Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

1300 Години от рождението на гебер – ученият начало и фундамент на арабската алхимия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-10-2021
в Uncategorized
A A

Нано Рангелов Степанов

https://doi.org/10.53656/nat2021-5.06

Резюме. Гебер (латинизираното име на ДЖАБИР ИБН ХАЙЯН (ок. 721 – ок. 815)) e сред най-бележитите представители на химията през Средновековието. Статията, посветена на 1300-годишнината от рождението му, е опит за представяне на неговото дело като начало и фундамент на арабската алхимия, послужило като тласък и „градиво“ за бъдещата наука химия. Дадени са щрихи от неговия житиепис, оценки , характеристики, съмнения относно неговата самоличност и авторство. Разгледани са влиянията, които е изпитал, и самостойните му постижения в областта на: металознанието (сярно-живачната теория, характеристиката на всички известни метали), познаването на „тайните“ (стимулиращи трансмутацията на металите) вещества, минералните киселини, солите, химическите процеси, операции и апарати, приносът му в практическата химия, отбелязва се широтата на заниманията му. Изтъкват се рационалната и практическата насока в химическото му дело и „външният“ спиритуализъм, съхранен главно в наследената от александрийските автори терминология. Споменават се последователите му – арабски медици алхимици, отзвукът, авторитетът и влиянието му в по-нататъшното развитие на химията. В заключението се обобщават неговите заслуги за химията и в общокултурен план.
Ключови думи: история на химията; средновековна химия; арабска алхимия

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЗа асистиращите и информационните технологии в образованието Default ThumbnailДетските ясли – подкрепяща среда за ранно детско развитие Default ThumbnailМноголиката компетентност – природа и институционално присъствие в държавната администрация Default ThumbnailThe Science of Upbringing, Training and Education – Historical Review, Etymological Research and Interpretation of Pedagogical Concepts

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

От образуването на земята до установяването на лука

Следваща статия

Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX

Следваща статия

Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX

Интердисциплинарният урок в условията на дистанционно обучение

Учебно съдържание по химия и опазване на околната среда – нови изисквания и възможност за професионална реализация

Последни публикации

  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нова употреба на глагола споделям
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"