Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 45, 2020

Иновативна България

в Брой 45, 2020

Инвестициите в промяна на образованието са акцент в проекта на Националния план за възстановяване и устойчивост

Модерните STEM кабинети и иновативните подходи в преподаването мотивират учениците да учат повече

712 млн. лв. се насочват за модернизация на 750 училища и 450 детски градини, както и за цялостни ремонти и изграждане на ученически и студентски общежития и кампуси в периода до 2026 г. Други 650 млн. лв. ще се инвестират за изграждане на образователна STEM среда и създаването на 1680 кабинета за STEM обучение в същия брой училища до 2023 г., както и за закупуване на устройства за учители и ученици. Това е записано в един от четирите стълба на проекта на българския Национален план за възстановяване и устойчивост „Следващото поколение“, представен от вицепремиера Томислав Дончев. По него са предвидени над 12 млрд. евро безвъзмездно финансиране от Европейския фонд за икономическото и социалното възстановяване от пандемията от COVID-19.
Заедно със средствата за образователните институции в стълба „Иновативна България“ са разписани и 70 млн. лв. за изграждане на центрове за личностно развитие на ученици и младежи,
410 млн. лв. за програма за ускоряване на икономическото възстановяване и 490 млн. лв. за развитие на индустриалните паркове и подобряване на инфраструктурната им свързаност. Целта на стълба и предвидените по него 2,431 млрд. лв. е повишаване на конкурентоспособността на икономиката и трансформирането в икономика, базирана на знанието и интелигентния растеж. Предвидените инвестиции са в три основни стълба – създаване на мрежа от изследователски университети, подкрепа за разширяване участието на България в Рамковата програма „Хоризонт Европа“ 2021 – 2027 чрез реализиране на синергии с инициативи на национално ниво и подпомагане създаването на цифрови иновационни хъбове на регионален принцип.
В проекта на документа е записано, че комплексната образователна реформа преминава през актуализация на учебните програми, разпространение на иновациите, разширяване на обхвата, надграждане на успешни практики и умения за дистанционно обучение, ориентация към STEM и развитие на когнитивните умения. Необходима е и реформа във висшето образование, насочена към модернизиране на висшите училища и създаване на условия за активна научноизследователска дейност, трансфер и комерсиализация на знания и технологии. Нужна е и реформа, въвеждаща умения, свързани с цифровата трансформация и Индустрия 4.0, и валидиране на придобитите умения, както и такава в областта на иновациите, научните изследвания и индустриални паркове.

 

Красимир Вълчев,
министър на образованието и науката

Красимир Вълчев, министър на образованието и науката:

Имаме 4 сериозни източника, през които ще бъде финансирана образователната система през следващите години. Единият са средствата по инструмента React EU – по него ще финансираме създаване на STEM кабинети и закупуване на компютри. Вторият е Планът за устойчивост и възстановяване, който беше представен – насочен е основно за енергийна ефективност и STEM кабинети. Трето са оперативните програми, по които има широк спектър от мерки. И четвъртият е бюджетът.
През последните години заложихме на учителите. Те са най-важните. В следващите години ще има много повече средства за материална база. До 5 – 6 години всички училища ще бъдат санирани, в тях ще са приложени и допълнителни мерки за енергийна ефективност. Ще имаме и електронно безплатно съдържание по всички учебни програми, както и специализиран софтуер за учителите да започнат да правят такива уроци, и заплащане за това.
Всички училища ще получат средства за модернизация на кабинетите. Предвиждаме акцент върху тях, особено на тези по математика и по природни науки, по които днешните деца изпитват трудности и там са ни чувствително по-слабите резултати. STEM кабинетите не са само ремонт, обзавеждане и оборудване, но и модел на учене. Използват се иновативни подходи и онагледяване, а това силно мотивира ученето.
Стартирахме с национална програма за изграждане на модерна STEM среда и сме финансирали над 150 училища. Още 150 ще финансираме от бюджета в началото на следващата година. 360 ще финансираме по инструмента REACT EU. А по този План за възстановяване и устойчивост – още 1680. Тоест всички училища до няколко години ще имат модерни кабинети. Много се надявам тези, които финансирахме първи, в началото на следващата година да са готови и да ги покажем.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Репортер
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Още 10 училища стават посланици на ЕП

Следваща статия

Ръст на разходите за научни изследвания

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Ръст на разходите за научни изследвания

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Думи във време на епидемия, или как се отрази коронавирусът на нашия речник

В ход е дигиталното обучение

Между правото на образование и правото на здраве

Последни публикации

  • Откриха вода на Луната
  • Принадлежност
  • 1,9 млрд.лв. за образование
  • Още 14,7 млн.лв. за фундаментална наука
  • Форум „Език свещен“ събира учени и държавни институции в Пловдивския университет
  • Мерки срещу плагиатството
  • Близо 1000 медиатори и социални работници остават в училищата
  • Учителите искат повече упражнения
  • Вентрилòг или вентрилòк
  • Образованието като двигател на иновациите
  • Създават облак за културното наследство
  • Експерти в приобщаващото образование споделят опит
  • Лятото – време за игри и за ремонти
  • България има нужда от детски омбудсман
  • Ученици искат униформи
  • Училище за шампиони
  • Подготвени за живота
  • Как се управлява самолет в час
  • Европейски учени с идеи за горското биоразнообразие
  • УНСС предлага двойна магистратура
  • Дебати за качеството на въздуха в МУ – Пловдив
  • Подкрепа за млади творци
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG