Вестник „Аз-буки”
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 46, 2020

Иновационен и иновативен

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11/11/2020
в Брой 46, 2020
0
Защо „мекането“ е толкова заразно?
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Диана БЛАГОЕВА*

Прилагателните иновационен и иновативен са производни от съществителното иновация. Нерядко ги срещаме употребени в сходни контексти и със сходна съчетаемост, например:
Процесът започва с избор на клиент и пазар, включва определяне на възможностите за иновация и завършва със създаването на иновационни продукти.
Компанията е лидер при внедряване на иновативни продукти и технологии.
Прилагането на иновационни подходи е постоянен елемент на учебния процес при обучението на студентите.
Утвърждаващата се добра практика би могла да окаже помощ на колеги, търсещи иновативен подход към студентите.
Означава ли това, че иновационен и иновативен са пълни синоними и може да се заменят взаимно?
Наблюденията върху функционирането на двете прилагателни показват, че между тях има известни семантични различия. Докато иновационен има по-общо значение: ‘който се отнася до иновации, свързан е с иновации’, при иновативен може да се обособят няколко значения:
1. При който се прилагат, внедряват иновации или който е резултат от прилагането на иновации (иновативни технологии, иновативни практики, иновативни продукти).
2. Който създава или прилага, внедрява иновации (иновативни компании, иновативни училища).
3. При който се появява склонност, способност за създаване на нещо ново, за иновации (иновативно мислене, иновативни умения).
4. Който проявява склонност, способност да създава нещо ново, да прилага иновации (иновативен учител, иновативен преподавател).
Само първите три значения се припокриват със семантиката на иновационен. Затова в съчетания със съществителни като методи, практики, продукти, компании и умения, мислене и пр. двете прилагателни имат успоредна употреба, а със съществителни като учител, преподавател и пр. се съчетава само иновативен.

*Проф. д-р Диана Благоева работи в Секцията за българска лексикология и лексикография на Института за български език „Л. Андрейчин“ – БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Здравейте, запетаи! Sofia, Sofiya или Sofija – знаем ли правилата за транслитерация на българските имена? Употреба на главни и малки букви при съставни собствени имена, включващи числително редно име За имената на бащите ни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Пълен набор от медали за физиците

Следваща статия

Национална програма за ново поколение учители

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Национална програма за ново поколение учители

Последни публикации

  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите
  • Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример са това, което ни обединява
  • Министър Красимир Вълчев откри първия паметник на Стоян Омарчевски в България
  • Ученичка от Бургаската математическа гимназия изуми журито в риалити формат

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.