Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

ChatGPT и влиянието му върху умението за четене

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
05-12-2024
в Uncategorized
A A

Стойка Чакърова
Софийски университет „Свети Климент Охридски“
Факултет по славянски филологии

https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-9S

Резюме. В статията се коментират възможните ефекти върху развитието на уменията за четене на учениците при използване на ChatGPT. Изследват се основни характеристики на четенето посредством ChatGPT и се сравняват с четенето от хартия и това в електронна среда. Съпоставят се възможностите и недостатъците на трите типа четене за формиране на когнитивните и метакогнитивните умения за четене, както и като цяло, за развиване на когнитивните умения на учениците. Наличието на ChatGPT – голям езиков модел на ИИ, способен да генерира текстове на естествения език, засяга най-вече езиковото обучение и изграждането на основни умения и компетентности, базирани на езика – комуникативна, гражданска, социална, включително умението за учене и изразяване чрез творчество. Може да се предположи негативното му влияние върху мотивацията за четене, учене, критическо мислене, върху аспекти в психическото и моралното развитие на учениците. В методически план наличието на толкова мощни инструменти на ИИ, способен да реши веднага почти всяка учебна задача, предполага осмисляне на начините и формите, в които той би бил полезен за образованието, в това число и за езиковото обучение, и начините да се неутрализира отрицателното му въздействие върху развитието на учениците.
Ключови думи: ChatGPT, изкуствен интелект, умение за четене, дълбинно четене, повърхностно четене

Отвори пълния текст

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailИзкуствен интелект, фотография и права върху интелектуална собственост Топ учен от компанията зад ChatGPT с лекция в Софийския университет Default ThumbnailИзкуствен интелект в съвременното обучение: възможности и предизвикателства Default ThumbnailКонцептуална рамка за използване на изкуствения интелект във вис­шето образование
Етикети: ChatGPTдълбинно четенеизкуствен интелектповърхностно четенеумение за четене

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Читателски навици и отношение към четенето на българските ученици в Р България и в чужбина (Анализ на данни от анкетно проучване)

Следваща статия

Над 60% професионални паралелки в план-приема след VII клас за учебната 2025/2026 г.

Следваща статия
Над 60% професионални паралелки в план-приема след VII клас за учебната 2025/2026 г.

Над 60% професионални паралелки в план-приема след VII клас за учебната 2025/2026 г.

Посланици на здравето

Посланици на здравето

Децата от Обединено училище „Христо Смирненски” в село Вакaрел с нов STEM център

Децата от Обединено училище „Христо Смирненски” в село Вакaрел с нов STEM център

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нова употреба на глагола споделям
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда
  • Да учиш сред природата
  • Третокласници написаха книга за доброто
  • 225 години духовност и традиции
  • 561 български младежи ще пътуват безплатно из Европа
  • Министър Красимир Вълчев: Да научим децата да бъдат дигитални създатели

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"