EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Резултати от участието на България в Международното изследване на уменията по математика и природни науки на учениците от IV клас (TIMSS 2015)
[Results of the Bulgarian 4th Grade Students in TIMSS 2015]
/ Марина Мавродиева / Marina Mavrodieva – 575 стр.
Отвори пълния текст
INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
Personal Reflection of the Teacher of Ethno-Psychology (Social-reflexive anthropology issue)
/ Irina Koleva – 580 стр.
Отвори пълния текст
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
Готовността за професионален труд – отговорност на личността и университета
[Readiness for Professional Activity – Liability of the Personality and the University]
/ Чавдар Милков / Chavdar Milkov – 592 стр.
Отвори пълния текст
Социокултурни предпоставки за модернизиране на съвременното училище
[Sociocultural Background for Modernization of Modern School]
/ Пламен Иванов / Plamen Ivanov – 608 стр.
Отвори пълния текст
REFLECTION AND EDUCATION / РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ
Ролята на педагога за формиране на рефлексия при учениците (От рефлексията на педагога към рефлексия у учениците)
[The Role of the Educator to Stimulate the Students’ Reflexivity]
/ Стоил Мавродиев, Любомира Димитрова / Stoil Mavrodiev, Lubomira Dimitrova – 618 стр.
Отвори пълния текст
Формиране на рефлексивни умения чрез обучението по психология при подготовката на бъдещи учители
[Formation of Reflective Skills Using Psychology Education in the Training of Future Teachers]
/ Маргарита Атанасова / Margarita Atanasova – 628 стр.
Отвори пълния текст
Възможности за формиране на ключови компетентности с помощта на рефлексивни дейности – примери от учебната практика
[Possibilities for Forming of Key Competences with the Aid of Reflective Activities – Examples from School Practice]
/ Петинка Галчева, Антоанета Хинева / Petinka Galcheva, Antoinette Hineva – 636 стр.
Отвори пълния текст
Рефлексията в обучението по „Информационни технологии“
[Reflection in Information Technology Education]
/ Елена Тодорова, Стелиана Чиликова / Elena Todorova, Steliana Chilikova – 647 стр.
Отвори пълния текст
Reflection as a Construct of the Emotional Competence of the Special Pedagogue
/ Zoi Diamantopoulou Theodoros – 656 стр.
Отвори пълния текст
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
РЕЗУЛТАТИ ОТ УЧАСТИЕТО НА БЪЛГАРИЯ В МЕЖДУНАРОДНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ НА УМЕНИЯТА ПО МАТЕМАТИКА И ПРИРОДНИ НАУКИ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ IV КЛАС (TIMSS 2015)
Марина Мавродиева
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. В статията са представени резултатите от участието на България в Международното изследване на уменията по математика и природни науки на учениците от IV клас (TIMSS 2015). В изследването са взели участие 4228 ученици от IV клас от 149 училища.
Keywords: TIMSS, achievment results, mathematics, science, Bulgaria, 4th grade
RESULTS OF THE BULGARIAN 4TH GRADE STUDENTS IN TIMSS 2015
Abstract. The article presents the results of the Bulgarian 4th grade students in TIMSS 2015. 4228 4th grade students from 149 schools took part in the survey.
Ms. Marina Mavrodieva
Center for Control and Assessment of the Quality in School Education
PERSONAL REFLECTION OF THE TEACHER OF ETHNO-PSYCHOLOGY
(SOCIAL-REFLEXIVE ANTHROPOLOGY ISSUE)
Irina Koleva
University of Sofia
Abstract. The article is dedicated to the national educational policies and priorities for intercultural education in Bulgaria regarding the discipline Ethno-psychology, taught at the Faculty of History, Bachelor’s Degree specialties: Ethnology, History and Philosophy, and Master’s Degree ones: Education in History for the Secondary Education, Historic-Ethnic Models of National Security. Principles and approaches are identified to encourage socio-cultural competence in teachers in the context of higher education in the Bulgarian educational system. Paradigms regarding the standard “Civic, heath, ecological and intercultural education” of the Ministry of Education of Bulgaria (2016), in accordance with the Preschool and School Education Act (2016), are clarified. The problems of educational integration of minorities in Bulgaria are highlighted. A piloted empirical-theoretical model from the point of view of ethno-psychology is presented.
Keywords: educational technology integration, multicultural education, socio-cultural competence, standards, strategies, drop-education students, early school leavers students, ethnic communities and vulnerable groups
ГОТОВНОСТТА ЗА ПРОФЕСИОНАЛЕН ТРУД – ОТГОВОРНОСТ НА ЛИЧНОСТТА И УНИВЕРСИТЕТА
Чавдар Милков
Дирекция „Социално подпомагане“ – община Търък, Англия
Резюме. Професията означава основен вид трудова дейност, за изпълнението на която са необходими специални знания, умения, придобити в резултат на продължително обучение. Това, от своя страна, я прави сигурен източник на обществен престиж, уважение и доходи за тези, които я упражняват. Обикновено се регулира от професионална организация, етичен кодекс и процес на лицензиране или сертификация.
Keywords: profession, work, professional choice, person
READINESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY – LIABILITY OF THE PERSONALITY AND THE UNIVERSITY
Abstract. The profession is a basic type of work, the implementation of which requires special knowledge and skills acquired as a result of continuous training. This, in turn, makes it a reliable source of social prestige, respect and income for those who exercise it.
The profession is kind of employment (service or occupation), which requires lengthy and intensive training, knowledge of specialized knowledge and skills. Usually regulated by a professional body, code of ethics and process of licensing or certification.
Mr. Chavdar Milkov, PhD
Department „Social Assistance“
Municipality Tarak
Essex, England
СОЦИОКУЛТУРНИ ПРЕДПОСТАВКИ ЗА МОДЕРНИЗИРАНЕ НА СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩЕ
Пламен К. Иванов
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. През последните две десетилетия след края на тоталитарното управление в нашата страна настъпиха сериозни промени, които засегнаха и образователната ни система. Днес комплексната и задълбочена модернизация на образователната система се явява императив за образователната политика в България и нейно основно стратегическо направление.
Keywords: students, teachers, modern school, teaching technology
SOCIOCULTURAL BACKGROUND FOR MODERNIZATION OF MODERN SCHOOL
Abstract. Over the past two decades after the end of totalitarian rule in our country serious changes affected the Bulgarian educational system. Nowadays com¬plex and thorough modernization of the education system is an imperative for the Bulgarian educational policy and its basic strategic direction.
Prof. Plamen Ivanov
Department of Social Work
Faculty of Education
University of Shumen “Bishop Konstantin of Preslav”
РОЛЯТА НА ПЕДАГОГА ЗА ФОРМИРАНЕ НА РЕФЛЕКСИЯ ПРИ УЧЕНИЦИТЕ (ОТ РЕФЛЕКСИЯТА НА ПЕДАГОГА КЪМ РЕФЛЕКСИЯ У УЧЕНИЦИТЕ)
Стоил Мавродиев, Любомира Димитрова
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В статията се разглеждат водещи концепции за рефлексията, в т.ч. релацията „рефлексия – аз-концепция“. Подчертава се връзката на рефлексия¬та с други феномени, като самооценката и емпатията. Очертават се професио¬налните педагогически качества и мястото, което заемат сред тях личностната и педагогическата рефлексия. Разкрива се ролята на учителя като модератор и коуч за формирането на социални компетентности у децата (учениците).
Keywords: reflexivity, professional pedagogical qualities, social competence, forming
THE ROLE OF THE EDUCATOR TO STIMULATE THE STUDENTS’ REFLEXIVITY
Abstract. The article examines leading concepts of reflexivity. The relation between reflexivity and other phenomenа such as self-esteem and empathy is emphasized. The professional pedagogical qualities are outlined. The role of the teacher as moderator and coach for the formation of social competence of the children is revealed.
Dr. Stoil Mavrodiev, Assoc. Prof., Ms. Lubomira Dimitrova
Department of Psychology
South-West University
ФОРМИРАНЕ НА РЕФЛЕКСИВНИ УМЕНИЯ ЧРЕЗ ОБУЧЕНИЕТО ПО ПСИХОЛОГИЯ ПРИ ПОДГОТОВКАТА НА БЪДЕЩИ УЧИТЕЛИ
Маргарита Атанасова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Филиал „Любен Каравелов“ – Кърджали
Резюме. В статията застъпена е идеята, че професионалното изграждане на бъдещите учители е процес на изграждане на професионалния Аз, който преминава през процеса на самоопознаване на студента като личност.
Обобщават се резултати от използвани форми и дейности за организация и провеждане на обучението по дисциплините от психологическия цикъл в подготовката на начални и предучилищни учители. Основен акцент е форми¬рането на рефлексивни умения, които според автора са базисни за личностно¬то и професионалното самоопределяне в етапа на академична подготовка на студентите – бъдещи учители.
Keywords: reflection, skills, psychology, university, еxercises, teacher
FORMATION OF REFLECTIVE SKILLS USING PSYCHOLOGY EDUCATION
IN THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS
Abstract. The article presents the idea that the teachers’ professional development is a process of establishing “professional self”, who goes through the process of self awareness of the student as a person. The main emphasis is the formation of reflexive skills, which, according to the author, are basic for personal and professional self-determination in the stage of academic training of student teachers.
Ms. Margarita Atanasova, Assist. Prof.
University of Plovdiv “Lyuben Karavelov” – Branch Kardzhali
ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА КЛЮЧОВИ КОМПЕТЕНТНОСТИ С ПОМОЩТА НА РЕФЛЕКСИВНИ ДЕЙНОСТИ – ПРИМЕРИ ОТ УЧЕБНАТА ПРАКТИКА
1)Петинка Галчева, 2)Антоанета Хинева
1) Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
2)Математическа гимназия „Д-р П. Берон“ – Варна
Резюме. Една от основните задачи, които стоят пред българското училище, е подготовката на компетентни специалисти, притежаващи не само система от знания, умения и навици, а също и опит за самостоятелна творческа дейност и лична отговорност, т.е. определени образователни компетенции.
Целта на настоящата разработка е да представи с помощта на примери от учебната практика нашия опит за формиране на някои ключови компетент¬ности – експериментални, изследователски, здравно-екологични, оценъчни и др., с използването на рефлексивни дейности. Резултатите от работата ни в тази насока показват, че включването на интерактивни технологии в процеса на обучение е един от ефективните пътища за формиране на желаните компе¬тентности у учениците.
Keywords: key competencies, reflexive activities
POSSIBILITIES FOR FORMING OF KEY COMPETENCES WITH THE AID OF REFLECTIVE ACTIVITIES – EXAMPLES FROM SCHOOL PRACTICE
Abstract. One of the main tasks facing Bulgarian schools is the preparation of competent specialists who will be equipped not only with a system of knowledge, skills and habits, but also with experience in independent creative activity and personal responsibility, i.e. specific educational competencies.
The goal of the present paper is to describe, with the aid of examples from school practice, our experience in forming some key competencies – experimental, research, health and ecology related, assessment etc. ones, by using reflective activities. The results of our work in that direction indicate that the inclusion of interactive technologies in the process of education is one of the most effective methods of forming the desired competencies in students.
Dr. Petinka Galcheva, Assoc. Prof.
Department “Chemistry and Methods of Teaching Chemistryˮ
University of Shumen “Bishop Konstantin of Preslavˮ
Ms. Antoinette Hineva
School of Mathematics “Dr. Petar Beron“
РЕФЛЕКСИЯТА В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ“
1)Елена Тодорова, 2)Стелиана Чиликова
1)Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
2)СУ „П. Кр. Яворов“
Резюме. Настоящата работа е посветена на формирането на умения за осъ-ществяване на рефлексия от ученици при изучаване на темата „Компютърна текстообработка“ в училище. Подробно са описани приложения на модела ALACT, при който процесът на рефлексия се реализира с цикличен модел. Разгледани са конкретни примери от обучението по „Информационни техно¬логии“, с които се реализира рефлексия.
Keywords: reflection, education, information technology, computer text editing, cyclic model
REFLECTION IN INFORMATION TECHNOLOGY EDUCATION
Abstract. The article explores the formation of reflexive skills of students in the process of studying the topic “Computer Text Editing” at school. This study provides a detailed explanation of the applications of the ALACT model where the process of reflection is realized via a cyclic model. An overlook on specific examples from the IT education which realize reflection is given.
Dr. Elena Todorova, Assist. Prof.
Faculty of Mathematics and Informatics
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Ms. Steliana Chilikova
Secondary School “P. Kr. Yavorov“
REFLECTION AS A CONSTRUCT OF THE EMOTIONAL COMPETENCE OF THE SPECIAL PEDAGOGUE
Zoi Diamantopoulou Theodoros
South-West University “Neofit Rilski” – Blagoevgrad
Abstract. The present study seeks the connection between reflection as a specific process and emotional competence of teachers who work with children with special needs. Pedagogical reflection as a personal and pedagogical trait of special pedagogues and its relation to their emotional competence as a part of their descriptive profile has a great importance for the quality of their professional activity and its results. The use of concept of social and emotional competence of special pedagogues as a theoretical ground for the stimulation of personal development appears to be effective with regard to the search of new solutions in the challenges of their professional life.
Keywords: reflection, emotional competence, professional profile of the special pedagogue