Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 27, 2020

Мотивационната функция на оценяването

в Брой 27, 2020

Справедливостта при проверката на знанията е водеща в отношенията учител – ученик

Ивайло Старибратов, Маня Манева, Росен Вълчев

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

Учителят се сблъсква непрекъснато с малки и големи препятствия в своята работа, но една от най-сериозните конфликтни точки е оценяването. Има различни аспекти на този процес, като някои са позитивни, други негативни. Много от преподавателите споделят усещането си на безсилие и недостатъчно справяне с работата именно от тази конфронтация с ученика при процеса на оценяване.
В нередки случаи чувстват безсилие, което и води до понижаване на личната мотивация за работа. Подготвеността на преподавателя за решаване на този проблем не е голяма. Всеки се справя самостоятелно и доколкото може. Новият Закон за пред-
училищно и училищно образование в България постави и новото предизвикателство да се оценяват не само знанията, което се прави и до момента, а да се научим да оценяваме уменията и колкото е възможно компетентностите на учениците. Съществен момент е възможността да се оценява развитието на ученика и самият процес на учене. Но за всичко това е необходима много по-добра система за оценяване и съответно подходяща квалификация на учителите за самостоятелна подготовка на материали за качествено оценяване.
Справедливостта при оценяване е ръководен принцип в отношенията учител – ученик.
С течение на времето от проверка на знания (дори в методически план), преминахме към контрол на знания. От оценяването с неговите функции – към учене заради оценката. За промяна на тази диалектика са необходими нови компетентности у учителите, които да рефлектират съответно и към учениците и родителите.

Какви са функциите на оценяването?
В научната литература са идентифицирани различни функциите на оценяването: мотивираща, контролна, регистрираща, ранжираща, селективна, прогностична, ориентираща, подкрепяща ученето, рефлексивна. Основната му функция безспорно е измерването. Измерване на знанията, измерване на умения, ако е възможно, да измерваме и компетентности, но компетентностите в контекста на трайност на знания и умението те да се прилагат. Има и една не толкова видима, но безспорно много важна функция, и това е мотивиращата.
В някои източници се използва и понятието конструкт, психологическо свойство на индивида и неговата нагласа за възприемане на знания и в известна степен и на умения. Не се намират изследвания за това състояние, насочени към компетентностите. Важността на един конструкт за даден човек, в случая това са учениците, може да бъде определена, само като се наблюдава и се оценява пряко поведението и възприемането на даденото действие, в случая – оценяването.

Какво е необходимо да наблюдаваме:
– каква корелация е нивото на ученическите пос-
тижения с оценката, която те получават;
– мотивиращите фактори – външни и вътрешни, и развитието на тези фактори;
– ефекта от оценяването – физически и психологически.
Необходимо е разнообразие от форми на оценяване, които предлагаме, така че обхватът им и възможностите да предоставят анализ на резултатите – статистически, поведенчески и динамични данни. Като се следи именно динамиката на развитие според оценяване на резултатите, но и емоционалното развитие на обучавания. Важно е как учениците „прие-
мат“ оценяването, а това много зависи от техните преподаватели. Постигнатото от учениците позволява да се проверяват и оценяват не едностранни знания, а в единство с възможността те да бъдат прилагани. Това не е празна фраза, а цел в обучението, а това означава и в оценяването. И принципът „малко, но много“, т.е. малко на брой знания, но с голяма приложна полза.
Конструирането на нов образователен модел предполага реформа в съдържателната и процесуалната среда на обучението. Това не може да се види в нормативните документи. От тях не става ясно коя е единицата за сравнение, защото е предоставена свобода на преподавателите да я осъществят. От което идва и субективността на оценяването.
При всички видове оценявания, които са залегнали в новия Закон за предучилищното и училищното образование, водещият в подготовката на материалите, провеждането и оценяването е учителят. Което поставя веднага въпроса той къде и кога се подготвя за тази си дейност. При професионалната подготовка в университети липсва или е минимално засегната тази тема.
При оценяването всеки подготвящ материала е необходимо да си постави някои въпроси: Какво измерваме?, Как го измерваме? Защо го измерваме? Каква е обратната информация, която ни е необходима? Каква информация ще достигне до оценявания и променя ли нещо в неговата нагласа и мотивация?

Основните цели на оценяването според Закона за предучилищното и училищното образование са:
1. диагностика на индивидуалните постижения и потребността му от учене;
2. мониторинг на образователната система;
3. вход за средните профилирани и професионални училища и висшите училища.
Какво става в действителност и какво се оценява с всеки вид оценяване.
Колкото и както и да анализираме, на практика все се достига до това, че учениците учат не за да могат да правят нещо, а за да получат оценка. В провежданите „външни“ оценявания тестовете се конструират така, че да са максимално правилно съставени и да дават добра обратна информация на управляващите образованието. Но дали резултатите от тях имат мотивиращ ефект върху ученика. Знае ли ученикът кое не е научил и кои знания и умения трябва да се усвоят още по-добре. Осъществяването на достатъчно пълна и добра обратна връзка е в основата на де/мотивиращия ефект от този вид оценяване. Осъществява ли се последващ контрол дали има попълване на празнотите в знанията и уменията. Оценяването трябва да създава усещане не само за количествена оценка, а и за качествена, но и в достатъчна степен да диференцира и нивото на всеки ученик.

 

* Пълния текст на статията четете в научното списание „Педагогика“, кн. 9, издание
на НИОН „Аз-буки“


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Експерт
СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Лечебните растения – богатството на България

Следваща статия

Изучават корейския опит в икономиката

Следваща статия
Изучават корейския опит в икономиката

Изучават корейския опит в икономиката

Планетата, на която вали дъжд от… метал

Планетата, на която вали дъжд от… метал

Кои са тазгодишните „Млади одитори“

Кои са тазгодишните „Млади одитори“

Последни публикации

  • Да очароваш с наука
  • Първи операции по Програма „Образование“
  • Сдружението на директорите става на 20
  • Още 10 млн. лв. за модернизация на професионалните гимназии
  • По-добри резултати по математика в X клас
  • Трудните задачи със свободен отговор
  • Водим бъдещето за ръка
  • За една грешка при членуването
  • Европейска мрежа от иновативни университети
  • Обявяват програмата за иновации през юли
  • Украинчета на летни занимания в Смолян
  • Да създадеш знаеща личност
  • Бутиковото училище в Драгалевци
  • Училището със 100% дуално обучение
  • С призови места по роботика
  • Свищовската гимназия „Алеко Константинов“ с център за професии на бъдещето
  • Омагьосани от футбола
  • Инж. Розалия Личева, началник на РУО – Велико Търново: Броят на младите учители нараства
  • Наши университети в престижна световна класация
  • Улесняват приема на чужди студенти
  • Как да се представят научните постижения
  • Флуоресцентните антибиотици
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Правна консултация
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG