След успеха на първите пет училищни лаборатории за иновации Министерството на образованието и науката ще финансира откриването на нови шест.
Както в. „Аз-буки“ вече писа, благодарение на тях ще бъдат привлечени учители и директори и от други училища, които ще имат възможност да се запознават с процесите на въвеждане на иновации и да обменят опит. По този начин успешните проекти на дадено училище ще могат да се мултиплицират в повече образователни институции.
Целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели.
Днес ви представяме лабораторията за иновации в сферата на здравното образование и спорта, която ще отвори врати в ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив.
![](https://azbuki.bg/wp-content/uploads/2025/02/img_9076-1024x768.jpeg)
Решихме да наречем нашата лаборатория „Мозайка на здравето“.
Училището ще работи в посока на физическото и психическото здраве на учениците“,
разказва за „Аз-буки“ директорът на ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив Стефан Кичуков. Екипът от педагози ще проследи връзката между тях, водейки се от максимата „Здрав дух в здраво тяло“.
За целта успяват да привлекат двама преподаватели. Единият е доц. д-р Севдалина Кандиларова от Научноизследователския институт на Медицинския университет в Пловдив. Тя преподава в катедра „Психиатрия и медицинска психология“.
Другият преподавател е доц. Корнелия Ангелова, която е ръководител на катедра „Теория на физическото възпитание“ в Националната спортна академия „Васил Левски“.
„Тези преподаватели със своята експертиза ще ни предоставят резултатите от изследвания, които са провели през годините, и ще ни дадат готови модели за прилагането им в училище“, обяснява директорът.
Междувременно, в училището екип от педагози в състав психолог, учител по биология и здравно образование, по английски език и по физическо възпитание и спорт
ще създадат интердисциплинарни уроци, с които ще докажат благоприятното влияние на физическите упражнения върху психическото здраве на човека.
Предстоят срещи между гост-преподавателите и училищния екип. „Вече имаме разработени идеи, а настъпва и моментът да се разберем как да ги приложим на практика“, обяснява моят събеседник.
Контролната група, с която ще работят, са ученици от V клас. „Тази паралелка е преминала обучението си по иновацията, върху която работи училището ни“, пояснява моят събеседник. Нововъведението, което прилагат, е в областта на изучаването на английски език. То започва във II клас. Идеята е чрез поредица от методи и похвати децата да могат по-лесно и бързо да усвояват нови думи, лексикални норми и граматически правила.
Кичуков разказва, че опитът им към момента показва, че прилаганото нововъведение в учебния процес дава добри резултати и децата се чувстват все по-уверени в знанията си по английски език. Доказателство е и това, че възпитаниците им активно се включват в състезания като Spelling Bee и показват отлични резултати. В едно от изданията тяхна ученичка завоюва награда – едноседмичен лагер по английски език в България, придружавана от учителката си по английски език Надежда Насева.
Освен това през последните години се наблюдава и друга положителна тенденция. Все повече ученици избират да се явят на националното външно оценяване по английски език след VII клас.
„В лабораторията по иновации ще обвържем уменията на децата по-лесно да усвояват езика, с психическото и физическото им здраве“, казва директорът Стефан Кичуков.
В момента екипът подготвя пет интердисциплинарни урока, които ще бъдат представени през февруари и март тази година. Във всеки час ще има предвидено време за кратка дихателна практика. След това училищният психолог ще обяснява връзката между правилното дишане и психическото здраве. На преподавателя по биология и здравно образование е отредена задачата анатомично да обясни на учениците как протича процесът на дишане и как се насища белият дроб с въздух.
„И съответно как това се отразява на психическото и физическото здраве на човека“, допълва директорът. Часът ще приключи със спорт – кардио упражненията ще бъдат демонстрирани от учителя по физическо.
„След като повишат капацитета на белия си дроб, ще могат много по-лесно и по-бързо да се справят при стресови ситуации“, обяснява директорът връзката между физическото и психическото здраве на учениците.
Завършващата част на дейността на Лабораторията по иновации се предвижда за април 2025 г.
Тогава ще бъдат представени резултатите от нея.
А защо училището в Пловдив избира да работи точно в тази област – „Здравно образование и спорт“?
![](https://azbuki.bg/wp-content/uploads/2025/02/stefan-kichukov_direktor-225x300.jpeg)
„На психичното здраве на децата, за съжаление, не се обръща достатъчно внимание. Трудно разпознаваме първите симптоми – тревожност, нервност, изтощение. И след това всички ние – родители, учители и общество, се питаме защо днешните деца са такива, как да им помогнем, ние нямахме такива състояния, когато бяхме на тяхната възраст. А защо? Много просто – след като си научехме уроците, играехме сред природата и на въздух или помагахме в двора при баба и дядо цяло лято. А сега дори и на плажа децата са „в телефоните“ вместо във водата – обяснява директорът Стефан Кичуков. – За всичко това науката има своите логични обяснения, но за съжаление, не ѝ обръщаме достатъчно внимание. Много по-лесно е детето да бъде пред устройството, вместо да го заведеш на тренировка (та дори и на разходка за 30-ина минути). Всяко наше действие или бездействие води до определен резултат. Наша е отговорността какво ще изберем. Което ни е довело дотук, няма да ни отведе дотам – това е една от любимите ми максими, перифразирана от мисълта на Айнщайн „Лудост е да правиш едно и също нещо отново и отново и да очакваш различен резултат.“
Категоричен е, че причините за появата на тези първи сигнали в повечето случаи се дължат на нездравословния начин на живот, липсата на физическа активност и прекомерното екранно време.
Кичуков е на мнение, че
има нужда от усилена работа в посока здравето на децата – както на физическото, така и на психическото.
„В българското общество все още битува стигмата, че психологът или педагогическият съветник, като професии, са ненужни. Но те са източник на безценни ресурси, с които могат само да ни помагат всекидневно“, казва още той.
Една от първите стъпки, които педагозите в пловдивското училище са предприели в тази посока, е ограничаването на употребата на телефони в училище.
Там те се използват само с образователна цел или при неотложен разговор.
Освен това през последните няколко години работят в тясно сътрудничество с Медицинския университет и с Университета по хранителни технологии в града.
„За щастие, и двете сгради са близо до нашето училище и възпитаниците ни често им гостуват“, обяснява директорът.
По време на втория учебен срок учениците от прогимназиален етап винаги подготвят и представят в университетска среда своите презентации за здравето и здравословния начин на живот.
Училището има и дългогодишни традиции в областта на спорта.
В миналото там са се изучавали различни спортни дисциплини, като най-голямо внимание се е обръщало на гребането и борбата. След 1989 г. училището става общообразователно и започва да се набляга повече на другите премети. Понастоящем тук се изучават различни спортове. Безспорно най-атрактивният сред тях е доджболът – народна топка с пет топки едновременно. Като занимание по интереси предлагат и шах.
„От три години подготовката по шах е силно застъпена при нас, вече дори имаме ученици с медали и отличия“, казва моят събеседник.
Имат и групи по тенис на маса и по тенис на корт. Училището има специално изградена площадка с изкуствена трева, където учениците могат да играят не само тенис, но и футбол, баскетбол. Отделно предлагат и хокей на трева.
„От тази година тренировките се провеждат съвместно с децата от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование“, разказва моят събеседник. По този начин се опитват да приобщят чрез спорта и децата със специални образователни потребности. През юни 2023 г. децата от Регионалния център за пръв път участват в световните летни игри на Special Olympics в Берлин и печелят сребърен медал.
В училището има 19 деца със специални образователни потребности – 12 от тях се обучават с помощта на екипа за подкрепа. Останалите се подпомагат от специалистите в Регионалния център.
В училището организират различни инициативи и интересни прояви.
С голям ентусиазъм и желание техните възпитаници взимат участие навсякъде, където има какво да научат или с какво да помогнат.
Пример за това е и отбелязването през 2024 г. на 200-годишнината на „Рибния буквар“. Тогава те се включват в първата по рода си среща на Бероновата общност. Домакин и инициатор на събитието е Средното училище с разширено изучаване на чужди езици „Д-р Петър Берон“ в Перник. Участват общо 16 училища, носещи името на д-р Петър Берон.
Предвиждат по случай 100-годишнината на своето училище, която отбелязват през 2025 г., да подарят на всеки от учениците си специално лимитирано издание на копие с подбрани цитати от „Рибния буквар“.
„По този начин всеки от тях ще може да си припомня делото и творчеството на патрона на своето училище“, завършва директорът.
101 добрини за 100-годишнина
Тази година ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив навършва 100 години. Решили са да отбележат юбилея със 101 добрини в различни сфери. Предвидените инициативи са посветени на добротворчеството. Те ще се проведат в рамките на две учебни години – настоящата 2024/2025 г. и следващата, 2025/2026 г.
„В навечерието на 100-годишнината броят на възпитаниците ни достига своя връх в цялата история на школото – 446. Никога не са били толкова много и съм изключително щастлив, че точно през 2025 г. можем да се похвалим с това“, разказва директорът Стефан Кичуков.
За юбилея са решили да направят няколко кампании за набиране на средства за лечение на техен болен ученик. Ще организират и благотворителни базари за осигуряване на пари за издръжка на приюта за бездомни животни в града.
За 14 февруари и 1 март ще изработят картички, които след това ще подарят на самотни възрастни хора и на деца, лишени от родителски грижи.
Сред планираните акции са засаждане на дървета и облагородяване на околната среда.
В юбилейната си година имат и спечелен проект от „Музикаутор“ за химн на училището.
Кулминацията ще бъде училищен концерт, който ще се проведе в навечерието на Деня на будителите, няколко дни преди 1 ноември.
![Your Image Description](https://azbuki.bg/wp-content/uploads/2024/11/untitled-design.png)
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg