"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Social Axioms and Problem-Solving Styles in an institutional Environment

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
19-04-2024
in Uncategorized
A A

Aleksander Popkochev
South-West University “Neofit Rilski”

https://doi.org/10.53656/str2024-2-4-soc

Abstract. What are social axioms and problem-solving styles, and how do they fit in the professional environment of higher education? The research seeks an answer to the question in a sample of 34 university lecturers using a shortened and easier-to-use version of SAS test and Kirton KAI Inventory for the styles. Verification in the environment of SPSS 23 shows a uniform distribution and high values of Cronbach’s reliability coefficient. The axioms Effort-Reward and Social Complexity are leading for the respondents. Efficiency and Conformity are the leading decision-making styles. The values of the subscales Originality, Effort-Reward and Social Complexity are below 0.7. No correlation has been found between the professional experience of the researched subjects and the studied social axioms and problem-solving styles. A partial one has the university position in one of the styles and two structural components of the social axioms. Only in one case ANOVA confirms the hypothesis of a correlation between the social axioms’ subscales and problem-solving styles (Destiny Control-Conformity). Social axioms and preferred problem-solving styles appear to show some flexibility. Their leading components satisfactorily fit into the conditions of the professional activity of the studied lecturers.
Keywords: values; social axioms; problem-solving styles; university lecturers; institutional environment

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailDevelopment of the Ideas of Biology Textbooks from 5th, 7th and 10th Grade (Us Experience, State of California) Default ThumbnailAttitudes and Experiences of the Preschool Teachers in the Application of Digital Technologies in Environmental Education Default ThumbnailPedagogical Aspects of the Electronic Lesson in Physical Education Training Default ThumbnailThe Category of Case in the First Grammar Books of the Bulgarian Language
Tags институционална средасоциални аксиомистилове на решаване на проблемиуниверситетски преподаватели

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

The University Image

Next article

Digital Radio in Bulgaria – Challenges and Prospects

Next article

Digital Radio in Bulgaria – Challenges and Prospects

Is Gender Equality Possible? The Situation in Bulgaria and around the World

Approaches to Assessing the Creative Climate and Potential for Innovativeness of Educational Organizations

Последни публикации

  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява
  • Русенският университет изпрати випуск 2025
  • Снимка на броя: На добър час, ученици!
  • По-доброто професионално образование и обучение ще направи Европа по-силна
  • Децата ще могат да подават сигнали за насилие около тях през мобилно приложение
  • Стъпки за развитие на качеството на висшето образование
  • Преводачът Иглика Василева: Преводът винаги е съавторство
  • „Аз-буки“ подари издания на помагалото по български език „Приятели“ на ученици в Албания
  • 35 млн. лв. за борбата с агресията в училище
  • В Министерския съвет
  • „Силен старт“ за още 58 детски градини
  • Задържаха ученик за стрелба с газов пистолет в Спортното училище в Хасково
  • Близо 700 проекта за училищни STEM центрове се финализират
  • УНСС откри 105-ата академична година

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"