava Atanasova, Assoc. Prof.,
Viliana Molnar
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-21-ide
Abstract. Gamification is a technique used to introduce the joyful nature of play into learning in order to promote student motivation. But in each class, they are different – in temperament, interests, approach to learning. What works for some does not work for others…
Pre-Service Teachers’ Perceptions of AI and Its Implementation in the Foreign (English) Language Classroom
Dr. Tsvetelina Harakchiyska, Assoc. Prof.,
Prof. Tsvetomir Vassilev
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-22-pre
Abstract. The potential for using artificial intelligence (AI) systems in education (including foreign language teaching and learning) poses new demands on 21st century pre-service teachers who need to be prepared to integrate it successfully in their classrooms…
Development and Integration of Audio and Visual Micro-Resources in the Learning Process through the Use of Artificial Intelligence Systems
Dr. Petya Stefanova, Assist. Prof.,
Dr. Assist. Elitsa Ibryamova, Assist. Prof.,
Prof. Angel Smrikarov,
Dr. Galina Ivanova, Assoc. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-23-dev
Abstract. The paper examines the possibilities of developing and applying additional educational resources through artificial intelligence systems…
Анализ на програмните модели за автоматизиране на когнитивни процеси
Доц. д-р Валентин Атанасов
Шуменски университет „Константин Преславски“
Доц. д-р Анелия Иванова
Русенски университет „Ангел Кънчев“
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-24-ana
Резюме. Програмните модели за автоматизиране на когнитивните процеси, или т. нар. „изкуствен интелект“ изправят човечеството пред редица сериозни въпроси…
Research and Application of The PDCA Cycle in Artificial Intelligence Management Systems
Dr. Tzvetelin Gueorguiev, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-25-cyc
Abstract. The Plan – Do – Check – Act (PDCA) cycle is the basis of the process approach applied in ISO management system standards…
Possibilities for the Application of Artificial Intelligence Systems in the Education of Students of Pedagogical Specialties
Dr. Petya Stefanova, Assist. Prof.,
Prof. Angel Smrikarov
University of Ruse “Angel Kanchev”
https://doi.org/10.53656/str2024-5s-26-pos
Abstract. This paper is based on a study of the possibilities of using artificial intelligence systems in music education within the degree courses of “Preschool and primary education” and “Primary education and foreign languages.”…