„Обмисля се включването на мерки за насърчаване на социално-емоционалното обучение в национална програма на МОН.“
Това съобщи служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при откриването на конференцията „Компетентностен подход и социално-емоционално обучение в начален училищен етап“.
Форумът се организира от Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти и фондация „Лъчезар Цоцорков“.
Проф. Цоков обясни, че първоначално това може да бъде модул в някоя от действащите в момента национални програми, а в бъдеще да се структурира и в отделна програма на тази тема.
„Изключително необходимо е за учениците да изграждат своите емоционални умения, както и умението да опознаят другия, да развият чувства на емпатия и на съпреживяване“, посочи министър Цоков.
По думите му социално-емоционалното обучение е в основата на изграждането на положителна образователна среда и е една от тенденциите в съвременното образование, на които се обръща най-голямо внимание.
„В съвременното училище това минава чрез различни инструменти, но световният опит показва, че най-ефективно е когато темите, свързани със социално-емоционалното учене, влязат в учебните програми по различни учебни дисциплини – по български език, по математика и по интегралните предмети, свързани с география и история“, обясни просветният министър.
Проф. Цоков посочи още, че социално-емоционалното учене и прилагането на компетентностния подход още в началния етап на обучението са сред важните теми в световно образование днес.
„Когато децата започват своя училищен живот, влязат в класната стая и започват да градят своите учебни умения, те заедно с това се развиват и като личности“, обясни министърът.
По думите му е важно да се развиват техните силни страни и заложби, които след това могат да прераснат и в качества.
Председателят на Синдиката на българските учители д.ик.н. Янка Такева посочи, че темата за социално-емоционалното обучение стои в основата на разрешаването на конфликтите в училище.
„Ние трябва не само да възпитаваме социално-емоционалната култура, поведение и отношение сред младите хора, но и да подобрим нашите взаимоoтношения между институциите“, каза тя.
Според Такева директорите и учителите трябва да развият умения да разрешават конфликтите в класната стая и тези с родителите.
Директорът на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти Димитър Асенов съобщи, че 424 начални учители са преминали социално-емоционално обучение през септември и октомври тази година. 98% от тях споделят, че биха препоръчали този курс на обучение и на други преподаватели.
В конференцията участваха и деканите на педагогическите факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ доц. Ваня Божилова и проф. Владимира Ангелова, директорът на Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти към Пловдивския университет проф. Дора Левтерова, изпълнителният директор на фондация „Лъчезар Цоцорков“ Йоана Маринова, Люба Батембергска от Фондацията, директори на регионални управления по образованието и експерти от МОН.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg