
Три обучения, в които участват педагози от предучилищен и начален етап на образование и музейни специалисти от цялата страна, провежда Националният център „Музейно училище“ – партньорската инициатива на Националния музей на образованието и РУО – Габрово, съобщават от НМО. Те се организират в рамките на двудневен обучителен семинар, част от дейностите на Центъра по Националната програма на МОН „България – образователни маршрути“ (модул 3: „Културните, държавните и научните институции като образователна среда“).
Форумът е открит от директора на НМО Любка Тинчева, която отбелязва, че всяка година инициативата предизвиква все по-голям интерес и с подкрепата на Националната програма на МОН се е създал устойчив продукт с цел повишаване квалификацията на хората, работещи в сферата на образованието. А началникът на РУО – Габрово, Георги Маринов заявява, че Националният музей на образованието е иновативна и прогресираща институция и гордост за Габрово.
Над 50 представители на образователни и музейни институции се включват в обучение на тема „Иновативни, алтернативни и нетрадиционни подходи в образованието“,
водено от проф. д-р Нели Бояджиева от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ – председател на Секцията по педагогика и психология на учените към Съюза на учените в България. Акцентът е върху алтернативните форми на обучение – в музея, галерията, природата, частните училища, като се отбелязва, че все повече университети предлагат такива дисциплини, които запознават и подготвят специалисти с алтернативните тенденции в образованието.
Във второто обучение се включват близо 40 участници. То е на тема „Съвременни и интерактивни методи и техники в образователната среда на взаимодействие с музеите“ и е водено от проф. д.н. Стела Дерменджиева от Великотърновския университет.
Третото обучение е проведено от проф. д.п.н. Николай Колишев от Шуменския университет, който насочва вниманието на 28 участници към „Стратегии за учебно мотивиране на учениците“. В темата бяха анализирани и демонстрирани четири стратегии за мотивиране, а именно „успехи и неуспехи“, „методи на обучение“, „хуманни взаимоотношения“ и „рационални аргументи“.
Националният център „Музейно училище“ продължава дейностите по Националната програма с практикум на тема „Изкуствен интелект и дигитална промяна в часовете по история през ХХI век“. Обучението е водено от Цветомира Антонова – учител по история и цивилизации в ЧСУ „Увекинд“, и Яна Тодорова – дистанционен учител по история към Българското неделно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Париж, Франция.
Целта на работилницата е да представи конкретни стратегии за интегриране на изкуствения интелект в учебния процес, както и да подпомогне участниците в развитието на дигитални умения. Чрез практически дейности са показани начини за използване на ИИ при подготовка на учебни материали, адаптиране на съдържание според нивото на учениците, създаване на интерактивни задачи, тестове и образователни игри. Темата за използването на изкуствения интелект предизвиква и оживени дискусии, особено що се отнася до въпроса докъде се простират възможностите и етичните граници.
Последният модул от семинара е представянето на музейни образователни програми и добри музейно-педагогически практики. В него участваха близо 30 музейни специалисти и педагози от страната.
Голям интерес сред аудиторията предизвикаха разработките на учителите, получили наградата на МОН в Националния конкурс за най-добър урок, проведен в културна, държавна или научна институция.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg











