"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Legal advice
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Legal advice
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 3, 2022

Да си дойдем на думата – качество

in Брой 3, 2022

Акад. Николай Денков обяви приоритетите на Министерството на образованието и науката за 2022 г.

Науката и образованието винаги са вървели ръка за ръка. Затова научните постижения трябва да
влязат по-бързо в класните стаи и в аудиториите, ако искаме да говорим за качество на образованието

Стоян СТОЯНОВ

Осигуряването на качествено образование в училищата и университетите ще бъде във фокуса на работата на МОН през 2022 г. Това стана ясно от думите на министъра на образованието и науката акад. Николай Денков. Той представи основните приоритети на Министерството за настоящата година. „Всички те са подчинени на една основна цел – повишаване на качеството и разширяване на обхвата на образователната система“, заяви министърът.
Няколко групи от мерки са предвидени по първия приоритет, който е свързан с увеличаване броя на обхванатите деца в системата. С новия бюджет ще бъдат осигурени средства за безплатно включване в детските градини на всички деца от 3-годишна възраст нагоре. Освобождаването от такси ще увеличи обхвата на децата, както и по-дългата им предучилищна подготовка.
„Втората група от дейности е свързана с развиването на изцяло нова програма за извънкласни дейности в областта на културата и спорта. Тя ще бъде реализирана съвместно с министерствата на културата и на младежта и спорта. Целта е да бъдат обхванати максимален брой деца в групови извънкласни дейности, които да им помогнат да се включат отново в социалния живот, така че училището да бъде място за развитие на творческите им способности“, анонсира министър Денков.
Предвижда се и началото на нова програма за ремонт на спортни площадки и физкултурни салони в училищата. Тя ще започне през 2022 г. и ще продължи през следващите три години.
Вторият приоритет в работата на МОН е свързан с повишаване качеството на училищното образование. „Най-важният фактор за това са добре подготвените и мотивирани учители. Поискали сме от Министерството на финансите и очакваме да срещнем разбиране, че заплатите на учителите да бъдат повишени и да надхвърлят с 25% средната работна заплата за страната. Това е записано и в коалиционното споразумение“, заяви просветният министър.
Той обяви още, че за първи път от над 10 години насам ще бъде повишен и образователният стандарт за издръжка на училищата. Според директорите това е много важна мярка за поддържане на качеството в материалната среда и на условията, при които се учат децата.
„Трета мярка, която бе анонсирана вече, е създаването и тестването на нова методика за оценка на добавената стойност на обучението в училищата“, обяви министър Денков. По думите му тя ще се превърне в основно средство за оценка на качеството на обучение в училищата и доколко всяко от тях успява да помогне за развитието на децата в образователната система. Методиката ще отчита онези обективни особености, които не зависят от учителите и училищната среда – например типа населено място, в която се намира дадено училище, образователния статус на родителите и други.
Друга мярка, свързана с осигуряването на по-качествено образование, е стартирането на разработката на Единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание. „Това е дългото име на т.нар. електронен облак за образователни ресурси. Той трябва да даде достъп на всички ученици, родители и учители до наличните електронни образователни ресурси – не само тези, които са създадени от учители или в МОН, но също така и до тези, които са налични в различни партньорски организации – например образователни платформи“, поясни министър Денков.
Специална група от мерки е разписана в подкрепа на професионалното образование. Една от целите е да се върне неговата привлекателност, като то може да се конкурира по качество и по привлечен интерес с най-добрите профилирани гимназии. „Предвидили сме повече средства за подкрепа на дуалното обучение, за прием на повече деца в паралелки по защитени професии и такива с недостиг на пазара на труда. Ускорено работим и по подготовката на финансирането на тези 24 професионални гимназии, заложени в Плана за възстановяване и устойчивост, които ще служат за хъбове за съответните региони. Те ще бъдат разпределени равномерно в страната и по съответните професионални направления, така че да подпомагат регионалния бизнес“, заяви министърът на образованието и науката. Ще се развиват още по-тесни връзки с бизнеса чрез привличане на преподаватели от реалното производство и инвестиции в мрежата от професионални гимназии.
Повишаване на качеството във висшето образование е третият приоритет в работата на МОН през настоящата година. Сред предвидените мерки е засилване на борбата с плагиатството. „Във висшето образование няма място за хора, които са свързани с неакадемични практики“, категоричен е министър Денков. С промени в Закона за висшето образование и в Закона за развитие на академичния състав ще се разпише всяка научна организация и всяко висше училище да създадат комисия по академична етика. Тя ще проверява за наличието на плагиатство от страна на учени и преподаватели в съответната организация. А Националната комисия по академична етика към МОН ще играе ролята на втора инстанция – при възражения тя ще проверява случая.
„Промяната е свързана и с много важен акт – досега можеха да се проверяват за плагиатство само научни публикации, с които е участвано в конкурси. Това оставяше широко отворена врата за плагиатстване от хора, които са писали книги или са публикували статии, но не са ги включили в конкурси. И това не можеше да бъде санкционирано по закон.
С измененията ще се даде възможност всеки научен труд и научна публикация да бъдат проверявани за плагиатство“, отбеляза просветният министър.
Той анонсира още, че предстоят и промени в системите за акредитация на висшите училища и на професионалните направления в тях, както и в системите за атестация на преподавателите, като ще се постави по-голям акцент върху обективните показатели. По думите му, в момента има твърде голям субективизъм, който трябва да бъде преодолян.
„Ще бъде стартирана и дискусия и надявам се, ще бъдат направени първи стъпки по отношение преструктурирането и обединяването на висши училища там, където това е смислено и би довело до подобрение на качеството на учебния процес. Има различни варианти и степени на обединение. Стартирал съм неформално тази дискусия, като предстои и нейното официално начало чрез Съвета на ректорите и социалните партньори, така че да търсим най-добрите възможни решения“, подчерта министър Денков.
Четвъртият приоритет за екипа на МОН през 2022 г. ще бъдат дейностите по Плана за възстановяване и устойчивост и по двете оперативни програми за образование и за наука. Министър Денков припомни, че за развитие на образованието и науката у нас има предвидени над 1 млрд. лева европейски средства. Предизвикателството е максимално бързо да се подготвят документите, свързани с насоките за кандидатстване и процедурите за оценяване, за да може максимално бързо да се кандидатства с проекти и да стартират реалните дейности по тях.
„Това може да не изглежда особено интересно, но е свързано с огромен обем от работа, която трябва да бъде извършена с високо качество. За щастие, в екипа имаме подготвени хора, които да работят по тези задачи“, заяви министърът. И добави, че ръководният екип на МОН остава в същия състав – зам.-министър Мария Гайдарова продължава да отговаря за предучилищното и училищното образование, зам.-министър Генка Петрова – за висшето образование, зам.-министър Константин Хаджииванов – за научните изследвания, и зам.-министър Ваня Стойнева – за европейските програми.

 

Отрасловият съвет обсъжда по-дълга почивка между сроковете

Министърът на образованието и науката акад. Николай Денков обяви, че ще предложи на предстоящия в петък – 21 януари, Отраслов съвет за неучебни дни да бъдат обявени 31 януари, 2, 3 и 4 февруари. Така на практика учениците няма да имат еднодневна междусрочна ваканция на 1 февруари, а няма да учат от 29 януари до 6 февруари включително. Вторият срок ще започне на 7 февруари. Идеята е да се даде възможност на учителите и учениците да се възстановят от натрупаното напрежение след оформянето на оценките и завършването на срока. От друга страна, това ще даде възможност за облекчаване и на пандемичната ситуация, още повече че
са налице прогнози, че в началото на февруари страната ще бъде близо до върха на настоящата вълна от заразяване с коронавирус.
По-дългата почивка между двата срока получи подкрепа от работодателски организации в системата и от един от двата основни синдиката в образованието.
Учениците ще се върнат в класните стаи на 7 февруари, ако дотогава няма друго решение на здравните власти.
Относно предложението гимназиалният етап да премине към онлайн обучение до края на срока, министър Денков отбеляза, че към вторник – 18 януари, са карантинирани 3,6% от учителите в страната, от непедагогическия персонал – 2,3%, и 2,58 на сто от децата и учениците. „Виждаме, че няма изключително високи стойности средно за страната. Разбира се, имаме изключително разнообразие по региони. Още миналото лято посочихме, че за нас е ключов локалният подход, при който се отчита каква е ситуацията в конкретното училище, в конкретното населено място. В момента имаме механизъм за карантиниране на паралелки и училища, който работи изключително добре. Няма никаква причина да променяме този локален подход и на национално ниво да затваряме каквото и да било в момента“, заяви той.
Министър Денков коментира още в отговор на въпроси, че към момента между 12 – 15% от учениците учат неприсъствено от вкъщи. И няма заповед, която да изисква присъствено оформяне на оценките за тях. „Предвид настоящата вълна, не е удачно да се форсира присъственото изпитване“, отбеляза той.
Просветният министър заяви още, че ще се водят и разговори със социалните партньори за по-ранното започване на следващата учебна година, което да даде повече дни преговор на материала или за по-голяма междусрочна ваканция например. Ще има и дискусия относно мандатността на директорите.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Tags Репортер
shareTweetshare
Previous article

Образованието по физика и климата

Next article

Учени изследват регионалния климат

Next article

Учени изследват регионалния климат

Най-много риби обитават под леда на Антарктида

Най-много риби обитават под леда на Антарктида

Квантовите частици  и гравитацията

Квантовите частици и гравитацията

Последни публикации

  • Състезания по грамотност на Базара на книгата
  • Климатичните промени и обучението по физика
  • Творчески и логически задачи на НВО в IV клас
  • Наградиха 25 млади учени от БАН
  • Най-малко 1724 лв. заплата за директорите
  • Наесен с актуализирани учебни програми
  • Оцеляли или оцелели
  • ПРИВЕТСТВИЕ на министъра на образованието и науката Николай Денков по случай 24 май
  • Засилваме кооперирането с ЕС за Космоса
  • Изложба представя по нов начин образите на Кирил и Методий
  • Още два университета към мрежата на УНСС
  • 15 000 учащи ще трупат опит в чужбина
  • Присъдиха отличията „Стоян Михайловски“
  • Йорданка Фандъкова връчи 79 награди
  • 21 педагози с приз „Учител на годината“
  • Да създадеш фамилии от икономисти
  • Подготвени за пазара на труда
  • Мост към поколенията
  • Да пробудиш любознание
  • „Питагор“ за трима млади и петима утвърдени учени
  • Метеостанция в Университетската ботаническа градина в София
  • Създаден е обществен съвет за висшето образование
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Legal advice
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US