Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-05-2025
в Uncategorized
A A

Стефан Милетиев,  

Емил Тодоров Иванов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“,

Департамента по спорт

https://doi.org/10.53656/str2025-2s-10-spe

Резюме. В статията се представят резултати, ориентирани към подготовката на студенти и учители по ФВС за работа с деца със специални образователни потребности. Въз основа на идентифицирани потребности се предлагат възможности за осъществяване на приобщаващо образование чрез полагане на доброволчески труд. Целта е да се разшири обхватът на доброволческите дейности към млади хора, които не са специалисти, но полагат доброволчески труд за приобщаване на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности. Застъпва се разбирането, че е необходима целенасочена методическа подготовка във връзка с възможностите на Адаптираната физическа активност. Представят се резултати от дейността на Специализирания център за подготовка на доброволци за участие в спортни дейности с деца и младежи с увреждания.

Методологията включва: анализ, педагогически експеримент (формиращ етап), моделиране. Чрез резултатите от изследването се предприемат реални действия за информиране и включване на млади хора с различни специалности в доброволчески дейности, свързани с интеграцията на деца и ученици с увреждания.

Ключови думи: деца с увреждания; адаптирана физическа активност; доброволчески дейности

 

Увод    

Съвременните изследвания в образованието са ориентирани към новата образователна парадигма, която е с насоченост към бъдещето, към учене в житейски контекст, развиване на социални и културни компетентности, обучение в мислене и формиране на умения за учене през целия живот. Изследват се и проблемите на приобщаващото образование, като се разкриват социални, педагогически и психологически аспекти на включването в образователния процес на децата със специални образователни потребности (СОП). Сериозни опити за решаване на важни проблеми на интеграцията на деца и ученици с увреждания се правят в българското образование още през последните години на ХХ век. На съвременния етап български изследователи обединяват творческите си виждания, свързани с различните аспекти на приобщаващото образование, като използват авторски и международно утвърден инструментариум, за да разкрият взаимодействието между семейство, училище и общество в контекста на приобщаващото образование (Zamfirov 2024).  Анализират се различни модели на приобщаващото образование, описват се типични рискове и предизвикателства пред това образование в предучилищните институции, в средното и във висшето образование. С помагала, ръководства и учебници се подпомагат педагогическите специалисти, изправени пред предизвикателствата на  приобщаващото образование (Chavdarova-Kostova 2019). Чрез съвременни педагогически изследвания за възпитанието, обучението и подкрепата на децата със специални образователни потребности се предлагат възможности за откриване на ефективни практически решения (Zamfirov et al. 2023).

Анализът на чуждестранни публикации от последните години позволява да се направят също изводи относно актуалността и сложността на проблема (Shametova 2021; Alibekova 2021). Стремежът на някои автори е да представят факторите, допринасящи за хуманизирането, както и факторите, които водят до дехуманизация на междуличностните отношения на субектите на приобщаващата среда (Zakharuk 2016). Проучва се отношението към тези проблеми на учителите в основното и в средното училище, като се допуска, че основният ключ към успеха на включването (приобщаването на децата със СОП) е именно положителното отношение на учителите (Levterova 2017; Kalykbaeva 2021).  

Някои от изследователите (Rangelova, Tumanova 2017; Zhursinbekova, Nurpeisova 2021) търсят възможности за преодоляване на трудностите чрез системни занимания със спорт. Има се предвид разбирането, че спортът е „идеалният инструмент за   насърчаване на включването на хора с увреждания в обществото“ (Dzhobova 2018). Авторите се ориентират към проучване на мнението на родителите в търсене на подкрепа за реализиране на спортни дейности с младежи с увреждания  (Tumanova, Yaneva 2012). Изследват се възможностите на различни видове спорт (Hristozov, Denev, Ivanov 2007; Tumanova 2019). Разработват се въпроси на Адаптираната физическа активност (Kuramshin 1999).

Все още обаче науката е в дълг към подготовката на учители за работа с деца и ученици със специални образователни потребности. Не се разкрива в достатъчна степен и потенциалът на педагогическото влияние на университета в този процес; не се открояват специфични особености на организацията му.

Правят се промени в подготовката (както в първоначалната, така и в продължаващата квалификация) на учителите, които осъществяват на практика социализация на децата с увреждания. Обичайна практика е обаче учители без достатъчна подготовка в тази насока да обучават деца със СОП в своите класове и по своите учебни предмети. За да бъдат подготвени учителите, да се развие у тях отношение към приобщаващото образование, все по-определено място е необходимо да заемат хуманитарните технологии.

Целта на изследването, част от което се представя в изложението по-надолу, е насочена към подготовка на студенти и учители по ФВС за работа с деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности и развиване на умения за здравословен начин на живот и двигателна активност.

Методологията на изследването включва дейности и методи, свързани със:

  • сравнителен и вариационен анализ на резултатите от емпирични данни от проучвания сред студенти и учители, които са подкрепени с изследвания на документални и литературни източници;
  • беседи и дискусии във фокус групи с целевата група;
  • създаване на структурно-функционален модел на специализиран център за работа с доброволци – учители по ФВС и студенти, чрез разработване на програма за обучение и ефективен модел на взаимодействие с ключови партньори за развитие на спортните дейности като важен фактор за приобщаващо образование и интеграция на деца със СОП;
  • популяризиране на доброволчеството сред студенти и учители, мотивиране за допълнителни спортни дейности и здравословен начин на живот в образователните институции, като превенция на негативни прояви и рисково поведение сред деца и младежи.

Методите за изпълнение на дейностите, тяхната последователност и реализация допринасят за създаването на структурно-комуникационен модел на Център за обучение на студенти и учители по ФВС като ментори доброволци в образователните институции.

Методите за изследване и анализ, методите за обучение, степента на участие и включване на външни структури и организации създават условия за успешно постигане на резултатите от дейността.

Последователността на дейностите и тяхната взаимообвързаност осигуряват трайно въздействие върху целевата група.

Механизмът за наблюдение, мониторинг, вътрешна оценка и анализ на дейностите също подпомага постигането на поставените цели.

Резултати

Във връзка с постигането на целта се осъществяват дейности на три етапа: констатиращ, формиращ и контролен.

На първия етап са идентифицирани потребности на учителите по ФВС, които обучават деца и ученици със специални образователни потребности. Проучено е и състоянието на доброволчеството в нашата страна въз основа на данни от действащи доброволци, както и от мнението на студенти относно включването им в доброволчески дейности.

На втория етап се използва направеният анализ на резултатите от емпирични данни от проучвания сред студенти и учители, беседи и дискусии във фокус групи, които стоят в основата при създаване на вариант на структурно-функционален модел на Специализиран център за работа с доброволци. Мотивирането на студенти за включване в доброволчески дейности се постига чрез събеседване с тях за ефекта от такива дейности при работа с деца със специални образователни потребности. Обсъждането на възможностите се осъществява по време на занятия със студенти от Софийския университет, които са ориентирани към фитнес подготовка по дисциплината „Спорт“.

Осъществени са срещи с преподаватели и директори на образователни институции във Федерацията за адаптирана физическа активност (ФАФА), които позволяват да се обмени опит и да се постигне пълна убеденост за необходимостта от осъществяване на допълнителни спортни дейности с деца със СОП. Практическите резултати се свързват с изграждане на система от физически упражнения, които да са адаптирани към възможностите на деца с различни увреждания.

Планират се дейности с очакван ефект, ориентиран към превенция на негативни прояви и рисково поведение сред учениците. Открояват се и възможности за създаване на организация за осъществяване на допълнителни спортни дейности за превенция на негативни прояви, както и за създаване на условия за толерантност и съвместни спортни инициативи.

Обхватът на изследователската работа се разширява, като се прави преход от констатиране на състоянието и идентифициране на потребностите към създаване и постепенно внедряване на нови подходи в дейността.

Установените контакти и договореното сътрудничество с Федерацията за адаптирана физическа активност благоприятстват апробирането на дейности за подготовка на студенти и учители по ФВС за работа с деца със специални образователни потребности, като на този етап са популяризирани доброволческите дейности сред студенти и учители по ФВС, предложени са някои възможности за осъществяване на приобщаващо образование.

В рамките на Специализирания център за работа с доброволци са апробирани дейности за подготовка на петима доброволци за провеждане на турнир по боче. Доброволците се запознават с правилата на турнира по боче, както и със специфичните особености на участниците в него. Така обучението се осъществи като част от формиращия етап на педагогическия експеримент във връзка с функционирането на Специализирания център за подготовка на доброволци.

Доброволците вземат участие в организацията на турнир по боче, проведен на футболното игрище в парка на кв. „Орландовци“ в София. Те се включват в дейности, осигуряващи състезанието на два корта с 24 състезатели – в отбори от двама участници. За провеждането на турнира са ангажирани един главен съдия и други четирима съдии (по двама на всеки корт).

Дейностите и резултатите са осъществени и обсъдени съвместно с ФАФА; планирани са бъдещи дейности. Въз основа на проучения опит на 8 клуба (СК „АС Фаер“, СК „АФА Фаетон“, СК „Уондърс“, СК „АФА Победа“, СК „Лаянс – Кубратово“, СК „АФА Шампион“, СК „АС Варна“, СК „Средец АФА“), както и на направения анализ на резултатите от осъществените дейности в Специализирания център се разработват модели за споделени пространства и подкрепа чрез допълнителни спортни дейности и здравословен начин на живот. Изготвените модели се обсъждат с оглед на подготовката за предоставянето им за експертна оценка от специалисти в сферата на образованието. Идеята е те да се прилагат в процеса на формиране на култура на толерантност и споделеност в училищна общност.

Анализът на резултатите от осъществените дейности в Специализирания център за подготовка на доброволци за участие в работата с деца и ученици със специални образователни потребности, както и за представяне на моделите за споделени пространства и подкрепа чрез допълнителни спортни дейности и здравословен начин на живот показва, че постепенно може да се реализират нови подходи в приобщаващото образование. Успешно може да функционира Специализиран център за подготовка на доброволци за участие в спортни дейности с деца и ученици със специални образователни потребности.

Във връзка с предварителните проучвания за доброволчеството като социален феномен, който има широко разпространение по света, но не и в България, Специализираният център организира дейности за информиране на студентите за възможностите за участие в доброволчески дейности. Стремежът е да се популяризира идеята за доброволно подпомагане процеса на интеграция на децата и учениците с увреждания. И доколкото доброволчеството не се идентифицира като широко разпространена дейност в нашата страна, информацията за такива дейности е изключително важна с оглед на активизиране на нови подходи в приобщаващото образование. Достъп до информацията се осигурява за студенти от различни факултети на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“ чрез спортни занимания в рамките на проекта SUMMIT BG-RRP-2.004-0008-C01, като по-нататъшното разпространение ще продължи и сред студенти от други университети. По-широко обществено достояние на информацията се осъществи чрез постер по време на Първата годишна конференция по проекта SUMMIT и разговорите с посетители на изложението в централното фоайе на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“. Постигнатият ефект се реализира чрез получаване на заявки за участие в доброволчески дейности.

Експерименталната работа в Центъра продължава с обучение на студенти по различни специалности, които са заявили желание за участие в доброволчески дейности за прилагане на модели за споделени пространства и подкрепа при осъществяване на допълнителни спортни дейности с оглед на адаптираната физическа активност (АФА) на деца със СОП.

Разработват се и се апробират методически варианти за формиране култура на толерантност и споделеност в училищна общност въз основа на анализирани добри практики за здравословен начин на живот.

На третия етап е изготвен инструментариум за контролно изследване на промяна в мотивацията на студенти и учители по ФВС по отношение на доброволчеството. Въз основа на направения контролен срез са събрани данни, които показват, че са създадени условия за информиране, мотивиране и подготовка на студенти за включване в доброволчески дейности за работа с деца с увреждания. Може да се очаква, че ще бъде подпомогната и работата на учителите по ФВС при прилагане на изготвените методически варианти за формиране култура на толерантност и споделеност в училищната общност.

Резултатите от анкетирането на 96 студенти показват, че те не само определят доброволчеството като важна дейност, но застъпват идеята, че е необходимо да се полагат усилия за постигане на по-голяма популярност в обществото. Категорични са, че на децата със СОП следва да помагат не само специалисти, и изразяват желание да се включват в спортни игри съвместно с младежи с увреждания. По-голямата част декларират, че самите те съдействат за разпространение на начините за участие в доброволчески дейности, и потвърждават полезността на предварителното запознаване с някои от възможностите на Адаптираната физическа активност.

Очаква се и промяна в мотивацията и на други студенти и учители по ФВС по отношение на доброволчеството. Анкетираните посочват спортната дейност и заниманията за здравословен начин на живот като особено важна част от интегрирането на учениците със СОП. Споделят разбирането за включване на партньори без увреждания (доброволци) в спортни дейности, което ще спомогне за: подобряване на социалните взаимоотношения, основаващи се на толерантност, и подобряване начина на живот на децата с увреждания. Голяма част от студентите подкрепят твърдението, че се предприемат мерки за промяна на нагласите в обществото, и заявяват, че със своето лично участие също може да допринесат за тази промяна. Не се колебаят да потвърдят, че чрез познанията, които са получили във връзка с приложението на АФА, ще подпомогнат интегрирането на тези деца и младежи.

Може да се направи извод, че студентите са мотивирани за работа и с готовност се включват в дейности от подготовката за доброволчески труд.

 Изводи и препоръки

Целенасочената дейност по информиране и подготовка на младите хора за възможностите на Адаптираната физическа активност подпомага работата с деца със специални образователни потребности и чрез допълнителни спортни дейности е реална подкрепа за тяхната интеграция.

Изграденият модел допринася за:

  • осмисляне на социалния феномен „доброволчество“ като възможност за личностово и професионално развитие в образователната институция;
  • формиране на нагласи и отношение към спортните дейности като важен фактор за приобщаващо образование на деца със СОП;
  • придобиване на знания и компетентности, свързани със здравословния начин на живот, двигателната активност като интегративен модел при организиране на допълнителни занимания и подкрепяща среда в образователната институция;
  • усъвършенстване на модела и начина на информиране и комуникация със студентите във връзка с използване на допълнителни спортни дейности като фактор за приобщаващо образование и формиране на общност в образователните институции. Успешни са методите за информиране и публичност.

Изследването отговаря на актуална и обществено значима тема в съвременното общество, има принос в обучение на студенти доброволци; ангажира в институционално отношение висшето училище за по-активна и устойчива политика в областта на приобщаващото образование и интеграцията на деца със СОП.

 

Благодарности и финансиране

Това изследване е финансирано от Европейския съюз – NextGenerationEU, чрез Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България, проект SUMMIT BG-RRP-2.004-0008-C01, за което авторът изразява благодарност.

  

ЛИТЕРАТУРА
АЛИБЕКОВА, А. З., 2021. Специфика реализации учебной деятельности детей с особыми образовательными потребностями в условиях инклюзивного образования. В:  Материалы  Международной научно-практической конференции „Интеграция теории и практики специального и инклюзивного образования”. Алматы: Министерство образования и науки Республики Казахстан.
ДЖОБОВА, С., 2018. Теоретико-приложни аспекти на спорта за хора с увреждания. София: Болид инс. ISBN 978-954-394-236-7.
ЖУРСИНБЕКОВА, Г.А.; НУРПЕИСОВА, С.А., 2021. Влияние спортивных игр на развитие физической культуры в школах. В:  Материалы  Международной научно-практической конференции „Интеграция теории и практики специального и инклюзивного образования“. Алматы: Министерство образования и науки Республики Казахстан.
ЗАМФИРОВ, М. и др., 2023. Специална педагогика. София: Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“.
ЗАМФИРОВ, М. (ред.), 2024. Приобщаващо образование. София: Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“.
ЗАХАРУК, Т., 2016. Общественная профилактика как средство решения отдельных педагогических проблем. Труды БГТУ, (№ 5), с. 89 – 92. Естественно-гуманитарный университет (Сиедльце, Республика Польша).
https://core.ac.uk/download/pdf/143993647.pdf
КАЛЫКБАЕВА, А. Ж., 2021. Основные аспекты успешной реализаций инклюзивного образования. В: Материалы Международной научно-практической конференции „Интеграция теории и практики специального и инклюзивного образования“. Алматы: Министерство образования и науки Республики Казахстан.
КУРАМШИН, Ю. Ф., 1999. Особенности нормирования отношения в спорте с оздоровительной направленностью. Теория и методика. АФК. ISBN 978-5-9718-0431-4.
РАНГЕЛОВА, Б.; ТУМАНОВА, Б., 2017. Плуването – система за здравословен начин на живот. International scientific conference „Innovations for the recreative&wellness industry and the niche tourism, vol. 3, no. 2, NSA.
ЛЕВТЕРОВА, Д., 2017. Лидерство на приобщаващия учител в позитивното образование. http://www.wefbulgaria.com/wp-content/uploads/2017/06/Dora-Lefterova.pdf
ТУМАНОВА, Б., 2019. Организиране на занимания по плуване за хора с увреждания. Trakia Journal of Sciences, vol.17, Suppl. 1, doi: 10.15547/tjs.2019.s.01.112, pp. 689 – 691. 2019. ISSN TJS (print) 1313-7069, ISSN TJS (online) 1313-3551, http://www.uni-sz.bg, ТУМАНОВА, Б.; ЯНЕВА, А., 2012. Плуването – подходящ спорт за хора с интелектуални затруднения през погледа на учетили и родители (анкетно проучване). В: Kompetencjie wspolczesnego nauczyciela. Siedlce.
ХРИСТОЗОВ, Х.; ДЕНЕВ, С.; ИВАНОВ, Е., 2007. Развитието на леката атлетика сред хора с интелектуални затруднения. Моделът „Отборна лека атлетика“. Във:  Втора международна научна конференция – Кинезиология, с. 250 – 255. Велико Търново: I&B LTD. ISSN 1313-244Х.
ЧАВДАРОВА-КОСТОВА, С., 2019. Приобщаващо образование. София: Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“. ISBN 9789540745695.
ШАМЕТОВА, Р., 2021. Актуальность проблем инклюзивного образования. В:  Материалы  Международной научно-практической конференции „Интеграция теории и практики специального и инклюзивного образования”. Алматы: Министерство образования и науки Республики Казахстан.

 

Acknowledgments and Funding

This study is financed by the European Union-NextGenerationEU, through the National Recovery and Resilience Plan of the Republic of Bulgaria, project SUMMIT BG-RRP-2.004-0008-C01.

 

REFERENCES  
ALIBEKOVA, A. Z. 2021. Spetsifika realizatsii uchebnoy deyatel’nosti detey s osobymi obrazovatel’nymi potrebnostyami v usloviyakh inklyuzivnogo obrazovaniya. In:  Materialy  Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii “Integratsiya teorii i praktiki spetsial’nogo i inklyuzivnogo obrazovaniya”. Almaty: Ministerstvo obrazovaniya i nauki Respubliki Kazakhstan.
CHAVDAROVA-KOSTOVA, S., 2019. Priobshtavashto obrazovanie. Sofia: Universitetsko izdatelstvo „Sv. Kl. Okhridski”.  ISBN  9789540745695.
DZHOBOVA, ST., 2018. Teoretiko-prilozhni aspekti na sporta za khora s uvrezhdaniya. Sofia: Bolid ins. [in Bulgarian]. ISBN 978-954-394-236-7.
HRISTOZOV, H.; DENEV, ST.; IVANOV, E., 2007. Razvitieto na lekata atletika sred khora s intelektualni zatrudneniya. Modelŭt “Otborna leka atletika”. In: II mezhdunarodna nauchna konferentsiya – Kineziologiya, pp. 250 – 255. Veliko Turnovo: I&B LTD. [in Bulgarian]. ISSN 1313-244Х
KALYKBAYEVA, A. ZH., 2021. Osnovnyye aspekty uspeshnoy realizatsiy inklyuzivnogo obrazovaniya. V:  Materialy  Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii “Integratsiya teorii i praktiki spetsial’nogo i inklyuzivnogo obrazovaniya”. Almaty: Ministerstvo obrazovaniya i nauki Respubliki Kazakhstan.
KURAMSHIN, Y. F., 1999. Osobennosti normirovaniya otnosheniya v sporte s ozdorovitel’noy napravlennost’yu.. Teoriya i metodika. AFK [in Russian]. ISBN 978-5-9718-0431-4.
LEVTEROVA, D. 2017. Liderstvo na priobshtavashtiya uchitel v pozitivnoto obrazovanie.   http://www.wefbulgaria.com/wp-content/uploads/2017/06/Dora-Lefterova.pdf
RANGELOVA, B.; TUMANOVA, B., 2017. Pluvaneto – sistema za zdravosloven nachin na zhivot. International scientific conference “Innovations for the recreative&wellness industry and the niche tourism, vol. 3, Issue 2. NSA.
SHAMETOVA, R., 2021. Aktual’nost’ problem inklyuzivnogo obrazovaniya. V:  Materialy  Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii „Integratsiya teorii i praktiki spetsial’nogo i inklyuzivnogo obrazovaniya”. Almaty: Ministerstvo obrazovaniya i nauki Respubliki Kazakhstan.
TUMANOVA, B., 2019. Organising swimming lessons for people with disabilities. Trakia Journal of Sciences, vol. 17, suppl.1, doi: 10.15547/tjs.2019. s.01.112, pp. 689–691. ISSN TJS (print) 1313-7069, ISSN TJS (online) 1313-3551, http://www.uni-sz.bg, Indexed by: CROSSREF; DOAJ; ROAD.
TUMANOVA, B., YANEVA, A. Pluvaneto – podkhodyasht sport za khora s intelektualni zatrudneniya prez pogleda na uchetili i roditeli (anketno prouchvane). V:. Kompetencjie wspolczesnego nauczyciela. Siedlce.
ZAKHARUK, T., 2016. Obshchestvennaya profilaktika kak sredstvo resheniya otdel’nykh pedagogicheskikh problem. Trudy BGTU, (№ 5), pp. 89 – 92. Yestestvenno-gumanitarnyy universitet (Siyedl’tse, Respublika Pol’sha). https://core.ac.uk/download/pdf/143993647.pdf.
ZAMFIROV, M. et al., 2023. Spetsialna pedagogika. Sofia: Universitetsko izdatelstvo “Sv. Kl. Okhridski”.
ZAMFIROV, M. (Еd.), 2024. Priobshtavashto obrazovanie. Sofia: Universitetsko izdatelstvo “Sv. Kl. Okhridski”.
ZHURSINBEKOVA, G.A.; NURPEISOVA, S.A. Vliyaniye sportivnykh igr na razvitiye fizicheskoy kul’tury v shkolakh. V: Materialy  Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii „Integratsiya teorii i praktiki spetsial’nogo i inklyuzivnogo obrazovaniya”. Almaty: Ministerstvo obrazovaniya i nauki Respubliki Kazakhstan.

 

 

ON THE QUESTION OF SUPPORTING CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS THROUGH ADDITIONAL SPORTS ACTIVITIES

Abstract. The article presents results oriented towards the preparation of students and teachers of physical education to work with children with special educational needs. Based on identified needs, opportunities are offered for implementing inclusive education through volunteer work. The aim is to expand the scope of volunteer activities to young people who are not specialists, but who volunteer to include children with special educational needs through additional sports activities. The understanding is advocated that targeted methodological training is necessary in connection with the possibilities of Adapted Physical Activity. Results from the activities of the Specialized Center for Training Volunteers to Participate in Sports Activities with Children and Youth with Disabilities are presented.

The methodology includes analysis, pedagogical experiment (formative stage), and modeling. Through the results of the study, real actions are taken to inform and include young people with different specialties in volunteer activities related to the integration of children and students with disabilities.

Keywords: children with disabilities; adapted physical activity; voluntary activities

  

Dr. Stefan G. Miletiev, Assoc. Prof.
ORCID iD: 0000-0002-2772-0978

Emil T. Ivanov, Аssist. Prof.

Department of Sports
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria

E-mail: smiletiev@uni-sofia.bg

Etivanov@uni-sofia.bg

>> Изтеглете статията в PDF <<

Your Image Description

Свързани статии:

Default Thumbnail51-ва национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема: Образованието и научните изследвания по физика – фактор за устойчиво развитие 10 – 13 април 2023 г., София Default ThumbnailComparative Analysis of Utilizing Popular Intelligent Computer Systems in Education Default ThumbnailДигиталното поколение vs. слятото, полуслятото и разделното писане Default ThumbnailАтосекундното обучение – метафора на днешното образование
Етикети: адаптирана физическа активностдеца с уврежданиядоброволчески дейности

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

От състезанието към куиза

Следваща статия

Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив

Следваща статия

Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив

Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“

Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"