Борислава БОРИСОВА
Педагозите от видинското Средно училище „Петко Рачев Славейков“ се обучават как да се справят с професионалния стрес. Инициативата е на училищния психолог Стела Дечева. Тя уточнява, че участниците в обучението са определили чрез специален тест как приемат случващото се около тях и как да подобрят реакцията си в напрегнати ситуации. По време на обучението учителите са получили отговор на много въпроси, свързани със стреса на работното място, който не е малък, казва още училищният психолог.
И допълва, че колкото по-добре преподавателите се справят с него, толкова по-ефективни ще са. Ако учителите са под постоянно напрежение, това оказва влияние и на учениците, на поколенията след нас. Защото, когато има стресирани учители, ще има и стресирани деца.
Преди Стела Дечева да организира обучението на своите колеги, тя самата преминава през такъв курс. След завършването му ѝ хрумва, че всъщност това е необходимо не само за работата ѝ като психолог, но и за учителите. Те трябва да знаят как да работят в стресираща среда, за да може да се справят.
В рамките на обучението учителите се запознават с вредния и полезния стрес и разликата между тях. Полезният стимулира развитието ни. Научават и какво се случва, ако стресът спре да се обработва и само се трупа, като постепенно се превръща в постоянен, или т.нар. „хроничен стрес“, който не води до нищо хубаво. Дечева допълва, че според официална информация 80% от диагностицираните заболявания са причинени от стрес или са влошени вследствие на преживян стрес.
Интерес по време на обучението предизвиква и темата за синдрома на професионално прегаряне – т.нар. бърнаут. Това е състояние на „изчерпване на енергията при професионалистите в сферата на социалната помощ, когато те се чувстват претоварени от проблемите на хората, с които работят“, казва Десислава Крумова – педагог, участник в обучението. Тя е преподавател по български език и литература от 10 години. Споделя, че както във всяка професия, така и в учителската има много стрес. Затова смята, че обучението е много полезно и вдъхновяващо. То е дало отговори на въпросите, които всеки учител си задава, но често ги избутва някъде далеч в съзнанието си и не им дава отговор.
„Освен чисто теоретичната част, която не беше натоварваща и бе поднесена много забавно, правихме и тест – допълва Крумова. – С него всеки от нас успя да си отговори дали когато има някакъв проблем, търси разрешението и причината у някого другиго, или у себе си.“
Десислава Крумова е категорична, че подобни обучения са необходими и в бъдеще ще са още по-нужни. Участниците са уверени в това, защото такъв тип обучения им помагат да подредят приоритетите си. А всички имат нужда от това в динамичното и напрегнато ежедневие, в което живеем. Такъв тип обучения не дават рецепти, не учат на някакви правила, а помагат всеки да опознае по-добре себе си, проблемите и работата си.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg