Вестник „Аз-буки”
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 9, 06-12.03.2025 г.

Децата в ДГ „Елица“ Сливен опознават света около себе си чрез игра

Диляна Кочева от Диляна Кочева
07/03/2025
в Брой 9, 06-12.03.2025 г., Брой 9, 29.02.-06.03.2024 г.
0
Децата в ДГ „Елица“ Сливен опознават света около себе си чрез игра

Снимки ДГ "Елица"-Сливен

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Снимки ДГ „Елица“-Сливен

От тази учебна година Министерството на образованието и науката започва да прилага пилотно педагогическата практика „Утринна история“ в София, Велико Търново, Пазарджик, Сливен и Плевен.  Инициативата е насочена към децата от яслените групи и има за цел да спомогне за познавателното и социално-емоционалното им развитие през най-важните ранни години от живота им. „Утринна история“ успешно надгражда вече прилаганата над четири години педагогическа практика „Утринна приказка“ в повече от 50 детски години в страната.

Марияна Чолакова, директор

„Работим изключително добре с родителите. Те приеха идеята за „Утринна история“ с отворени обятия и много често се включват в различните дейности“, казва за „Аз-буки“ директорката на ДГ „Елица“ в Сливен Марияна Чолакова. В детската градина прилагат пилотната педагогическа практика на МОН от близо пет месеца и в двете си яслени групи. Целият екип е на мнение, че тя е изключително полезна за децата и напълно съобразена с възрастта им.

Директорката разказва, че за нея сред най-големите предимства на „Утринната история“ е възможността децата от най-ранна възраст да се учат да спазват правила. Всичко това се осъществява посредством така нареченият „ритуал“ – а именно, че структурата на всяка „Утринна история“ е една и съща. По този начин децата знаят как започва и как свършва заниманието, след коя дейност какво следва.

 

„Ритуалът е подготовка за бъдещето, за да могат децата и учениците да спазват правила и да изграждат навици. Правят го, играейки, без да се натоварват излишно. Така че това се отразява благоприятно върху тях. Не правят нищо по-различно от това, което правят всеки ден“, посочва тя.

По време на „Утринна история“ работят по тема, а играта е подчинена на нея.

„Разказването на история в яслата не е като да преподадеш нов урок в училище. Децата не учат като ученици. Всичко преминава в игрова форма. За тях това е обикновена игра, която е систематизирана и специално подготвена от медицинските сестри. Те много добре знаят какво правят“, обяснява директорката.

 

В яслените групи на ДГ „Елица“ работят по три медицински сестри във всяка – общо шест. Всички те са преминали специално обучение, за да могат да работят по новия начин.

Съвместно обучение преминават медицинските сестри от трите детски градини с яслени групи в региона. Това са ДГ „Елица“ и ДГ „Еделвайс“ в Сливен и ДГ „Тракийче“ в Нова Загора.

Обучението на специалистите,

които се грижат за децата, се организира от Министерството на образованието и науката и Регионалното управление на образованието в Сливен в партньорство с местната община.

Научни ръководители на образователната практика са проф. д-р Даниела Тасевска и доц. д-р Емил Бузов от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

Мартина Ранкова, медицинска сестра

„Веднага след като се върнах от първата среща, започнахме с колегите в детската градина да обсъждаме какво, как и защо ще се случи“, разказва пред „Аз-буки“ една от медицинските сестри, участвали в обучението – Мартина Ранкова от ДГ „Елица“.

Споделя, че цяло лято са се подготвяли. Първо започват с интериора. Купуват различни образователни материали и украсяват стените. И не на последно място, самите те инвестират много време в самоподготовка за новия начин на преподаване и за съставяне на образователни материали.

„По време на обучението ни бе представен нов подход на поднасяне на информация. Най-простичко обяснено „Утринна история“ е умението да поднесеш нещо ново, интересно и полезно чрез игра. Това е много важно. Защото, ако не събудим интереса на детето, няма как да го ангажираме и задържим вниманието му“, посочва тя.

Подготвяйки се за работа, обособяват няколко тематични пространства – центрове по музика, изкуство, наука, образование и семейство, който е един от най-важните.

„Направихме специална стая, която нарекохме „Семейство“. Благодарение на нея новите деца по-лесно се адаптират и социализират“, казва Ранкова.

Всеки от центровете има важна роля за психическото и физическото развитие на детето. С тяхна помощ развиват и умения за ограмотяване и самоопознаване. Всяка „Утринна история“ е посветена

на едно от четирите годишни времена.

А за разглеждането на всеки сезон се отделят по три месеца. „Започнахме от есента, тъй като учебната година започна тогава. Успяхме да запалим родителите с тази нова инициатива, която срещна голяма подкрепа“, казва медицинската сестра. Не пропуска да благодари и на родителската общност, която много помага по време на заниманията в различните центрове. Майките и бащите споделят с екипа, че са изключително благодарни за възможността да наблюдават как се държат децата им в съвсем различна обстановка от тази, в която са свикнали да ги виждат.

„Изключително приятно ни е, че ни се доверяват и виждат, че децата им са спокойни в тази среда, защото за един родител това е най-важното. По интересен и забавен начин се опитваме да научим децата на нови неща“, казва Ранкова.

Разказва, че работейки по голямата тема „Есен“, излизат с децата в двора да събират листа, с които след това изработват интересни апликации.

„Държим децата да пипат, да се цапат и да са щастливи“, посочва тя. Така чрез собствения си опит успяват да трупат нови знания.

 

Определя „Утринната история“ като напълно успешна. Опитът ѝ показва, че благодарение на нея

децата се адаптират много по-лесно и бързо.

Разбира се, понякога това зависи и от индивидуалните особености на всяко дете, но досега не е имало случай, когато „Утринна история“ за деня да не успее да му привлече вниманието на всички.

„Имаме ритуал – например, когато звъни звънчето, те знаят, че идва някое животно или приказен герой, който ще им разкаже нещо интересно и ще им сподели нещо увлекателно“, обяснява Ранкова.

Сред последните теми, които разглеждат, е

„Вълшебството на водата“.

Въвеждат децата в новата история посредством герой, който сами адаптират. „Това може да са кукли за ръка, плюшени играчки или изработени от нас приказни герои. Разиграваме пред децата етюд, съобразен в темата.

При малките деца няма как да започнеш с думите: „Днес ще правим това или онова. Всичко трябва да започне под формата на интересен разказ, за да успееш да провокираш любопитството им и самите те да поискат да се включат в заниманията“, уточнява тя.

В темата за водата са включени риболов, опознаване на животинския и растителния свят на морското дъно, пеене на песнички и рецитиране на стихчета за водата.

„Разказахме им за различните състояния на водата – когато е студено, снегът става на сняг, а когато е топло, слънцето я погалва и тя се издига в небето, за да стане дъга. По този начин се опитваме да ги заинтригуваме, за да научат нещо полезно и да направят връзка с това, което виждат във всекидневието си“, завършва Мартина Ранкова.

При тях винаги е интересно
Децата получават знания и създават приятелства
Адаптацията е лесна

Децата получават знания чрез опита
По време на обучението

Your Image Description

Свързани статии:

Изкуството да уважаваш: В СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен, възпитават децата на толерантност Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен На музей от Лом до София с VR очила Първо място за ПМГ – Кюстендил, в конкурса „Пространство и време“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: "Утринна история"детски яслипедагогическа практикаРегионисъвместно обучение

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Уважаеми читатели

Следваща статия

Трудният просперитет: недоволството и противниците на зърнения бум от 1846 – 1847 г. в османските Балкани

Следваща статия

Трудният просперитет: недоволството и противниците на зърнения бум от 1846 – 1847 г. в османските Балкани

Последни публикации

  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите
  • Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример са това, което ни обединява
  • Министър Красимир Вълчев откри първия паметник на Стоян Омарчевски в България
  • Ученичка от Бургаската математическа гимназия изуми журито в риалити формат

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.