Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 13, 2022

Матурите не трябва да са с „ковид дизайн“

в Брой 13, 2022

Испанската гимназия в София ще отбележи тържествено своята 30-годишнина в НДК през юни 2022 г.

Учениците от 164. ГПИЕ – София, показват актьорски талант
в Националния конкурс за училищен театър на испански език

Зина СОКОЛОВА

За миналата учебна година преподаватели от 164. гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ – София, създават 5 от 14-те помагала за изучаване на предмети на чужд език. Авторите са трима млади преподаватели, двама от които са бивши ученици на гимназията. Тази година гимназията се отчита с 6 помагала.
„Интересно би било да разберем дали се ползват нашите помагала в други училища, където се преподава испански език – казва директорката д-р Зорница Йончева. – Но засега нямаме обратна връзка. Може би трябва да положим целенасочени усилия да получим такава. При нас се ползват и от учениците, и от учителите. Добрият резултат ни подтикна да се заемем отново с тази задача, като сега в работата се включиха повече колеги. И за разлика от миналата година те имат дълъг стаж в професията. Миналата година се осмелиха по-младите, бяха много ентусиазирани. Направиха помагала по хуманитарни дисциплини – история, география, философия. Тази година са за природни науки – химия, физика, биология. Четиримата колеги, които работиха по тях, имат стаж като учители от 30 и повече години. Те са преподавали тези предмети на испански и досега и веднага си пролича техният опит. И в оформлението, и в задачите, и в текстовете. Може би имаха и повече време и това им даде възможност да премислят нещата по-спокойно.
Младостта си има своите предимства с ентусиазма, със смелостта да се захванат с подобно предизвикателство. Но опитът в нашата професия е нещо много важно.
Натрупаното през годините в работата с ученици, които са на различно ниво, си казва думата. Моята лична преценка за тазгодишните помагала е, че станаха по-добре. Ако екипът от миналата година направят отново това усилие след 10-годишна учителска практика, резултатът ще надхвърли първите им помагала. Добрият учител е въпрос и на опит.“
Екипът на 164. ГПИЕ е благодарен за тази инициатива, която се заражда преди 4 години на среща с тогавашното ръководство на МОН и директори на езиковите гимназии. Две години по-късно програмата е факт и нещата се задействат. Отделен въпрос е, че няма официална методика и указания какъв да бъде балансът между самия учебен предмет и езика, на който се преподава, пояснява Йончева. Дали едно дете, което няма добри постижения по езика, не би могло да има отлична оценка по предмета, защото го знае добре. Това не е ясно регламентирано и ситуацията е доста деликатна. В официалните документи, каквито са удостоверенията за първи гимназиален етап, вече се изписва изрично кой предмет е преподаван на чужд език. Появата на помагалата съвпада с първия випуск по новите учебни програми.
„В авторските колективи на учебниците е добре да има учители – категорична е Йончева. – Може издателствата да предпочитат сред авторите да е известно в науката име. Но университетски преподавател, който е влизал за последно в училище, когато той самият е завършвал, е позагубил връзка с тази институция. Особено между по-възрастните университетски преподаватели и учениците има разлика от две-три поколения. Тези преподаватели сигурно са много добри в научната си дисциплина. Но големият проблем в обучителния процес е, че човек може да владее материала, но да не умее да го предаде на другите. И ако се предпочете по-известно име с научни постижения, непременно трябва да има баланс с учител, който да може да каже на човека с научните титли: вижте, това е чудесно представено, но със стил, който учениците не разбират.
Обучаваме абсолютно ново поколение, включително със съответните когнитивни нагласи – т.е. умението на човек да усвоява информация и да я използва. Между сегашните ни ученици и тези, завършили преди 10 години, вече има огромни разлики. Представете си тогава какви са те между учениците и по-възрастните университетски преподаватели. Ако не се вземе предвид, че поколението е различно, и следващите учебници няма да са добри. Учителите най-добре знаят какво се случва в класната стая.“
Според Зорница Йончева комуникативните способности на учителя са много важни. Но той първо трябва да владее материята, по която преподава. Не може някой да е добър учител, ако не си знае науката. Независимо дали обича децата, или не според популярната представа. В гимназията имат опит с учител, който умее чудесно да общува с децата, но не познава добре предмета, който преподава, и допуска груби грешки. Наложило се да го освободят от работа.
„Компромис в това отношение не може да се прави – казва директорката. – Но и университетското образование трябва да си върне позициите. Според мен, като цяло, то е много зле – знам, че те твърдят същото за училищното образование. Университетите трябва да обучат добри студенти, които да се върнат в училище и да преподават на ниво. Сега това не е така – известно е какви големи компромиси се правят с приема. Проблемът е, че за своите бюджети университетите разчитат на броя на студентите.
И докато това е така, ще се правят компромиси. Не е лошо инженерите да са грамотни, но не може в технически университет да се влиза само с матура по български език. Практически подбор в повечето университети просто няма. Когато избираме нови учители, дипломата е първото, което гледаме, не опита и кой къде е работил. Може и никъде да не е работил. Колегата ни по география е още студент в IV курс – работейки при нас, си изкарва и педагогическата практика. Няма опит, но е бивш наш ученик и го познаваме. Но ни интересуваха и оценките му от следването.“
Иначе на всеки новопостъпил учител в гимназията, който е без практически опит, му се определя ментор от по-опитните преподаватели, за да му дава кураж. Както и ценни напътствия, включително за организацията на работния ден, кога да си подготви урока, какво да включи в едно контролно, за да не е на по-високо ниво, отколкото са учениците. Това са тънкости, които някой трябва да каже на един начинаещ учител още в началото и тогава нещата вървят по-бързо. Другият вариант е той сам да стигне до тях от опит, което е по-бавният процес.
„Откакто съм директор, тоест 6 години, сме назначили 10 души току-що завършили. Всички те имаха ментори и влизането им в професията стана плавно“, казва Йончева.
Според нея онлайн обучението доведе до загуба на трудови навици и на ученици, и на учители. То е и абсолютен компромис, някакъв план „Б“ за временно спасяване на положението. Преди появата на онлайн обучението имаше неучебни дни – дали ще е заради грип, влошени метеорологични условия. Докато сега не се губи учебно време и това е добре. Но проблемът е в качеството на това обучение. То е някакъв вариант за 1 – 2 седмици само. Ако продължи по-дълго, веднага се появяват негативи.
„И то при нашите ученици, които имат навици за учене, включително за самостоятелно учене, нямат проблеми с техниката и дигиталните технологии – обяснява Йончева. – Но по-голямата част от по-малките ученици нямат такива навици. Трябва някой да стои с тях да учи. Това натоварва родителите. Предстои да видим как ще се справят първите випуски, които учиха две години по време на пандемия. Едните са в Х клас и сега чакаме резултатите от НВО. Зрелостниците пък хем преживяха коронавируса, хем са първите по новия закон. Но силно се надявам матурите да не са с „ковид дизайн“ и нивото им да бъде такова, каквото трябва да е. А не да се свали по-ниско летвата само и само да има някакви приемливи за обществото резултати. Това ще бъде голяма заблуда за всички в системата, които правят политиките въз основа на тези резултати. Нивата на външните оценявания трябва да останат високи. А не да звучат добре като резултати. Ако учениците не се справят, трябва да се направи съответният анализ за причините и да се поправят, ако е възможно.“

 

Учебни помагала за изучаване на предмети на чужд език, разработени от авторски екипи към 164. ГПИЕ – София:

„Физика и астрономия“ за IX клас на испански език – Лили Самуркова-Иванова (автор на текста), Ина Генчева (редактор), Петър Хераков (графичен дизайн), Мелиса Висенте Аренияс Аро (илюстрации).
„Физика и астрономия“ за X клас на испански език – Лили Самуркова-Иванова (автор на текста), Ина Генчева (редактор), Петър Хераков (графичен дизайн), Мелиса Висенте Аренияс Аро (илюстрации).
„Философия“ за IX клас на испански език – Васил Лозанов (автор на текста), Мария Георгиева-Монтеро (езиков консултант), Доротея Миланова (графичен дизайн и корица).
„Биология и здравно образование“ за X клас на испански език – Камелия Петрунова (автор на текста), Мария Папазова (езиков консултант), Доротея Миланова (графичен дизайн, илюстрации и корица).
„Химия и опазване на околната среда“ за IX клас на испански език – Диляна Илес (автор на текста), Пламен Христов (езиков консултант), Доротея Миланова (графичен дизайн, илюстрации и корица).
„Химия и опазване на околната среда“ за X клас на испански език – Стефка Китанова (автор), Меглена Бабева-Суруджийска (езиков редактор), Кирил Иванов (графичен дизайн).


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Експерт
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Където дават криле, за да полетиш

Следваща статия

Училище до границата

Следваща статия
Училище  до границата

Училище до границата

В ход е дигиталното обучение

Пълен обхват на 4-годишните

Да подкрепяш малките стъпки

Да подкрепяш малките стъпки

Последни публикации

  • Кошмарът „атмосферна река“
  • Увеличават се случаи на заразна гъбичка
  • Бъдещето на невротехнологиите
  • Технологии под ръка
  • Центровете за високи постижения пишат проекти
  • Кои са най-добрите информатици
  • Подготвя се национален проект за дуално обучение
  • В търсене на кадри
  • Обявен е график за допълнителните ДЗИ
  • Близо 150 млн. лв. за ученически общежития
  • Спортните федерации да влязат в училищата
  • Над 1,2 млн. обучения са преминали учителите
  • Още за двойните умалителни в българския език
  • Пловдив събра млади готвачи и монтьори
  • Думата имат тийнейджърите
  • Екранното поколение
  • Нови възможности за приобщаващото образование в Пловдив
  • Бургаските специални педагози споделят опит
  • Реализирането на една цел води след себе си друга
  • Уча децата да бъдат приятели
  • Гневът и мирът в европейската цивилизация
  • Търси се най-добрият младежки стартъп
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG