Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 19, 15-21.05.2025 г.

Да тичаш с усмивка към детската градина

В „Монтесори“ групите в столичната 42. ДГ „Чайка“ цари спокойствие през целия ден, а малчуганите постигат по-добри резултати спрямо връстниците си

Стела Маринова от Стела Маринова
16-05-2025
в Брой 19, 15-21.05.2025 г.
A A
В „Монтесори“ групите всяко дете се фокусира върху нещо, което му е интересно Снимки Авторът

42. ДГ „Чайка“ се намира в столичния район „Връбница“. От осем години в нея се прилага методът на д-р Мария Монтесори. В двете групи, работещи по метода, се влиза през отделен вход – „Монтесори къща на децата“. Групите събират деца от различни възрасти, така както е работила и самата Монтесори.

„В живота не живеем само с връстниците си, а сме заобиколени от хора на различна възраст. Трябва да умеем да общуваме с всички по подходящ начин, без да нараняваме достойнството на по-малките или да проявяваме неуважение към по-възрастните“, казва директорката на детската градина Гергана Кирилова.

Предлага на екипа си да започнат работа по метода, когато се ражда най-малкият ѝ син. Той е и първият записан в новата група. „Причината да търся нещо различно, което да носи спокойствие и щастие на малките, е личният ми опит като родител на три деца. Бях убедена в успеха на начинанието, но имах притеснение, че родителите ще подходят с недоверие към непознатата за тях идея“, отбелязва тя.

Примерът ѝ е последван от още родители и първата група, работеща по метода на Монтесори, започва с общо 8 деца. След първата година има много повече желаещи и вече във всяка група има по 25 деца. Директорката получава и подкрепата на екипа, като част от учителите и помощник-възпитателите преминават през необходимото обучение.

 

„Постигнали сме основното, което целим – спокойствието и емоционалния комфорт на децата.

Достатъчно ми е, когато видя, че тези деца сутрин не плачат, а тичат към детската градина и с усмивка отиват при своите учители. Така и родителите им тръгват спокойни на работа“, казва пред „Аз-буки“ директорката на столичната 42. ДГ „Чайка“ Гергана Кирилова. А учителката в група „Монтесори 2“ Димитрина Батева признава с усмивка, че сред децата има и такива, които дори идват преди 7 часа. Тогава градината тепърва отваря врати и се налага да изчакват, преди да се видят с учителите си.

Спокойствие цари не само на входа, а и през целия ден. Всеки, който влезе в „Монтесори“ групите, няма да види деца, които се карат или блъскат, а точно обратното. Всеки малчуган се е фокусирал върху нещо, което му е интересно. По думите на Батева, спокойствието е ключът към успеха и знанията, които усвояват децата.

„Всички деца в градината достигат необходимото ниво на тестовете за готовност за постъпване в I клас. Децата ни, като цяло, показват високо ниво на готовност, но тези от „Монтесори“ групите винаги са с по-добри резултати спрямо връстниците си от останалите групи“, отбелязва Кирилова.

Малчуганите в „Монтесори“ групите използват същите учебни комплекти

по държавните образователни стандарти, както и останалите групи. Следват една и съща учебна програма, но подходът, който се прилага по време на работата с тях, е различен. Средата, в която работят, също е различна – организирана е така, че да дава свобода на избор.

„Децата са различни и всяко възприема с различно темпо. За разлика от фронталния метод с всички деца в занималнята тук тези, които се справят по-бързо, осъзнават и разбират каква е целта и условията на дадена презентация могат да продължат работата си и да се занимават с друга задача. Не е нужно да чакат другите и да губят мотивация, а да надграждат“, обяснява Батева.

Денят на децата започва с подреждане и почистване на кътовете,

на предметите и материалите, с които работят, почистване на външното огледало, слагане на чашките в миялната, сервиране. Ако някой обаче не иска да се включи в почистването, а иска да работи с материалите, има тази свобода.

В занималнята има табло, което показва задачите за деня – от сутрешното кръгче на доверието, през „Монтесори“ цикъла, писането, математиката и времето за игри, до времето за почивка, танците, игрите и прибирането вкъщи. На таблото има и картинки, отбелязващи дори посещенията на гости. А програмата за деня се подрежда от самите деца.

С помощта на специално подготвената образователна среда и на специално разработени дидактически материали се постигат огромни успехи за формирането у децата на стремеж към самостоятелност и познание. Детето се стреми само да се справя във всичко, и се нуждае от съвсем малко помощ от педагога, който наблюдава развитието му и косвено го ръководи, ако е необходимо. Голяма част от материалите са изработени от самите учители, а други са закупени със средства от бюджета на детската градина.

„Помогни ми да се справя сам“ – детето се учи с лекота, без да забелязва, че всъщност се учи.

То само формира себе си – Монтесори нарича този механизъм „попиващ ум“. Детето несъзнателно избира от обкръжаващата го среда това, което му помага да се развива.

Именно така са подредени и занималните в 42. ДГ „Чайка“. На децата е предоставена благоприятна среда с достъпност, свобода на движение и избор, лична отговорност, красота и хармония. Организирани са материали, дейности и занимания на открити, достъпни рафтове според учебните сфери. Те са подредени в ред, предлагащ последователност, която следва нарастващата сложност на заниманията и постепенното изграждане на определени умения, подкрепяйки по този начин ученето на детето.

Малчуганите знаят къде трябва да стои всеки от материалите, и го връщат във вида, в който са го взели. „Насърчаваме тяхната самостоятелност и така децата придобиват  самочувствие, свобода, координация, концентрация и социални умения“, обяснява учителката.

В отделен кът са подредени материали, с които децата усъвършенстват сетивата си.

Физическият ред на средата е важен, а движението е основа на физическото и когнитивното развитие и независимостта. Децата се движат и имат свобода да работят с каквото пожелаят, да общуват с всички по всяко време. Работят където искат, но спазват определени правила. Децата ходят бавно, безопасно, съобразяват се с другите. Прибират материала на място, изчакват се, за да работят. Прави впечатление, че са търпеливи, емпатични и уважават останалите.

Има кът и с материали по математика, където децата полагат основите на математическите си познания. Всичко минава през практика, която помага на детето да добие връзка между числата и да открива закономерности. Тук започва и първата подготовка за събиране, изваждане, работа с дроби, умножение и деление. Дейностите се извършват под формата на игра, в която неусетно и занимателно децата развиват умения и знания.

Докато едно дете се занимава със смятане, до него друго може да прави нещо напълно различно.

Така те се учат на концентрация от малки и след това в училище няма да се разсейват.

„Децата винаги питат другарчетата си дали искат да работят съвместно. Те са се научили да не навлизат в личното пространство на другия. Ако някое дете каже, че иска да работи самостоятелно, другите не му пречат– споделя учителката в Монтесори групата. – Някои деца учат, като наблюдават и след като придобият необходимата увереност, опитват да работят сами.“

За изучаването на български език също има отделен кът,

където чрез материалите се развиват базовите умения за справяне с бъдещите изисквания на началното образование. Там децата могат да изпишат буквичките в кутия с грис с помощта на пръчица. Усвояването на азбуката започва с изучаването на звука, после се преминава към картинка или фигура, с която се свързва, и накрая как се пише думата, на която отговаря.

За подготовката за четене и писане помага и голяма подвижна „Монтесори“ азбука с дървени печатни букви. С нейна помощ децата могат да съединяват букви в думи, правят разликата между гласни и съгласни – точно както ще ги учат в I клас. И тук буквите са разделени на сини – съгласни, и червени – гласни.

В „Къта за природни науки“ децата научават за заобикалящата ни природа.

Изучават континентите, като работят с дървени плоски карти, като всеки материк е цветово кодиран. Първоначално децата се запознават с тях визуално и научават, че живеят на „червения континент“. Едва при последващи занимания и презентации научават, че той се казва Европа. Същото важи и за останалите континенти, за отделни държави и градове.

В същия кът децата се запознават и с жизнените цикли на растения и животни. Знаят за домашните животни и кое къде живее. Могат да се запознаят и с широколистните и иглолистните дървета. Друга тема e свързана с планетите. В едната група има и дървен макет на Слънчевата система, а в другата – материали, обемни тела, които учителите сами са създали, както и книжки за различните планети. По думите на директорката, материалите са съобразени с потребностите на децата и техните интереси.

В стаята има още и кът за усамотение – палатка.

Там децата могат да изразяват емоции, да останат насаме, да помислят или да седнат с книжка.

Директорката има желание да направи и безопасен кът в двора, в който всяко дете да може да излиза само ако има нужда да поеме глътка въздух или просто да поиграе.

В процес на изграждане е и сензорна зона на тема „Космос“,

в която по график ще влизат всички деца, но основно ще бъде предназначена за децата със специални образователни потребности. „Всяко дете има право да постигне максимално развитие на своите заложби, и трябва да му осигурим подходящите условия“, категорична е директорката Гергана Кирилова.

Средствата, които останат в края на годината, се инвестират в модернизиране на материалната база. Правят се ремонти, закупуват се материали.

„Всеки, който иска да се запознае с това, което правим, е добре дошъл“ – с тези думи завършва разговорът ми с екипа на столичната 42. ДГ „Чайка“.

Гергана Кирилова, директор: В тази среда всеки развива пълния си потенциал

„Обучението е на базата на натрупване на собствен опит, което води до по-добро разбиране от страна на децата. Именно това е ключът за по-високите им резултати.

Най-важно за тези деца е, че имат възможност да постигнат и високо ниво на социално-емоционално развитие. Монтесори средата помага на подрастващите да станат по-концентрирани, по-внимателни, по-отговорни към себе си и околните. Те усвояват норма на поведение, което не пречи на общността, в която живеят. Научили са се, че имат свобода, но тя не трябва да нарушава правата и спокойствието на другите. Децата неусетно разбират важността на правилата и реда. Тук всяко дете намира своето място.

Сред тях може да е следващият Моцарт, но може и никога да не го разберем, защото го караме да учи математика в момент, в който детето иска да свири.

Родителите много ни помагат и ни подкрепят. Те са осъзнали, че искат нещо различно за децата си. За да ги подкрепим да се справят по-лесно у дома, организираме и училища за родители, по време на които учителите им обясняват какво правят по време на работата си с метода и какво трябва да променят вкъщи.“





Your Image Description

Свързани статии:

STEM дни в иновативна образователна среда Започна кандидатстването за ясла и градина в София Заплатите в детското и училищното здравеопазване в София се вдигат с 30% Изкуството е страст за учениците в ОУ „Петко Ю. Тодоров“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 42. ДГ „Чайка“концентрацияМонтесориНа фокуснезависимострайон „Връбница“Софиятематични кътовеусъвършенстване на сетиватафизическо и когнитивно развитие

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подкрепа за развитие на дуалното обучение

Следваща статия

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII

Следваща статия

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII

Министър Вълчев гостува на Нов български университет

Министър Вълчев гостува на Нов български университет

Красотата на детството

Красотата на детството

Последни публикации

  • Повече защитили докторанти в БАН
  • Европейската комисия подкрепя участието на България в европейски научни инициативи
  • Три типа задачи на изпита в ІV клас
  • Награди за добри практики обяви Агенцията по акредитация
  • Седмокласниците писаха преразказ по творба на Виктория Бешлийска
  • 2780 лв. става минималната заплата за асистентите във висшите училища
  • ЕК отчита напредък на България в политиката за научните изследвания и иновациите
  • Развитие на умения, STEM и математика са сред приоритетите на Европейската комисия
  • България се присъединява към ОИСР в областта на образованието
  • Държавният глава отличи ученици с почетен знак „Млад спортист“
  • Започват националните външни оценявания в края на VII клас
  • 5 бронзови и 3 сребърни медала за българските ученици от Европейската олимпиада по физика
  • Все повече млади учени са привлечени от информационните технологии
  • Министър Вълчев: Концентрацията ще бъде сред най-важните умения на бъдещето
  • Ученици търсят състава на храни и напитки на националното състезание „Природните науки в кухнята“
  • Срок за изплащане обезщетението при пенсиониране
  • Сечил Рустемова е новият стипендиант на „Аз-буки“
  • Завесата се вдига за… Филип Филипов
  • Започва надпреварата за наградите за наука „Питагор“
  • Учени създават умни молекули, поразяващи вируси
  • Иван и Надя, пред които има широк хоризонт
  • Загадка от дълбините на Земята

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"