Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2016

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 5, 2016

от
20-10-2016
в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2016
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT /
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ

Трансформации в социалните функции, роля и статус на науката в съвременното общество на знанието
Transformations in Social Functions, Role and Status of Science in the Modern Knowledge Society]
/
Людмила Иванчева / Ludmila Ivancheva – 463 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Иновативността на малките и средните предприятия  като стратегическа цел на научната политика на ЕС:  Към модел на интелигентното предприятие
[The Innovation in Small and Medium Sized Enterprises as a Strategic Goal of the Scientific Policy of the EU: Towards a Model of Intelligent Enterprise]
/ Владимир Манолов / Vladimir Manolov 476 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Параметри на управленската култура и компетентността на мениджърите по образование  на възрастните
[Parameters of the Management Culture and Competences of the Adult Education Managers]
/
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – 492 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Методи на финансиране на висше образование в Европа и България
[Methods for Funding Higher Education in Europe and Bulgaria]
/
Мартина Арабаджиева / Martina Arabadzhieva – 503 стр.
icon Отвори пълния текст

 

RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ

Методологична грамотност – теоретична обосновка и дидактически ресурси
[Methodological Literacy – Theoretical Grounds and Didactic Resources]
/
Даниела Димова / Daniela  Dimova – 517 стр.
icon Отвори пълния текст

 

REFLECTION AND EDUCATION/
РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ
Учебно-познавателната евристична дейност като фундамент за развиване на рефлексивните способности на учениците
[Educational-Cognitive Heuristic Activity as a Foundation for Development of Student Reflexive Abilities]
/ Нина Иванова / Nina Ivanova – 539 стр.
icon Отвори пълния текст

 

Рефлексивен модел за формиране на консултативни умения
[Reflective Model for Forming Counseling Skills]
/ Ирена Левкова / Irena Levkova – 552 стр.
icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ

нагоре


ТРАНСФОРМАЦИИ В СОЦИАЛНИТЕ ФУНКЦИИ, РОЛЯ И СТАТУС НА НАУКАТА В СЪВРЕМЕННОТО ОБЩЕСТВО НА ЗНАНИЕТО

Людмила Иванчева
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
 

Резюме. Статията разглежда трансформациите, настъпили в социалните функции, ролята и статуса на науката в съвременното общество на знанието. Установено е, че съвременната наука е проблемно насочена, с разширен етос, дълбоко проникваща в обществената система. Забелязва се промяна в целевия контекст на социалните функции – преход от стремеж към получаване на научен резултат, който е възможен и истинен, към научен резултат, който е потенциално полезен и/или целесъобразен. Констатира се, че все по-широкото участие на обществеността в различните етапи на генериране на научно знание, както и засилената ѝ ангажираност с проблемите на научната политика, са сериозен белег за нарасналата роля на науката в съвременното общество на знанието. Направен е изводът, че трансформираните социални функции на науката провокират допълнителни промени в начина на продуциране, валидизиране и разпространение на знанията в базираното на тях общество. Идентифицира се и възстановяване на доверието и признанието на потенциала и ролята на фундаменталните изследвания. Очертани са промените в статуса на науката в съвременното общество на знанието, като са представени и потенциалните негативни ефекти от загубата на академична автономия. Отправени са препоръки във връзка с научната политика с цел засилване на социалната роля на българската наука.
Keywords: social functions of science, knowledge society, social relevance and responsibility, public participation, research policy

 

TRANSFORMATIONS IN SOCIAL FUNCTIONS, ROLE AND STATUS OF SCIENCE IN THE MODERN KNOWLEDGE SOCIETY

Abstract. The article examines the transformations that have occurred in social functions, role and status of science in the modern knowledge society. It was found that modern science is problem-oriented, with extended ethos, deeply penetrating into the public system. There is a change in the target context of social functions – a transition from aspiration to obtain a scientific result that is possible and true to scientific result that is potentially useful and / or appropriate. It is revealed that the growing participation of the public in various stages of generating scientific knowledge, as well as its strengthened commitment to the issues of science policy, is a serious sign of the increased role of science in the modern knowledge society. The conclusion was made that the transformed social functions of science provoke further changes in the production, validation and dissemination of knowledge in the knowledge-based society. It is identified also a restored trust in the potential and role of basic research. The changes in the status of science are outlined, presenting the potentially negative effects of the loss of academic autonomy. Recommendations toward science policy are made in order to strengthen the social role of Bulgarian science.

 

Dr. Ludmila Ivancheva
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences

 нагоре


ИНОВАТИВНОСТТА НА МАЛКИТЕ И СРЕДНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ КАТО СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ НА НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НА ЕС: КЪМ МОДЕЛ НА ИНТЕЛИГЕНТНОТО ПРЕДПРИЯТИЕ

Владимир Манолов
Институт за изследване на обществата и знанието – БАН
 

Резюме. Статията анализира мястото, което малките и средните предприятия заемат в съвременната европейска научноизследователска и иновационна политика и практика. Представени са основни елементи на науковедски модел на иновативно предприятие, изграден за нуждите на тези политики. Обект на анализ са българските предприятия и предпоставки за иновационен потенциал – трансформирането на научно знание в икономически резултат (пазарна стойност). Представени са изводи и препоръки за подобряване на иновационната среда и създаване на условия пред предприятията за преодоляване на бариерите за реализация на иновации.
Keywords: research and innovation policies and strategies, commercialization, innovation system, scientific knowledge

 

THE INNOVATION IN SMALL AND MEDIUM SIZED ENTERPRISES AS A STRATEGIC GOAL OF THE SCIENTIFIC POLICY OF THE EU: TOWARDS A MODEL OF INTELLIGENT ENTERPRISE

Abstract. The article analyzes the place, which small and medium sized enterprises occupy in the European research and innovation policy and practice. The prerequisites for innovation potential of the Bulgarian enterprises are emphasized, the mechanism of  transformation of knowledge into economic result (market value) is analyzed. Conclusions and recommendations for improving the innovation environment and creation of conditions for enterprises for overcoming barriers in realization of innovations are presented.

 

Mr. Vladimir Manolov, PhD student
Institute for the Study of Societies and Knowledge
Bulgarian Academy of Sciences

 нагоре


ПАРАМЕТРИ НА УПРАВЛЕНСКАТА КУЛТУРА И КОМПЕТЕНТНОСТТА НА МЕНИДЖЪРИТЕ ПО ОБРАЗОВАНИЕ НА ВЪЗРАСТНИТЕ

Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
 

Резюме. Спецификата на работа на образователните мениджъри от системата и институциите за образование на възрастните изисква техните ръководители, в ролята си на мениджъри по образование на възрастните от различни управленски равнища, да имат определена управленска култура, основна част от която е тяхната управленска компетентност. В случая под управленска култура ще разбираме съвкупността от управленска компетентност, управленски ценности, управленски вярвания и убеждения (управленска философия), определящи поведението на ръководителя (изпълнението на управленски функции и роли). Под управленска компетентност разбираме съвкупността от знания, умения, нагласи (отношения) и опит в областта на институции (а за висшите мениджъри – и за управление на системата) за образование на възрастните, които помагат на ръководителите да управляват ефективно. С други думи, управленската компетентност е способността на мениджъра да управлява.
Keywords: management culture, management competency educational management adult education management, adult education manager

 

PARAMETERS OF THE MANAGEMENT CULTURE AND COMPETENCES OF THE ADULT EDUCATION MANAGERS

Abstract.  Adult education performs important functions related to the implementation of the modern philosophies of lifelong learning and life-wide learning. This requires establishing a particular type of educational management – the management of adult education and training of specific managers – those responsible at different levels for managing the sector, the institutions and the services for adult education – known collectively as “adult education managers.” To perform successfully their functions related to the management of the system (sector) of adult education and of the institutions for formal and non-formal education, which offer educational services for adults and carry out the process of adult education, these managers need to acquire and develop a specific competency (or a set of competencies) and a specific managerial culture. The author presents arguments supporting the need for training such managers. The parameters of their managerial culture are outlined in terms of its content: managerial competence, managerial values, managerial beliefs and convictions as well as managerial behavior. A special emphasis is placed on the managerial competence of adult education managers regarded as the sum of competencies related to the management of the organization and educational activities in general (“production management”), human resource management, and operations management (the set of specific activities of all units and all people employed directly or providing and facilitating the process of adult learning and the functioning of the institutions offering it).

 

Prof. Viara Gyurova, DSc.
Faculty of Pedagogy
University оf Sofia

 нагоре


МЕТОДИ НА ФИНАНСИРАНЕ НА ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ В ЕВРОПА И БЪЛГАРИЯ

Мартина Арабаджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
 
Резюме. Финансирането на висше образование се базира на растящата нужда от квалифицирана работна сила и търсенето на квалифицирани човешки ресурси, нови знания и умения. Те произтичат от стратегическия документ „Европа 2020“, както и от основните елементи, необходими за изграждане на Европейското пространство за висше образование. Статията представя различните методи, които се използват в Европа, като способи за разпределяне на публичните средства, предоставени на системата на  висше образование. Сравнени са различни модели, базирани на резултати. Разгледани са и набор от нововъведени индикатори, ползвани от държавите в ЕС, оценяващи ресурсната политика и качеството, предоставяно от университетите. Направен е обзор на българската система за финансиране на висше образование като част от европейското пространство. Изведени са заключения и са дадени препоръки, които биха били приложими за региона.
Keywords: higher education, funding methods, performance indicators, quality
 

METHODS FOR FUNDING HIGHER EDUCATION IN EUROPE AND BULGARIA

Abstract. New tendencies connected with higher education funding are based on the growing need of qualified work force and demand of qualified human recourses, new knowledge and skills. These trends result from the strategic document Europe 2020, as well as from the base elements necessary for establishing European higher education area. The article represents the tools of contemporary policy, which implements innovative methods of using public funds, granted to higher education system. Various performance-based models are compared. The article discusses a set of recently implemented indicators used by EU countries, which evaluate recourse policy and quality, provided by the universities.   There is an overview of funding methods of Bulgarian system as a part of European higher education area. The article recommends best practices, which could be implemented in the region.

 

Ms. Martina Arabadzhieva, Phd student
University of Sofia
 
нагоре

МЕТОДОЛОГИЧНА ГРАМОТНОСТ – ТЕОРЕТИЧНА ОБОСНОВКА И ДИДАКТИЧЕСКИ РЕСУРСИ

Даниела Димова
Департамент за информация и усъвършенстване на учители –
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
 

Резюме. Статията цели да разшири интерпретационното поле по въпросите, свързани с концепцията за природонаучна грамотност. Научната грамотност има както когнитивен, така и афективен аспект. В настоящата разработка акцентът е поставен върху когнитивния компонент, и по-точно върху методите на научното познание. За да успеят учениците да прилагат научните методи в собствената си познавателна дейност, те първо трябва да ги познават. Резултатът от това опознаване, осмисляне и прилагане наричаме с понятието „методологична грамотност“. Затова централно място в публикацията заема проблемът за мястото на методологичните знания в образователен контекст. Ключово понятие в този процес е „образованият гражданин“, който контактува с научните постижения ежедневно.
Keywords: scientific literacy, methods of scientific knowledge, methodological literacy

 

METHODOLOGICAL LITERACY – THEORETICAL GROUNDS AND DIDACTIC RESOURCES

Abstract. To succeed students to apply scientific methods in their own cognitive activity they must first know them. The result of this knowledge, understanding and application is the so-called „methodological literacy“. This publication focuses on the place of methodological knowledge in an educational context.

Dr. Daniela Dimova, Assoc. Prof.
Department of Information and In-service Teacher Training
University of Sofia

 нагоре


УЧЕБНО-ПОЗНАВАТЕЛНАТА ЕВРИСТИЧНА ДЕЙНОСТ КАТО ФУНДАМЕНТ ЗА РАЗВИВАНЕ НА РЕФЛЕКСИВНИТЕ СПОСОБНОСТИ НА УЧЕНИЦИТЕ

Нина Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

 

Резюме. В статията са изследвани различни условия за съвместяване на евристична дей­ност, осъществяваща се в учебния процес, с активизиране на процеси на рефлексия, както и възможни следствия от подобно съвместяване. Споделен е положителен изследователски опит на автора в тази насока, свързан с реализирането на принципите на рефлексивно-синер­гетичен подход в обучението по математика. Лаконично са представени резултати от педаго­гически експеримент, доказващи тезата, че организирането и управлението на учебно-позна­вателната евристична дейност на учениците посредством специално създадена за целта обра­зователна технология, разработена в съответствие с основните принципи на рефлексивно-синергетичния подход, повишава равнището на индивидуалните им способности за интелек­туална рефлексия.
Keywords: reflexive abilities, educational-cognitive heuristic activity, reflexive-synergetic approach

 

EDUCATIONAL-COGNITIVE HEURISTIC ACTIVITY AS A FOUNDATION FOR DEVELOPMENT OF STUDENT REFLEXIVE ABILITIES

Abstract. The article studies various conditions of combining heuristic activity, taking place in the process of learning, with activation of reflection processes, as well as any possible consequences of such combination. Author’s positive research experience in this area has been shared, related to the realization of reflexive-synergetic approach principles in mathematics education. Concise presentation is made of the results of a pedagogical experiment proving the thesis that the organisation and management of student educational-cognitive heuristic activity by using an educa­tional technology which has been specifically created for this purpose, developed in compliance with the fundamental principles of the reflexive-synergetic approach, increases the level of student individual intellectual reflection abilities.

 

Dr. Nina Ivanova
Department of Mathematics and Computer Science Teaching Methodology

 нагоре


РЕФЛЕКСИВЕН МОДЕЛ ЗА ФОРМИРАНЕ НА КОНСУЛТАТИВНИ УМЕНИЯ

Ирена Левкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
 

Резюме. Различните форми и нива на консултираща дейност представляват съществена част от професионалната дейност на психолога. Статията представя модел за формиране на консултативни умения, който се основава на теорията на транзакционния анализ. Той дава възможност на студентите да изградят някои базисни умения за саморефлексия и рефлексия в процеса на психологическото консултиране.
Кeywords: reflective model, counseling skills, psychological counseling

 

REFLECTIVE MODEL FOR FORMING COUNSELING SKILLS

Abstract. The various forms and levels of counseling are a considerable part of a psychologist’s professional work. The paper presents a model for forming counseling skills based on the theory of the Transactional analysis. The model gives university students the opportunity to develop some basic skills for self-reflection and reflection needed in the process of psychological counseling.

 

Dr. Irena Levkova, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XX, книжка 5, 2012 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 2, 2016 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 3, 2016 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 6, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Повече „Еразъм+“

Следваща статия

сп. „История“, книжка 5, година XXIV, 2016

Следваща статия

сп. "История", книжка 5, година XXIV, 2016

Експерименти с подръчни материали

Експерименти с подръчни материали

Да отгледаш победител

Да отгледаш победител

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"