В средата на февруари 2024 г. МОН публикува списъка с одобрените за финансиране по Модул 3 „Изграждане и основен ремонт на открити спортни площадки“ по Програмата за изграждане и основен ремонт на спортни площадки и физкултурни салони в държавните и общинските училища за периода 2024 – 2027 г. Финансова подкрепа ще получат 376 образователни институции.
Как училищният двор, в който се появява нова спортна площадка, окуражава учениците за по-голяма физическа активност? Превръща ли се подобряването на условията за спорт в реална инвестиция в здравето на нашите деца и каква е ролята на учителите по физическо възпитание?
„Аз-буки“ разговаря с директора на ОУ „Любен Каравелов“ в село Трудовец, община Ботевград, Илияна Марчовска и с учителя по физическо възпитание и спорт Цонка Филипова.
Мост, по който преминават поколенията от 1829 г. до днес – това е Основното училище в ботевградското село Трудовец.
195 години са изминали от създаването на килийното училище, но жителите на Трудовец продължават да съхраняват образованието и възприемат ОУ „Любен Каравелов“ като туптящото сърце на родното си място.
През 2024 г. в красивата 4-етажна сграда с кабинети по всеки учебен предмет, столова, актова зала и малък училищен музей, се обучават 162 деца. Скоро
ще бъде ремонтирана и спортната им площадка, защото училището ще получи финансиране от 96 000 лв.
по Модул 3 на Програмата на МОН за изграждане и основен ремонт на спортни площадки и физкултурни салони за периода 2024 – 2027 г. Така освен във физкултурния салон тяхната преподавателка Цонка Филипова, която е учител по физическо, но и треньор по тенис на маса, участващ в състезания, ще може да реализира още по-добре идеите си за физическата активност на подрастващите. С въодушевление приема новината за финансовата подкрепа и другият преподавател по физическо възпитание и спорт в Основното училище в Трудовец – директорът Илияна Марчовска.
„В селото децата нямат възможност да избират различни видове спорт, каквито им предлагат в градовете – казва за „Аз-буки“ Илияна Марчовска. – Малкото населено място обаче, само по себе си, е предпоставка за по–голям интерес към спорта, тъй като и опциите за забавление и развлечения са ограничени. По-добрите условия дават основа за развиване на повече спортове, а това повишава и желанието на учениците за по–голяма физическа активност. Училището ни разполага с много добра материална база, имаме физкултурен салон, а сега ще подобрим спортната площадка.“
Директорът добавя, че в училищния двор спортуват както настоящи, така и бивши ученици и понеже общността е сплотена, във всички мероприятия участват заедно родители, учители и ученици.
„Обновяването на спортните площадки ще доведе до повече общуване, размяна на умения и опит“,
споделя надеждата си Марчовска.
„В днешното технологично време е
особено важно от ранна възраст децата да се приучат към двигателна активност,
а здравословният начин на живот чрез съчетаване на спорт и правилно хранене е пътят, по който можем да запазим здравето им“, присъединява се към разговора и Цонка Филипова.
Завършила Националната спортна академия със специалност учител по физическо възпитание и спорт и треньор по тенис на маса, тя споделя, че самата от малка практикува този спорт. Участвала е в международни, национални и регионални състезания. „Състезавала съм се и в други спортове – баскетбол, лека атлетика, тенис на корт. Играя и народни танци в танцов състав за любители“, казва тя. В училището в Трудовец преподава от 9 години.
„Емоционалността е важен фактор, от който зависи активността на децата – обяснява Филипова. – В работата си взимам под внимание и възрастовите особености на децата, и техните психофизически характеристики.“
Тя уточнява, че ефективните методи за обучение включват разнообразни похвати – обяснение, диалог, поощрение, демонстрация. Акцентира и върху личния пример: „Когато се включвам заедно с учениците в спортните дейности или когато виждат, че като техен учител печеля състезание, те се мотивират и са много по-активни, участват с много по-голямо желание в часовете.“
Цонка Филипова залага в обучението си и на достъпни за децата цели. По този начин ги заинтригува повече, осъзнавайки, че
подборът на видовете спортни дейности и степента на трудност трябва да бъдат съобразени с интересите и възможностите на учениците.
Според Филипова добрата материална база, разнообразието на средства и пособия и възможността да практикуват повече спортове са предпоставка за пробуждане на активността у децата. А учителят е онзи, който трябва да внушава доверие у учениците, да прояви интерес и грижа към техните нужди.
„Мотивацията за един учител по физическо възпитание са добрата материална база, наличието на пособия за спорт и игри, разбирането и подкрепата от страна на ръководството на училището – споделя Филипова. – Но учениците също имат своите потребности. Трябва да опознаеш индивидуалните им особености, да се съобразиш с тях и да ги поощряваш. Поощренията са ключ към мотивацията и развиват социалните им умения.“
Децата на Трудовец със сигурност ще се чувстват по-комфортно, когато стъпят на нова, привлекателна спортна площадка. Но за да бъдат очакванията към тях реалистични и те наистина да спортуват с по-голямо желание, освен добрата материално-техническа база,
не бива да се пренебрегва другият задължителен елемент – учителите.
Нищо не може да компенсира тяхното отношение към предмета, отговорността им към здравето на децата, както и специалната грижа и личностния подход.
„Не мисля, че в нашето училище на физическото се гледа като на второстепенен предмет – казва Филипова. –
Имаме спортни постижения, изяви и участия в мероприятия с танци, народни хора или игри.
Всичко това не само радва децата и ги зарежда с положителни емоции, но носи гордост за родителите, влияе положително и върху имиджа на училището.“
Естествено, като треньор по тенис на маса, Цонка Филипова е горда с успехите на децата в този спорт. „В училището имаме отбор по тенис на маса – разказва тя. – Всяка година участваме в Ученическите игри и ставаме първи на общинско ниво, а на областно първенство и зони достигаме до първо или второ място.
Учениците се включват и в турнири по тенис на маса, организирани в Ботевград, печелейки призови места.
Благодарение на условията, които имам, с годините успях да развия този спорт в училището и то стана известно с постиженията си“.
Директорът Илияна Марчовска добавя, че училището им е
едно от първите в страната, което познава и практикува доджбол.
„През 2019 г., по инициатива на Филипова, ни бе представен и демонстриран този спорт от председателя на Българската федерация по доджбол Константин Миладинов – споделя Марчовска. – За учениците това е една от любимите им игри, защото спортът е много близък до добре познатата ни народна топка“.
Само на 60 км от София, в Ботевградската котловина, децата на с. Трудовец
ще продължават да спортуват и заради подобрените условия за спорт,
и заради ентусиазма на учителката си по физическо. И ако тя не е достатъчно мотивирана да работи, ако не е убедена в ползите, които носи физическата активност на децата, и най-новата и красива спортна площадка ще се покрие с трева и ще залинее с времето. Затова Илияна Марчовска и Цонка Филипова вярват, че всички заедно трябва да насърчават децата да бъдат физически активни.
„В обучителния процес по физическо е много важна и ролята на родителя
– да стимулира, подкрепя и уважава желанието на детето за физическа активност – обобщава Филипова. – Спортът влияе добре не само на физическото, но и на умственото и психологическото развитие на децата. Помага им да развият по-голям набор от възможности и начини да се справят с успехите и провалите в живота. Когато спортуват, децата се научават както да печелят, така и да губят.
Загубата учи децата да преодоляват разочарованията, да се справят с неприятните преживявания, и е важна част от изграждането на устойчив и силен характер. Освен това спортуването помага на децата да се научат да контролират емоциите си, да бъдат търпеливи. Доказано е, че физическата активност стимулира мозъка, което кара човек да се чувства по-добре.
Не бива да подценяваме и социалните ползи от спорта – играта в екип помага на децата да развият много от социалните умения, които ще са им необходими в живота. Учи ги да си сътрудничат, да бъдат по-малко егоистични и да изслушват другите деца. Спортът дава на децата усещане за принадлежност. Помага им да създадат нови приятелства и да изградят социалния си кръг извън училище.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg