Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 22, 2023

Екранните деца – гениални или проблемни

в Брой 22, 2023
Reading Time: 1 min read
A A
  • About
  • Latest Posts
v.genkov@azbuki.bg
Latest posts by v.genkov@azbuki.bg (see all)
  • Нова възможност за млади учени - 23/08/2023
  • Очакват 63 000 първокласници на 15 септември - 23/08/2023
  • Майсторина дебатите - 23/08/2023

Първата среща с екрана не бива да бъде по-рано от 18-ия месец, а престоят пред него за децата от 18 до 24 месеца да е максимум 30 минути дневно. Според експертите времето, прекарано пред екрана, изгражда виртуална реалност, която е различна от заобикалящата среда. Тази рязка граница може да обърка, разстрои и дори да ядоса детето.

Какво е отражението на продължителния престой пред телевизионния екран, монитора на компютъра или телефона, дискутират медици, психолози и директори на детски градини на кръгла маса на тема „Внимание! Дете пред екрана“. Тя е организирана от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование, РУО – Пловдив, и Центъра по детско развитие към Медицинския университет в града. Дебатът се фокусира върху нарушената комуникация между детето и обкръжаващата среда, сходни с разстройствата от аутистичния спектър.

Според специалистите деца между 2 и 5 години не трябва да бъдат оставяни повече от час дневно пред екрана, а за тези от 5 до 12 години – максимум 2 часа на ден. При по-големите експертите съветват родителите да контролират съдържанието, до което тийнейджърите имат достъп.

На въпроса игрите с телефон пречат ли на децата да общуват с другите, отговорът на психолозите от Ресурсния център е, че създадената грешна нагласа и очаквания към истинския свят и околните е спънка за адекватно общуване с реални хора. Те посочват и други негативни последици – затруднено фокусиране, главоболие, умора, болки в очите. Наведеното положение по време на игра с телефон може да доведе до изкривяване на врата, нарушаване на правилната стойка.

Доцентът по психология от Великотърновския университет Манол Манолов определя екрана като третия родител в семейството. Той дава пример с оправдания като: „Ако не му пусна да гледа, не иска да се храни“. Така майките решават ежедневни битови проблеми. Други даже намират повод за гордост от факта, че детето проговаряло на английски след дългото „общуване“ с телефона. Някои пък недоумяват защо хлапето се справя с телефона, а не може да говори.

Отговора дава проф. Иван Иванов – началник на Клиниката по педиатрия към УМБАЛ „Св. Георги“: „Житейският опит засяга развитието на мозъка и определя бъдещите способности за учене, психично здраве и поведение.“

Много семействата не са наясно какво се случва, и дори се гордеят с уменията на такива деца. Те обаче не успяват в ранното си детство да изградят връзка с околните. Това води до редица поведенчески проблеми, дори се случва погрешно да се постави медицинска диагноза. Регионалният център се сблъсква преди години с ученик в начален етап, за когото решават, че става дума за синдром на Аспергер. Налице са характерните проблеми с общуването и нервни кризи. Детето говори на английски, а майката и бащата не владеят езика. Отказва да влезе в контакт на български, със себе си също говори на чуждия език. Осъществява зрителен контакт, няма и речеви затруднения – т.е. не се касае за разстройство от аутистичния спектър.

„След още година-две се натрупаха подобни случаи и вече сме наясно, че говорим не за аутизъм, а за т.нар. дигитални деца. Специалистите наричат това псевдоаутизъм, защото симптоматиката е същата“, обяснява д-р Катя Стоилова – директор на Центъра.

Устройството е използвано като занимавка и детето е потънало в сюжетите в него, защото не е имало естествените стимули от общуване с майката. Екранните деца живеят в свой свят, защото в ранна възраст не са изградили умения да общуват. Според експертите първата стъпка е да се говори с родителите за ограничаване на екранното време, като успоредно с това се търсят форми на взаимодействие с възрастните.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: +359 2 425 04 70

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Етикети: Денят
СподелянеTweet
Предишна статия

Модернизират гимназията по каменообработване

Следваща статия

Най-добрите бъдещи инженери

Следваща статия
Най-добрите бъдещи инженери

Най-добрите бъдещи инженери

36 000 ученици трупат опит в реална работна среда

Привличат ученици и студенти в мебелния бранш с обучения и платени стажове

С труд и постоянство към върха

С труд и постоянство към върха

Последни публикации

  • Нощните мигранти
  • Увеличават местата за обучение по медицина
  • Стипендии за изучаващи новогръцки език във Великотърновския
  • На добър час, студенти!
  • Златните учители
  • Близо 80 млн. лв. за образование
  • МОН ще подготвя тестовете за кандидат-директорите
  • Предлагаме родна олимпиада да прерасне в европейска
  • Въвежда се обучение по широкопрофилни професии
  • Е-бележките ще се издават и за 2 – 3 дни назад
  • Българска студентка печели конкурс по оптометрия
  • Нови модели на НВО в IV, VII и X клас
  • Сконфузна ситуация
  • Пълен комплект медали по информатика
  • Наши ученици с награди от европейски конкурс
  • Златният отбор на България
  • Повече средства за Ученическите игри
  • Нови състезания в календарите на МОН
  • Да избягаш от рутината чрез игра
  • Умението да привличаш млади учители
  • Образователно портфолио следи за напредъка на учениците
  • Образователната бедност се задълбочава

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+359 2 425 04 70

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика – Научно списание
  • Български език и литература – Научно списание
  • Педагогика – Научно списание
  • Математика и информатика – Научно списание
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование – Научно списание
  • История – Научно списание
  • Чуждоезиково обучение – Научно списание
  • Философия – Научно списание

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG