Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 26, 2022

Трудните задачи със свободен отговор

в Брой 26, 2022
Reading Time: 1 min read
A A

Резултатите от външното оценяване по БЕЛ и по математика в VII клас са сравними с миналогодишните

  • About
  • Latest Posts
v.genkov@azbuki.bg
Latest posts by v.genkov@azbuki.bg (see all)
  • Нова възможност за млади учени - 23/08/2023
  • Очакват 63 000 първокласници на 15 септември - 23/08/2023
  • Майсторина дебатите - 23/08/2023

Близо 70% от седмокласниците разбират това, което четат. Почти 60% от тях разчитат също внушенията на цитат от изучавана литературна творба. Около половината обаче се затрудняват да извличат информация от схематично представени данни – в таблица или диаграма, а не в свързан текст. Това са някои от изводите, направени на база постигнати резултати на националното външно оценяване по български език и литература и по математика в VII клас, съобщават от МОН.
Средният успех по български език и литература е съизмерим с този през миналата година – 53,63 точки от максимум 100 през 2022 г. спрямо 53,83 през 2021 г.
Очаквано, седмокласниците се справят по-добре със задачите с избираем отговор. Над 80% от учениците нямат проблем с откриването на синоним на дадена дума и разпознават вида на местоимение. Повече от 70% от тях обаче не успяват да определят дадено изречение по състав.
При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена и преобразуването на обособена част в подчинено изречение. Всеки четвърти ученик е получил максималния и около максималния брой точки на задачата, свързана с поправяне на грешки в текст.
Около две трети от учениците се ориентират в изучавани творби по отношение на жанр, мотив, герои, образи. Малко над 40% не успяват да свържат герой от изучена творба със съответната му характеристика.
Преразказът на разказа „Талисманът“, като цяло, не е затруднил седмокласниците. Те показват умения да изграждат текст, макар че невинаги предават съдържанието подробно. Все още има ученици, които се затрудняват при прилагането на правилата на книжовния език.
Наблюдават се проблеми и с графичното оформяне на текста.
Тазгодишните резултати по математика бележат спад за първи път от 2019 г. насам. Средният резултат е 35,32 точки при максимум 100 спрямо 37,94 точки през миналата година.
Вероятно една от причините за това е фактът, че този випуск ученици беше обучаван най-дълго в електронна среда от разстояние – през втория срок на V клас, целия VI клас и частично в VII клас. Това личи ясно от по-слабия резултат при задачите, свързани с математически умения, които се очаква да се придобият в VI клас – например задачата за намиране страна на триъгълник, като се използва Питагоровата тройка числа. На изпита по български език и литература такъв дефицит се наблюдава при определянето времето на глаголна форма.
„Две точки нагоре или надолу от общо 100 точки в националното външно оценяване по математика не показва устойчива тенденция. Фокусирането върху тези две точки пречи да се видят другите проблеми. Например това, че в определени градове имаме с 60 – 70% по-ниски резултати, отколкото в други области“, коментира министърът на образованието и науката акад. Николай Денков пред бТВ. По думите му другият важен въпрос е кой тип задачи учениците системно не могат да решават, и каква е причината за това – дали защото са неразбираеми в учебниците, или заради онлайн обучението.
Седмокласниците успешно се справят със задачи за пресмятане на числов рационален израз, тъждествено преобразуване на изрази, решаване на линейно уравнение. Близо две трети от учениците могат да пресмятат класическа вероятност, а повече от половината не срещат затруднения да извличат информация от текст и да моделират с израз. Близо 40% от децата обаче са се затруднили да извлекат информация от диаграма и да намерят ъгли чрез използване на линейно уравнение.
Задачите със свободен отговор, изискващи разчитане и преработка на информация от диаграма и записване в числов вид или прилагане на основни формули и теореми, свързани със свойствата и характеристиките на триъгълници, са били предизвикателство за всеки двама от трима ученици. Задачите с разширен свободен отговор са затруднили по-голямата част от седмокласниците.
Максималния брой от 100 точки и по двата предмета са постигнали трима ученици – толкова, колкото и през предходната учебна година. Седмокласниците с максимален брой точки по БЕЛ са 9, а по математика – 284. Нито една точка не са успели да получат 214 ученици по български език и литература и 240 – по математика.
Сред регионите с най-висок среден брой точки и по двата предмета отново са София-град, Варна и Смолян. Най-нисък е средният резултат в Сливен, Видин и Силистра, като през тази година към тях се присъединява и Монтана.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: +359 2 425 04 70

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Етикети: Репортер
СподелянеTweet
Предишна статия

Водим бъдещето за ръка

Следваща статия

По-добри резултати по математика в X клас

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

По-добри резултати по математика в X клас

В ход е дигиталното обучение

Още 10 млн. лв. за модернизация на професионалните гимназии

Сдружението на директорите става на 20

Сдружението на директорите става на 20

Последни публикации

  • Нощните мигранти
  • Увеличават местата за обучение по медицина
  • Стипендии за изучаващи новогръцки език във Великотърновския
  • На добър час, студенти!
  • Златните учители
  • Близо 80 млн. лв. за образование
  • МОН ще подготвя тестовете за кандидат-директорите
  • Предлагаме родна олимпиада да прерасне в европейска
  • Въвежда се обучение по широкопрофилни професии
  • Е-бележките ще се издават и за 2 – 3 дни назад
  • Българска студентка печели конкурс по оптометрия
  • Нови модели на НВО в IV, VII и X клас
  • Сконфузна ситуация
  • Пълен комплект медали по информатика
  • Наши ученици с награди от европейски конкурс
  • Златният отбор на България
  • Повече средства за Ученическите игри
  • Нови състезания в календарите на МОН
  • Да избягаш от рутината чрез игра
  • Умението да привличаш млади учители
  • Образователно портфолио следи за напредъка на учениците
  • Образователната бедност се задълбочава

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+359 2 425 04 70

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика – Научно списание
  • Български език и литература – Научно списание
  • Педагогика – Научно списание
  • Математика и информатика – Научно списание
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование – Научно списание
  • История – Научно списание
  • Чуждоезиково обучение – Научно списание
  • Философия – Научно списание

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG