Категория „Есе“, възрастова група 8. – 10. клас
Ивайло Борисов, 9. клас[1]
Ръководител: Мая Ганева
Средно училище с разширено изучаване на чужди езици „Д-р Петър Берон“ – Перник
https://doi.org/10.53656/nat2025-3.06
Резюме. Целта на всеки човек е да се реализира чрез придобиване на знания и умения, в този смисъл, парите са само средство за постигане на целите. Това е причината да бъде цитиран Питър Тийл в началото на работата. Темата за химията на банкнотите и монетите е интересна с необичайната връзка между познатото от ежедневието и ангажираността на науката към процеса. Целта е да се разбере как химичните съединения се използват при създаването на парични знаци и как допринасят за тяхната сигурност, издръжливост и красота. Използвана е информация от различни източници, за да се опишат процеси като изработка на полимерни банкноти, употреба на защитни и термохромни мастила, както и флуоресценция срещу фалшифициране и избледняване. Резултатите показват, че парите са повече от средство за разплащане: те са продукт на сложната химична технология. Това води до идеята, че химията не е само наука, а сила, която оформя света около нас по незабележим, но важен начин.
Ключови думи: химия, пари, банкноти, защита, технологии
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
