
42. ДГ „Чайка“ се намира в столичния район „Връбница“. От осем години в нея се прилага методът на д-р Мария Монтесори. В двете групи, работещи по метода, се влиза през отделен вход – „Монтесори къща на децата“. Групите събират деца от различни възрасти, така както е работила и самата Монтесори.
„В живота не живеем само с връстниците си, а сме заобиколени от хора на различна възраст. Трябва да умеем да общуваме с всички по подходящ начин, без да нараняваме достойнството на по-малките или да проявяваме неуважение към по-възрастните“, казва директорката на детската градина Гергана Кирилова.
Предлага на екипа си да започнат работа по метода, когато се ражда най-малкият ѝ син. Той е и първият записан в новата група. „Причината да търся нещо различно, което да носи спокойствие и щастие на малките, е личният ми опит като родител на три деца. Бях убедена в успеха на начинанието, но имах притеснение, че родителите ще подходят с недоверие към непознатата за тях идея“, отбелязва тя.
Примерът ѝ е последван от още родители и първата група, работеща по метода на Монтесори, започва с общо 8 деца. След първата година има много повече желаещи и вече във всяка група има по 25 деца. Директорката получава и подкрепата на екипа, като част от учителите и помощник-възпитателите преминават през необходимото обучение.
„Постигнали сме основното, което целим – спокойствието и емоционалния комфорт на децата.
Достатъчно ми е, когато видя, че тези деца сутрин не плачат, а тичат към детската градина и с усмивка отиват при своите учители. Така и родителите им тръгват спокойни на работа“, казва пред „Аз-буки“ директорката на столичната 42. ДГ „Чайка“ Гергана Кирилова. А учителката в група „Монтесори 2“ Димитрина Батева признава с усмивка, че сред децата има и такива, които дори идват преди 7 часа. Тогава градината тепърва отваря врати и се налага да изчакват, преди да се видят с учителите си.
Спокойствие цари не само на входа, а и през целия ден. Всеки, който влезе в „Монтесори“ групите, няма да види деца, които се карат или блъскат, а точно обратното. Всеки малчуган се е фокусирал върху нещо, което му е интересно. По думите на Батева, спокойствието е ключът към успеха и знанията, които усвояват децата.
„Всички деца в градината достигат необходимото ниво на тестовете за готовност за постъпване в I клас. Децата ни, като цяло, показват високо ниво на готовност, но тези от „Монтесори“ групите винаги са с по-добри резултати спрямо връстниците си от останалите групи“, отбелязва Кирилова.
Малчуганите в „Монтесори“ групите използват същите учебни комплекти
по държавните образователни стандарти, както и останалите групи. Следват една и съща учебна програма, но подходът, който се прилага по време на работата с тях, е различен. Средата, в която работят, също е различна – организирана е така, че да дава свобода на избор.
„Децата са различни и всяко възприема с различно темпо. За разлика от фронталния метод с всички деца в занималнята тук тези, които се справят по-бързо, осъзнават и разбират каква е целта и условията на дадена презентация могат да продължат работата си и да се занимават с друга задача. Не е нужно да чакат другите и да губят мотивация, а да надграждат“, обяснява Батева.
Денят на децата започва с подреждане и почистване на кътовете,
на предметите и материалите, с които работят, почистване на външното огледало, слагане на чашките в миялната, сервиране. Ако някой обаче не иска да се включи в почистването, а иска да работи с материалите, има тази свобода.
В занималнята има табло, което показва задачите за деня – от сутрешното кръгче на доверието, през „Монтесори“ цикъла, писането, математиката и времето за игри, до времето за почивка, танците, игрите и прибирането вкъщи. На таблото има и картинки, отбелязващи дори посещенията на гости. А програмата за деня се подрежда от самите деца.
С помощта на специално подготвената образователна среда и на специално разработени дидактически материали се постигат огромни успехи за формирането у децата на стремеж към самостоятелност и познание. Детето се стреми само да се справя във всичко, и се нуждае от съвсем малко помощ от педагога, който наблюдава развитието му и косвено го ръководи, ако е необходимо. Голяма част от материалите са изработени от самите учители, а други са закупени със средства от бюджета на детската градина.
„Помогни ми да се справя сам“ – детето се учи с лекота, без да забелязва, че всъщност се учи.
То само формира себе си – Монтесори нарича този механизъм „попиващ ум“. Детето несъзнателно избира от обкръжаващата го среда това, което му помага да се развива.
Именно така са подредени и занималните в 42. ДГ „Чайка“. На децата е предоставена благоприятна среда с достъпност, свобода на движение и избор, лична отговорност, красота и хармония. Организирани са материали, дейности и занимания на открити, достъпни рафтове според учебните сфери. Те са подредени в ред, предлагащ последователност, която следва нарастващата сложност на заниманията и постепенното изграждане на определени умения, подкрепяйки по този начин ученето на детето.
Малчуганите знаят къде трябва да стои всеки от материалите, и го връщат във вида, в който са го взели. „Насърчаваме тяхната самостоятелност и така децата придобиват самочувствие, свобода, координация, концентрация и социални умения“, обяснява учителката.
В отделен кът са подредени материали, с които децата усъвършенстват сетивата си.
Физическият ред на средата е важен, а движението е основа на физическото и когнитивното развитие и независимостта. Децата се движат и имат свобода да работят с каквото пожелаят, да общуват с всички по всяко време. Работят където искат, но спазват определени правила. Децата ходят бавно, безопасно, съобразяват се с другите. Прибират материала на място, изчакват се, за да работят. Прави впечатление, че са търпеливи, емпатични и уважават останалите.
Има кът и с материали по математика, където децата полагат основите на математическите си познания. Всичко минава през практика, която помага на детето да добие връзка между числата и да открива закономерности. Тук започва и първата подготовка за събиране, изваждане, работа с дроби, умножение и деление. Дейностите се извършват под формата на игра, в която неусетно и занимателно децата развиват умения и знания.
Докато едно дете се занимава със смятане, до него друго може да прави нещо напълно различно.
Така те се учат на концентрация от малки и след това в училище няма да се разсейват.
„Децата винаги питат другарчетата си дали искат да работят съвместно. Те са се научили да не навлизат в личното пространство на другия. Ако някое дете каже, че иска да работи самостоятелно, другите не му пречат– споделя учителката в Монтесори групата. – Някои деца учат, като наблюдават и след като придобият необходимата увереност, опитват да работят сами.“
За изучаването на български език също има отделен кът,
където чрез материалите се развиват базовите умения за справяне с бъдещите изисквания на началното образование. Там децата могат да изпишат буквичките в кутия с грис с помощта на пръчица. Усвояването на азбуката започва с изучаването на звука, после се преминава към картинка или фигура, с която се свързва, и накрая как се пише думата, на която отговаря.
За подготовката за четене и писане помага и голяма подвижна „Монтесори“ азбука с дървени печатни букви. С нейна помощ децата могат да съединяват букви в думи, правят разликата между гласни и съгласни – точно както ще ги учат в I клас. И тук буквите са разделени на сини – съгласни, и червени – гласни.
В „Къта за природни науки“ децата научават за заобикалящата ни природа.
Изучават континентите, като работят с дървени плоски карти, като всеки материк е цветово кодиран. Първоначално децата се запознават с тях визуално и научават, че живеят на „червения континент“. Едва при последващи занимания и презентации научават, че той се казва Европа. Същото важи и за останалите континенти, за отделни държави и градове.
В същия кът децата се запознават и с жизнените цикли на растения и животни. Знаят за домашните животни и кое къде живее. Могат да се запознаят и с широколистните и иглолистните дървета. Друга тема e свързана с планетите. В едната група има и дървен макет на Слънчевата система, а в другата – материали, обемни тела, които учителите сами са създали, както и книжки за различните планети. По думите на директорката, материалите са съобразени с потребностите на децата и техните интереси.
В стаята има още и кът за усамотение – палатка.
Там децата могат да изразяват емоции, да останат насаме, да помислят или да седнат с книжка.
Директорката има желание да направи и безопасен кът в двора, в който всяко дете да може да излиза само ако има нужда да поеме глътка въздух или просто да поиграе.
В процес на изграждане е и сензорна зона на тема „Космос“,
в която по график ще влизат всички деца, но основно ще бъде предназначена за децата със специални образователни потребности. „Всяко дете има право да постигне максимално развитие на своите заложби, и трябва да му осигурим подходящите условия“, категорична е директорката Гергана Кирилова.
Средствата, които останат в края на годината, се инвестират в модернизиране на материалната база. Правят се ремонти, закупуват се материали.
„Всеки, който иска да се запознае с това, което правим, е добре дошъл“ – с тези думи завършва разговорът ми с екипа на столичната 42. ДГ „Чайка“.
Гергана Кирилова, директор: В тази среда всеки развива пълния си потенциал
„Обучението е на базата на натрупване на собствен опит, което води до по-добро разбиране от страна на децата. Именно това е ключът за по-високите им резултати.
Най-важно за тези деца е, че имат възможност да постигнат и високо ниво на социално-емоционално развитие. Монтесори средата помага на подрастващите да станат по-концентрирани, по-внимателни, по-отговорни към себе си и околните. Те усвояват норма на поведение, което не пречи на общността, в която живеят. Научили са се, че имат свобода, но тя не трябва да нарушава правата и спокойствието на другите. Децата неусетно разбират важността на правилата и реда. Тук всяко дете намира своето място.
Сред тях може да е следващият Моцарт, но може и никога да не го разберем, защото го караме да учи математика в момент, в който детето иска да свири.
Родителите много ни помагат и ни подкрепят. Те са осъзнали, че искат нещо различно за децата си. За да ги подкрепим да се справят по-лесно у дома, организираме и училища за родители, по време на които учителите им обясняват какво правят по време на работата си с метода и какво трябва да променят вкъщи.“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg