"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

On the Recognition and Use of Selected Biblical Idioms by School and University Students

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
15-08-2025
in Uncategorized
A A

Nadezhda Stalyanova

Sofia University

Elena Krejcova

Masaryk University, Brno, Czechia

Maria Pileva

Institute for Literature - Bulgarian Academy of Sciences

https://doi.org/10.53656/bel2025-4-NK

Abstract. This paper aims to investigate the degree of competence of young people (high school and university students) regarding the knowledge of semantics and the degree of adequacy of use of three biblical idioms. The idioms chosen for our study are prodigal son, daily bread and heavenly manna. The study is a summary of an anonymous survey conducted among 57 respondents aged between 15 and 23 years, students from two schools (St. Cyril and Methodius School – Burgas, and 21. Hristo Botev School – Sofia) and students from two universities (Sofia University “St. Cyril and Methodius” – Burgas, University “Prof. Dr. Asen Zlatarov”). The analysis of the answers of the respondents shows that the exact and precise use of the biblical idioms is rarely observed, the prevailing use is semantically linked to a certain component of the phraseological expression – to the direct meaning of a given component or by semantic linking with a related word. When forced to define the semantics of phrases, in most cases students rely on vague associations or interpret their meaning literally, defining it by the direct meaning of one component of the phrase. This is evidence of the belonging of the biblical phraseologies studied to the periphery of the respondents‘ language.

Keywords: phraseology; biblical idioms; reception of cultural background; questionnaire survey

 

Log in to read the full text

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailOf Animals and Men (A Linguocultural Approach to Serbian and Croatian Phraseology) Default ThumbnailKant or Cant(or) Default ThumbnailHistory and Ideology (The Theme of Revolution in Two 10th Grade Literature Textbooks) Default ThumbnailSome Cases of Desemantization of the Prefixes in the Old Bulgarian Language
Tags анкетно проучванебиблейски фразеологизмирецепция на културен фонфразеология

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Конкурс за български лектор в „Тринити колидж“

Next article

Учени създадоха бактериален препарат с пестицидно действие

Next article
Учени създадоха бактериален препарат с пестицидно действие

Учени създадоха бактериален препарат с пестицидно действие

The Failed Rotation. A Metaphorical Reading of the Crisis

Linguo-Cultural Aspects of Advertising – a Comparative Analysis of Bulgarian and Spanish Examples

Последни публикации

  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри нов STEM център в Природо-математическата гимназия в Ботевград
  • Правителството отпусна 2 млн. лв. за възстановяване на сградата на Националната гимназия за приложни изкуства „Тревненска школа“
  • В Министерския съвет
  • Представиха концепция за нова специалност в университетите с фокус върху ранното детско развитие
  • Снимка на броя: „Актьорство за куклен театър“
  • Българският INSAIT създаде първия отворен и практичен украински модел, който разбира текст и изображения
  • Анкетата не може да бъде достъпена
  • Конкурсът „Изучаваме света с ГИС“ – още по-мащабен и с нови награди
  • Продължава програмата за подкрепа на обещаващи учени
  • Разработват и апробират 200 нови учебни програми
  • Народното събрание обявява конкурс за студенти
  • Как фирменият мениджмънт навлиза в AI ерата
  • Висшето военноморско училище откри новата учебна година с повече специалности и студенти
  • Филиалът на НАТФИЗ в Бургас откри новата учебна година
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: С европейски средства ще се финансират образователни маршрути за иновативно учене
  • Зам.-министър Николай Витанов откри новата академична година в ТУ – София
  • 120 училищни STEM центъра се изграждат в област Благоевград
  • Европейската седмица на спорта започна от София
  • Програма по българистика започва в Университета на Илинойс
  • Наши и чужди учени създават приложими в борбата с рака наночастици
  • В България пристига дългогодишен научен директор на NASA
  • Пътуващият фестивал на науката по нови маршрути

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"