"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 39, 02-08.10.2025 г.

Проф. Томас Цурбухен, бивш научен директор на НАСА: Технологиите могат да помогнат за адаптиране към промените на Земята

Зина Соколова by Zina Sokolova
05-10-2025
in Брой 39, 02-08.10.2025 г.
A A
Снимка INSAIT

Проф. Томас Цурбухен e бивш научен директор на НАСА и настоящ професор в Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих (ETH Zurich). Той беше лектор на първия Международен форум за геопространствен изкуствен интелект и приложения с базови модели – GAIA 2025, провел се в София. Форумът се организира от Института INSAIT към Софийския университет.

Проф. Цурбухен е първият швейцарец, удостоен с престижната награда AIAA von Braun Award – за изключителен принос в ръководството на космически програми. В НАСА той отговаря за ключови мисии като космическия телескоп „Джеймс Уеб“ и марсохода Perseverance и е най-дълго заемалият поста на научен директор на Американската космическа агенция.

Той е създател на ETH Zurich Space, нов център в Института в Цюрих, включващ специална магистърска програма Space Systems,  която има амбицията да стане една от най-силните в света. Новият център си сътрудничи активно с Европейската космическа агенция и индустрията.

 

– Проф. Цурбухен, каква е целта на създадения от Вас нов космически център в Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих?

– Центърът е фокусиран основно върху науките за Земята. Но в него се развива не толкова фундаментална наука и усилията не са насочени към дългосрочни промени, а по-скоро върху практическите приложения на данните, които все по-често идват от Космоса. За да използваме тези данни, се нуждаем от изкуствен интелект, който да ни помогне да правим анализите на тези данни. Това е задачата на екипа в центъра.

Създаваме практически решения, основани на база данни, идващи от Космоса, използвайки методологията на изкуствения интелект. Предизвикателството, с което се сблъскахме, е, че според нашите оценки в световен мащаб данните, които някой някога преглежда, са по-малко от 5%. Затова е необходим изкуствен интелект, който трябва да обучим да го прави правило.

– Какви изследвания правите?

– Живеем на планета, която се променя бързо. Много от промените са напълно естествени. Понякога има големи гръмотевични бури, наводнения. Понякога сме свидетели на промените, резултат на дългосрочни процеси, на които ние също влияем –  например измененията в климата. Но тъй като живеем на тази планета, трябва да се адаптираме към всичко това.

Технологиите, които се опитваме да разработим, са силно фокусирани върху тази адаптация и реалното решаване на проблемите. Възможността да имаме достъп до Космоса, е най-хубавото нещо за нашата планета. Оказва се, че най-важните платформи за наблюдение, с които бихме могли да разполагаме, за да разберем планетата Земя не само локално, но и глобално, идват от Космоса.

– Инициатор сте на магистърската програма Space Systems. С какво привличате младите хора да се обучават във Вашия университет, как ги насочвате към науката и технологиите?

– Искам да започна една от най-добрите интердисциплинарни магистърски програми в света по космически науки и технологии, за да обучавам следващото поколение космически лидери.

Младите хора са много мотивирани да помогнат за промяната на света. Откакто обявихме програмата, може би 50 души са изявили желание да се присъединят. Това са младежи, които искат да открият начини да допринесат практически за решаване на проблеми. А понякога някои проблеми изглеждат безнадеждни. Опитваме се да ги решаваме, но е трудно.

За много млади хора, с които разговарям, проблемите с изменението на климата са много тежки, защото в продължение на 10, 20 години се търсят и опитват определени решения, но те просто не са успешни. Затова, ако наистина човек се фокусира върху проблемите до получаване на осезаеми резултати, много от тези млади хора си казват, че могат да направят нещо. Може да не са в състояние да решат даден голям проблем на 100%, но могат да спасяват живота на хората, да помагат на хората.

– Самият Вие кога решихте да се насочите към науката?

– Израснах като първия от семейството, който отиде да учи в колеж. Цялата ми среда беше от фермери, месари и шофьори. Мисля, че бях някъде в V клас, когато трябваше да попълваме тест с няколко въпроса, който се прави от правителството на Швейцария. На базата на отговорите на учениците се предлагат подходящи за тях кариери.

Питаха ме дали искам да стана учен – нямах представа, че има такава работа. Но осъзнах, че трябва да отида в университет. Помислих си: „О, какво е необходимо, за да отида в университет?“. И точно това направих. Възползвах се от държавната образователна система в Швейцария.

– И не сте знаели какво е това учен?

– Не, не. По-скоро не знаех, че можеш да имаш такава кариера. Отидох в Университета в Берн, който ми даде много. Записах се да уча физика просто защото не можах да реша какво друго. Радвам се, че избрах да се занимавам с наука. Винаги ми е допадало това, че в науката не става въпрос само за трупане на знания, а за различно мислене. С моите колеги не искаме да измерваме успеха предимно с броя на публикациите, а с успеха на космическите полети, с полезността на изкуствения интелект, който ни позволява да помагаме по много по-фокусиран начин, отколкото обобщения глобален начин на политиката.

– А как се озовахте в НАСА?

– След като защитих докторската си дисертация, отидох в САЩ. Планирах да остана една година, а изкарах там 20. В общи линии, учих в университет, станах професор. Изградих изследователски групи, построих сателитни инструменти – доста от тях с моята група, и управлявах някои от тези инструменти.

Освен това започнах много да преподавам и да насърчавам студентите да правят неща, включително да развиват свои собствени идеи и компании. И когато НАСА се нуждаеше от ръководител на науката, те казаха, че искат някого, който е наистина добър в изграждането на космически инструменти, но също така е добър в иновациите и компаниите. Нямаше много хора с такъв опит.

И така, дойдоха и ме попитаха дали бих го направил. Бяха ми необходими само 5 минути, за да реша. Приех поканата.

– Кажете нещо повече за Вашия герой, д-р Рафаел Майорас, за когото споменахте в лекцията си.

– Той е геолог. Има докторска степен, учен е и работата му е да спасява живота на хората всеки ден от опасностите, които идват от планините. Той е човекът, който взема крайните решения. В Швейцария един от проблемите са свлачищата, които периодически затрупват пътищата или ги премахват напълно. Д-р Майорас е човекът, отговарящ за рисковете в тази част на страната, той е човекът, който е на границата между науката и спасяването на хората.

В лекцията си показах планински върхове, които изглеждат като солидни и непоклатими скални образувания. Но това всъщност е 50% лед, покрит отгоре с камъни. И никак не е стабилно. Преди няколко седмици имаше инцидент с ледник. Хората го бяха следвали известно време, но изведнъж той става нестабилен, върху него се стоварва свлачище и ледникът експлодира. Така бе затрупан цял град, много красив. Ако някой попита защо все още има толкова много вода, отговорът е, че 50% от скалите, които са паднали, са лед. А ледът се топи и това стимулира и свличането на скалните маси.

Тези проблеми не са нови. Но се усилват поради факта, че климатът, се променя. Ако сте близо до ледник и наблюдавате всеки ден, ще видите, че пукнатините също се променят. Както казваме, климатичните промени са локални и затова трябва да можем да работим за тях по директен начин. Така че няма да решим всички проблеми. Ще се съсредоточим върху няколко проблема. Бюджетът ни за това през следващите 10 години е 200 млн. евро.

– Колко селища са преместени?

– В лекцията показах едно напълно унищожено селище. Но всяка година има отцепени пътища. Само през 2025 г. имаше три града или части от градове, които трябваше да се преместят. Швейцария е малка и тази промяна наистина ни предстои. Така че въпросът е как да дадем на д-р Майорас инструменти, които да позволят на Космоса да работи за нас. Задачата му никак не е лесна.

Your Image Description

Свързани статии:

Биопечатат човешка кожа за козметични цели Сателити задръстват орбитата около Земята Учението е билетът към звездите Да свързваш науката с индустрията

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Интервюкосмически центърмагистърска програма Space SystemsМеждународен форум за геопространствен изкуствен интелект и приложения с базови моделиНАСАНаукапроф. Томас ЦурбухенШвейцарски федерален технологичен институт в Цюрих (ETH Zurich)

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Когато историята е страст

Next article

Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за Международния ден на учителя

Next article
Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за Международния ден на учителя

Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за Международния ден на учителя

Училищният психолог подкрепя всички ученици

Училищният психолог подкрепя всички ученици

Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял

Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял

Последни публикации

  • РУО – София-област, приветства 72 млади учители
  • Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял
  • Училищният психолог подкрепя всички ученици
  • Проф. Томас Цурбухен, бивш научен директор на НАСА: Технологиите могат да помогнат за адаптиране към промените на Земята
  • Когато историята е страст
  • В очакване на Нобеловите награди за 2025 г.
  • Милена и Паола, които ще учат децата да станат мислещи хора
  • 90% от шестокласниците се явиха на национално онлайн изследване по математика
  • България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорство с IBM и Европейската комисия
  • Модернизират столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • Безплатен транспорт за украински ученици с временна закрила
  • Варна – градът, който чува стоте езика на децата
  • INSAIT с пробив на водещата конференция по изкуствен интелект за роботика
  • Филмът „Съединението – 140 години по-късно“ с премиера в БАН
  • Обсъждат данъчни стимули за научна и развойна дейност
  • Зам.-министър Николай Витанов поздрави 90-ия випуск на Стопанската академия в Свищов
  • Зам.-министър Наталия Михалевска участва в научна конференция за развитието на лингвистиката
  • ППМГ „Нанчо Попович“ – Шумен, се гордее с много отличници
  • Ученици от Компютърната гимназия в Правец участват в международно изложение за дронове
  • Още над 12 млн.лв. за дуално обучение
  • Начало на кампанията „Участвай! Олимпиадата е за всички“
  • Бюджетен или евтин

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"