Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Диагностика на формираната професионална компетентност на бъдещи инженери по енергетика

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
19-09-2024
в Uncategorized
A A

Надя Илиева
Технически университет – София
Елена Бояджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Ивалина Маринова
Институт за държавата и правото – БАН

https://doi.org/10.53656/str2024-4-8-dia

Резюме. Постигането на решения относно климатичните промени, енергията и ресурсите е обвързано с очакванията за адекватна подготовка на специалистите по енергетика. В статията са представени резултати от изследване на формираната професионална компетентност при абсолвенти от бакалавърската програма „Отоплителна, вентилационна и климатична техника“ на ТУ – София. За целта е изготвен инструментариум за диагностициране нивото на компетентност в курса по инженерна екология, включващ четири критериални теста за измерване на постиженията. Определени са нивата на формираната компетентност: номинална, функционална, процесуална и цялостно формирана. Новост е включването на автентични задачи от изпита за квалификация на работещите на сероочистващите инсталации в ТЕЦ „Марица изток 2“ и „Топлофикация – Сливен инж. Ангел Ангелов“ в тестовите задачи на студентите.
Анализът на резултатите показва, че при 28% от учащите професионалната компетентност е изцяло формирана, като те умеят да решават напълно сложни професионални задачи. Базови технически познания и конструктивни инженерни умения притежават 30% от студентите. При 37% от абсолвентите е формирана процесуална компетентност, а 5% имат повърхностни фактологически знания, които не ръководят успешно професионалната дейност.
Ключови думи: професионално образование, професионална компетентност, инженерна екология, околна среда, устойчиво развитие

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПолитика на сближаване в Европейския съюз и отражението ѝ върху регулаторната рамка в България Зам.-министър Емилия Лазарова откри конференция за зелено образование за устойчиво бъдеще Default ThumbnailEкологична устойчивост и екологична сертификация на организациите: индивидуална полза или обществен ангажимент на мениджърите в стопанския сектор Default ThumbnailМоделът STRONG – възможност за използване и развиване потенциала на талантливите ученици от професионалните гимназии
Етикети: инженерна екологияоколна средапрофесионална компетентностПрофесионално образованиеустойчиво развитие

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Application of Educational Strategies in Studying the Dynamics of State Power Structures: Implementation of Formal and Informal Mechanisms of Influence

Следваща статия

Интегрираните педагогически специалности и подготовката на учители – концепции и изследвания

Следваща статия

Интегрираните педагогически специалности и подготовката на учители – концепции и изследвания

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII

Започна най-големият образователен конкурс за географски информационни системи у нас

Започна най-големият образователен конкурс за географски информационни системи у нас

Последни публикации

  • МОН публикува моделите на НВО за 2025/2026 г.
  • Министър Красимир Вълчев: Подкрепяме създаването на национално представителство на ученическите съвети
  • Общ изпит по математика и/или физика за бъдещите инженери
  • 60 000 първокласници получават светлоотразителни гривни за 15 септември
  • Можем ли с големите данни да прогнозираме успеха на ученици
  • Премиер и министър откриха обновена детска градина и училище в община Симитли
  • Валентина Камалиева, началник на РУО – Бургас: Усилията ми ще са насочени към насърчаване културата на учене и взаимодействието с родителите
  • Докторантка на INSAIT е сред примерите за успешни млади европейски изследователи на ЕК
  • Информационни табла в училищата по повод въвеждането на еврото
  • Снимка на броя: Пожарна безопасност
  • Индустрията на научните измами се разраства: Необходими се спешни мерки, тъй като възходът на генеративния изкуствен интелект допълнително улеснява създаването на фалшива наука
  • Право на платен отпуск при смърт на близък: какво предвижда законът
  • Ръководителите на училищата в София обсъдиха приоритетите за новата учебна година
  • За един малко познат медицински термин
  • Изкуственият интелект влиза в учебните програми
  • Мият дворовете на над 170 училища в София
  • Правителството одобри нов институт за българската диаспора
  • Шестима младежи са част от втория випуск на стипендиантската програма на INSAIT
  • Медицинските специалисти в детските градини и училищата вече имат достъп до електронни здравни данни на децата
  • Висши училища откриват новата академична година
  • Децата от софийското 40. СУ „Луи Пастьор“ с екоприключение в края на лятото
  • Дни на иновациите в образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"