Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 3, 2022

Да си дойдем на думата – качество

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-01-2022
в Брой 3, 2022
A A
Науката и образованието винаги са вървели ръка за ръка. Затова научните постижения трябва да
влязат по-бързо в класните стаи и в аудиториите, ако искаме да говорим за качество на образованието

Стоян СТОЯНОВ

Осигуряването на качествено образование в училищата и университетите ще бъде във фокуса на работата на МОН през 2022 г. Това стана ясно от думите на министъра на образованието и науката акад. Николай Денков. Той представи основните приоритети на Министерството за настоящата година. „Всички те са подчинени на една основна цел – повишаване на качеството и разширяване на обхвата на образователната система“, заяви министърът.
Няколко групи от мерки са предвидени по първия приоритет, който е свързан с увеличаване броя на обхванатите деца в системата. С новия бюджет ще бъдат осигурени средства за безплатно включване в детските градини на всички деца от 3-годишна възраст нагоре. Освобождаването от такси ще увеличи обхвата на децата, както и по-дългата им предучилищна подготовка.
„Втората група от дейности е свързана с развиването на изцяло нова програма за извънкласни дейности в областта на културата и спорта. Тя ще бъде реализирана съвместно с министерствата на културата и на младежта и спорта. Целта е да бъдат обхванати максимален брой деца в групови извънкласни дейности, които да им помогнат да се включат отново в социалния живот, така че училището да бъде място за развитие на творческите им способности“, анонсира министър Денков.
Предвижда се и началото на нова програма за ремонт на спортни площадки и физкултурни салони в училищата. Тя ще започне през 2022 г. и ще продължи през следващите три години.
Вторият приоритет в работата на МОН е свързан с повишаване качеството на училищното образование. „Най-важният фактор за това са добре подготвените и мотивирани учители. Поискали сме от Министерството на финансите и очакваме да срещнем разбиране, че заплатите на учителите да бъдат повишени и да надхвърлят с 25% средната работна заплата за страната. Това е записано и в коалиционното споразумение“, заяви просветният министър.
Той обяви още, че за първи път от над 10 години насам ще бъде повишен и образователният стандарт за издръжка на училищата. Според директорите това е много важна мярка за поддържане на качеството в материалната среда и на условията, при които се учат децата.
„Трета мярка, която бе анонсирана вече, е създаването и тестването на нова методика за оценка на добавената стойност на обучението в училищата“, обяви министър Денков. По думите му тя ще се превърне в основно средство за оценка на качеството на обучение в училищата и доколко всяко от тях успява да помогне за развитието на децата в образователната система. Методиката ще отчита онези обективни особености, които не зависят от учителите и училищната среда – например типа населено място, в която се намира дадено училище, образователния статус на родителите и други.
Друга мярка, свързана с осигуряването на по-качествено образование, е стартирането на разработката на Единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание. „Това е дългото име на т.нар. електронен облак за образователни ресурси. Той трябва да даде достъп на всички ученици, родители и учители до наличните електронни образователни ресурси – не само тези, които са създадени от учители или в МОН, но също така и до тези, които са налични в различни партньорски организации – например образователни платформи“, поясни министър Денков.
Специална група от мерки е разписана в подкрепа на професионалното образование. Една от целите е да се върне неговата привлекателност, като то може да се конкурира по качество и по привлечен интерес с най-добрите профилирани гимназии. „Предвидили сме повече средства за подкрепа на дуалното обучение, за прием на повече деца в паралелки по защитени професии и такива с недостиг на пазара на труда. Ускорено работим и по подготовката на финансирането на тези 24 професионални гимназии, заложени в Плана за възстановяване и устойчивост, които ще служат за хъбове за съответните региони. Те ще бъдат разпределени равномерно в страната и по съответните професионални направления, така че да подпомагат регионалния бизнес“, заяви министърът на образованието и науката. Ще се развиват още по-тесни връзки с бизнеса чрез привличане на преподаватели от реалното производство и инвестиции в мрежата от професионални гимназии.
Повишаване на качеството във висшето образование е третият приоритет в работата на МОН през настоящата година. Сред предвидените мерки е засилване на борбата с плагиатството. „Във висшето образование няма място за хора, които са свързани с неакадемични практики“, категоричен е министър Денков. С промени в Закона за висшето образование и в Закона за развитие на академичния състав ще се разпише всяка научна организация и всяко висше училище да създадат комисия по академична етика. Тя ще проверява за наличието на плагиатство от страна на учени и преподаватели в съответната организация. А Националната комисия по академична етика към МОН ще играе ролята на втора инстанция – при възражения тя ще проверява случая.
„Промяната е свързана и с много важен акт – досега можеха да се проверяват за плагиатство само научни публикации, с които е участвано в конкурси. Това оставяше широко отворена врата за плагиатстване от хора, които са писали книги или са публикували статии, но не са ги включили в конкурси. И това не можеше да бъде санкционирано по закон.
С измененията ще се даде възможност всеки научен труд и научна публикация да бъдат проверявани за плагиатство“, отбеляза просветният министър.
Той анонсира още, че предстоят и промени в системите за акредитация на висшите училища и на професионалните направления в тях, както и в системите за атестация на преподавателите, като ще се постави по-голям акцент върху обективните показатели. По думите му, в момента има твърде голям субективизъм, който трябва да бъде преодолян.
„Ще бъде стартирана и дискусия и надявам се, ще бъдат направени първи стъпки по отношение преструктурирането и обединяването на висши училища там, където това е смислено и би довело до подобрение на качеството на учебния процес. Има различни варианти и степени на обединение. Стартирал съм неформално тази дискусия, като предстои и нейното официално начало чрез Съвета на ректорите и социалните партньори, така че да търсим най-добрите възможни решения“, подчерта министър Денков.
Четвъртият приоритет за екипа на МОН през 2022 г. ще бъдат дейностите по Плана за възстановяване и устойчивост и по двете оперативни програми за образование и за наука. Министър Денков припомни, че за развитие на образованието и науката у нас има предвидени над 1 млрд. лева европейски средства. Предизвикателството е максимално бързо да се подготвят документите, свързани с насоките за кандидатстване и процедурите за оценяване, за да може максимално бързо да се кандидатства с проекти и да стартират реалните дейности по тях.
„Това може да не изглежда особено интересно, но е свързано с огромен обем от работа, която трябва да бъде извършена с високо качество. За щастие, в екипа имаме подготвени хора, които да работят по тези задачи“, заяви министърът. И добави, че ръководният екип на МОН остава в същия състав – зам.-министър Мария Гайдарова продължава да отговаря за предучилищното и училищното образование, зам.-министър Генка Петрова – за висшето образование, зам.-министър Константин Хаджииванов – за научните изследвания, и зам.-министър Ваня Стойнева – за европейските програми.

 

Отрасловият съвет обсъжда по-дълга почивка между сроковете

Министърът на образованието и науката акад. Николай Денков обяви, че ще предложи на предстоящия в петък – 21 януари, Отраслов съвет за неучебни дни да бъдат обявени 31 януари, 2, 3 и 4 февруари. Така на практика учениците няма да имат еднодневна междусрочна ваканция на 1 февруари, а няма да учат от 29 януари до 6 февруари включително. Вторият срок ще започне на 7 февруари. Идеята е да се даде възможност на учителите и учениците да се възстановят от натрупаното напрежение след оформянето на оценките и завършването на срока. От друга страна, това ще даде възможност за облекчаване и на пандемичната ситуация, още повече че
са налице прогнози, че в началото на февруари страната ще бъде близо до върха на настоящата вълна от заразяване с коронавирус.
По-дългата почивка между двата срока получи подкрепа от работодателски организации в системата и от един от двата основни синдиката в образованието.
Учениците ще се върнат в класните стаи на 7 февруари, ако дотогава няма друго решение на здравните власти.
Относно предложението гимназиалният етап да премине към онлайн обучение до края на срока, министър Денков отбеляза, че към вторник – 18 януари, са карантинирани 3,6% от учителите в страната, от непедагогическия персонал – 2,3%, и 2,58 на сто от децата и учениците. „Виждаме, че няма изключително високи стойности средно за страната. Разбира се, имаме изключително разнообразие по региони. Още миналото лято посочихме, че за нас е ключов локалният подход, при който се отчита каква е ситуацията в конкретното училище, в конкретното населено място. В момента имаме механизъм за карантиниране на паралелки и училища, който работи изключително добре. Няма никаква причина да променяме този локален подход и на национално ниво да затваряме каквото и да било в момента“, заяви той.
Министър Денков коментира още в отговор на въпроси, че към момента между 12 – 15% от учениците учат неприсъствено от вкъщи. И няма заповед, която да изисква присъствено оформяне на оценките за тях. „Предвид настоящата вълна, не е удачно да се форсира присъственото изпитване“, отбеляза той.
Просветният министър заяви още, че ще се водят и разговори със социалните партньори за по-ранното започване на следващата учебна година, което да даде повече дни преговор на материала или за по-голяма междусрочна ваканция например. Ще има и дискусия относно мандатността на директорите.

Your Image Description

Свързани статии:

Дигиталният шрифт на почерка на Левски Образованието по физика и климата Над 1000 училища с концепции за STEM среда Зам.-министър Емилия Лазарова: Духовното и ценностното полагат основите за развитие на сплотени общности

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Образованието по физика и климата

Следваща статия

Учени изследват регионалния климат

Следваща статия

Учени изследват регионалния климат

Най-много риби обитават под леда на Антарктида

Най-много риби обитават под леда на Антарктида

Квантовите частици  и гравитацията

Квантовите частици и гравитацията

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"