Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 17, 2023

STEM, XXI век и технологиите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-04-2023
в Брой 17, 2023
A A

Природните науки, математиката, инженерството, изкуствата – или STEM дисциплините, винаги са били и ще бъдат в основата на човешкия прогрес. Интересът и опитите за разбиране на тези сфери на познание датират от най-древни времена до днес, но интензивността, с която се развива и трупа познанието за тях, варира. Това е така, защото винаги има контекст. Тоест изучаването на STEM науки в миналото е било в контекста на тогавашното ниво на развитие за разлика от темповете, с които това познание се развива и трупа в днешно време вследствие на научно-техническия прогрес. Ето защо е важно да се говори не просто за STEM като направление, но за STEM в контекста на XXI век, когато технологиите са основен фактор в почти всеки аспект от нашия живот, в т.ч. и начина, по който изучаваме STEM дисциплини.

Живеем в дигиталната епоха. Следователно трябва да учим в дигиталната епоха. Тук именно идва и мястото на образователните технологии, които трансформират начина, по който учим, приемаме информация и усвояваме нови знания и умения. В тази връзка и девизът на „Юнион Интерактив“ гласи, че „Технологиите и модерната учебна среда са ключ към по-добро образование, а доброто образование – ключ към всичко останало“.

Образователните технологии трябва да са насочени към определени образователни нужди на подрастващото поколение. Технологията в класната стая трябва да бъде адаптивна и отговаряща на нуждите на учениците, обхватна и завладяваща вниманието им, индивидуализирана и подходяща за възрастта им.

Технологии за модерно STEM обучение

Когато говорим за технологии в класната стая, е добре да изхождаме от разбирането, че те са инструменти, изпълняващи определена цел. Основната функция на технологията е да „доставя“ учебно съдържание. От ключово значение е какви ще са структурата, формата и начинът, по които това се случва. Ето защо е важно да комбинираме технологиите така, че да предоставят възможност за разнообразни дейности и разнообразна структура, форма и начин на представяне на учебното съдържание, тъй като това, в крайна сметка, създава комплексно и потапящо учебно изживяване.

Ние от „Юнион Интерактив“ се фокусираме върху перспективните възможности на 3D визуализацията и моделирането, осезателно и допирно взаимодействие, виртуална реалност и виртуални среди за обучение, както и разбира се, технологии и инструменти за приложна и експериментална дейност. Образователни инструменти, които са в състояние да съчетаят различни сензорни модалности, са обещаващи по отношение на това да представят на учениците STEM съдържанието по реалистичен и завладяващ начин.

Допълнително предимство е и предпочитанието на самите ученици към такива технологии вместо досегашните стандартни методи на обучение, особено за изучаване на по-сложни биологични, физични и химични концепции, чието усвояване е ограничено от определени концептуални, културни, икономически и социални въпроси или просто е трудноизпълнимо в стандартната класна стая.

От ума, през технологията, до материята!

Опитът, който „Юнион Интерактив“ има в изграждането на иновативни STEM пространства, ни дава възможност да оформим едно концептуално виждане относно това какви възможности би следвало да предоставя технологичното оборудване в един модерен STEM център. То трябва да бъде разположено в логически свързано учебно пространство, изградено върху концепцията за тристепенна градация на структурата, формата и начина, по който се предава и усвоява учебно STEM съдържание, а именно:

• изграждане на интерактивно фронтално учебно пространство (чрез интерактивни дисплеи) за по-добро визуално представяне на теоретичното съдържание по нов и интересен начин (чрез мултимедия и 3D сцени), което да е структурирано основно дисциплинарно;
• изграждане на пространство за обучение чрез технологии за VR/AR, или т.нар. виртуални лаборатории, където учебното съдържание се предава чрез различни сензорни модалности (в т.ч. визуално, невронно, тактилно), а съдържанието е структурирано интердисциплинарно в различни контекстуални области на познание;
• изграждане на пространство за практическа и експериментална дейност и усвояване на реални умения в практическа среда чрез проектно базирани дейности, където съдържанието е структурирано трансдисциплинарно.

Идеята за интегриран подход и комбиниране на всички възможни направления, съчетана с логическата градация на структурата, формата и начина, по който се предава и усвоява STEM учебно съдържание, превежда всеки ученик през едно завършено учебно изживяване, което започва в ума чрез приемането на нови знания и идеи, разширява се чрез технологията, за да се реализира в материален или интелектуален краен резултат. Опитът на „Юнион Интерактив“ показва, че всичко това лежи в основата на успешните STEM центрове.

Your Image Description

Свързани статии:

Предимствата на виртуалната и добавената реалност в клас Default ThumbnailПрилагане на STEM подхода и вариантите му в начална степен на образование Default ThumbnailИнструмент за оценка на индивидуалния принос на учениците при изпълнение на STEM базирани групови задачи 521 школа с договори за STEM кабинети

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEMUnion interactiveТехнологииЮнион Интерактив

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Революция в храненето

Следваща статия

Майстори на платките

Следваща статия
Майстори на платките

Майстори на платките

Сръчни и вещи  в занаята

Сръчни и вещи в занаята

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Родо̀пчанка или родопча̀нка

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"