В детска градина № 50 „Зайчето Куики“ умеят да използват всяка възможност, за да обогатят педагогическите си практики и да надграждат базовите знания и умения на своите възпитаници. Работата по един проект се застъпва с дейности по следващия.
„Използваме всички ресурси, които успеем да привлечем, в наша полза – казва директорката Росица Алексиева. – Работим по НП „Хубаво е в детската градина“, по програми на Столична община, включваме се и по програми на „Еразъм+“. Навсякъде, където можем да извлечем полза за детската градина, се стремим да участваме. Средствата са малко, но е нещо, което поставя началото, за да започнем да работим.“
Още през 2020 г. екипът на ДГ № 50 печели проект по НП „Хубаво е в детската градина“. Със средствата от Програмата е изграден
лего кабинет.
Ползите за децата са много. Легото е близко до тях, интересно им е, забавно им е и в същото време с помощта на образователните комплекти се надграждат изключително много базовите умения на децата.
„С някои от комплектите децата учат физика и математика, без да знаят това – подчертава директорката. – Протича като естествен процес, което отчитаме само като плюс. Даваме държавния образователен стандарт на децата, но успяваме и да го надградим. Това е много важно за нас. Лего кабинетът е място, където децата с нетърпение очакват да отидат. Помещението е цветно, приветливо. Има маси, но децата искат да са на пода. Има и учители, които също предпочитат да седнат на пода. Всички учители преминаха обучение как се използват лего комплектите. Някои преминаха квалификация на Центъра за творческо обучение, други – вътрешноинституционална квалификация. А имаме и учителка, която е толкова напреднала в тази сфера, че вече е лего обучител. Тя изключително много подпомага работата на всички и ежегодно прави обучения за новоназначени колеги, както и опреснителни за всички останали.“
Отделно от ежедневните занимания в лего кабинета от детската градина се включват за трета поредна година в разработването на темите от Първа лего лига (First Lego League). Тя няма състезателен характер, но стимулира децата да участват. Първата година, когато детската градина се включва в инициативата, темата е за възобновяеми и невъзобновяеми източници на енергия (Super Power).
Но как децата се справят с термините?
„Това не е проблем за тях, защото всичко е поднесено по подходящ за най-малките начин – казва директорката. – Една майка дори сподели, че като пътували със сина си, му показала вятърна мелница.
А той я поправил – това е вятърна турбина. Даваме им знания от реалния живот и
надскачаме това, което се очаква да научат в детската градина.
Миналата година лего темата беше за сценичното изкуство (Master Piece). Децата учеха за хората, ангажирани с всякакъв вид сценично изкуство, учеха как трябва да се държи публиката, защо трябва да има лекар, полицай, кои са хората, ангажирани зад сцената. Тази година темата е „Гмуркане“ (Dive) – ще учат за морета и океани. Темата е много интересна. Ще започнат през февруари. Учителите правят десет сесии (уроци) с децата, единайсетата е заедно с родителите. И както за всеки спорт, и за заниманията с лего децата загряват – подреждат 6 кубчета по указанията на учителя. Хубавото е, че ще научат много за професиите, за биоразнообразието в моретата и океаните.“
На финалното събитие по темата всеки екип строи нещо с родителите си. После децата разказват какво и защо са го направили, използвайки термините и новите знания, които са придобили в десетте сесии. Всеки е поощрен за участието си с грамота.
Предстоят и онлайн срещи с Центъра за творческо обучение, които предлагат подкрепа за работата с лего комплектите, за да дадат повече насоки за учителите. Отделно вече са изпратени наръчници за учителите, стъпките, които да следват, презентацията за децата.
Използвани са и възможностите за обучение на педагогическите специалисти по дейност К1 на „Еразъм+“ относно използването на лего по коренно различен начин от учителите. Така че има два варианта за използване на едни и същи комплекти.
Всяка година детската градина се включва в дейности по ПМС 46
за спорта в образователните институции с традиционен спортен празник с родителите. Директорката подчертава, че за целия екип е много важно родителите да са им партньори и да взимат активно участие в това, което се случва в градината. Затова майките и татковците редовно са канени на работилници, на представяния и други прояви. По този начин
те виждат какво се случва в детската градина.
„Спокойни са, когато оставят децата си, и неусетно стават наши партньори. Започват да търсят начин, по който да ни подкрепят и да бъдем заедно“, подчертава Росица Алексиева.
Миналата година ДГ „Зайчето Куики“ взима активно участие в програма „Нестле“ за по-здрави деца“. Малчуганите научиха кои храни са здравословни, кои спортни дейности подпомагат здравословния начин на живот. Всяка група има свободата да се разгърне, да потърси помощ и от родителите.
„В детската градина се използват и активни постелки (Action Mats). Направихме представяне пред директори и кмета на район „Възраждане“ Станислав Илиев. Бяхме първата детска градина в София, където се представиха тези постелки, и една от първите в България – казва директорката. – Това е образователен продукт, който е изцяло нов за българския пазар, без аналог и не предвижда никакви дигитални активности. Представлява
комплекти от постелки за физическа активност.“
Това е интелигентна идея, съчетаваща ключови елементи от движение, здраве и образование в цветен, качествен и забавен продукт. Всяка постелка е разработена с мисъл за подкрепа на активното учене и поощряването на здравословни навици от ранна възраст. Подходящи са за детска градина, като включват физическо движение в комбинация с математика, околен свят, български и английски език, както и пъзел за здравословен начин на живот. Работата с постелките не изисква специализирано обучение за педагогическия екип или онлайн среда. Към комплектите има описание на всяка постелка и готови уроци с идеи за използването им.
Друго интересно решение за всички възрасти са постелки за саморегулация и концентрация (Mindful Mats), с които също разполага детската градина. Дават възможност за работа с децата (вкл. деца със СОП) за овладяване на емоции и подобряване на емоционалното благополучие. Постелките са проектирани с акцент върху подпомагането на двигателното развитие на децата – стимулират тяхната активност и подобряват общото им здраве.
Всяка постелка включва образователни елементи и задачи, които не само забавляват, но и подпомагат учебния процес на децата, като им предоставят възможност да учат чрез игра. С разноцветни и занимателни графики, постелките привличат вниманието на децата и ги вдъхновяват за учене и игра. Това е продукт, който отговаря на съвременните разбирания за образование и предоставя на учителите иновативен инструмент за подкрепа на развитието на децата.
Екипът на детската градина работи и по много други проекти – като проект „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“, проект „Подкрепа за приобщаващо образование“, обединили се в проект REACT. „Силен старт“ е най-новият проект. Според Росица Алексиева важното е, че тези проекти се надграждат и преминават един в друг. Почти няма прекъсване на дейностите.
В началото, когато започват работа по тях, има възможности да се назначат допълнително специалисти – логопед, психолог, ресурсен учител, помощник на учителя и др. Със средства от тези проекти са оборудвани
тъмна и светла сензорна стая,
в които децата със СОП могат да релаксират.
„Тази година ще се борим да получим зелен флаг и да бъдем екоучилище – казва директорката. – Започнахме дейности в тази посока. Кандидатствахме по НП „Хубаво е в детската градина“, за да направим класна стая на открито. Идеята ни е децата да имат максимален, целенасочен престой на открито. Изградихме и пътека, на която да ходят боси през топлите месеци.“
В двора на градината са направени опитни полета и децата ще правят разсад, а напролет ще го засадят. Обединяващата тема на работата през годината ще бъде екологията. Тя се преплита и с темата на лего. В екологичното образование е включена и темата за боклука – как да се рециклира, какво означава да компостираш. Децата са стимулирани да си мият ръцете на трите чешмички в двора, да не ползват мокри кърпи. За Деня на Земята ще си правят костюми от отпадъчни материали.
От тази учебна година в детската градина родителите на деца в подготвителните групи за 6-годишни могат да избират дали децата им да спят следобед, или да имат други дейности по възпитание, обучение и социализация. Като за първа година, мненията и предпочитанията са различни, но бъдещето ще покаже кое е най-доброто решение за децата.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg