Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 43, 2021

Сугестопедията ограмотява децата два пъти по-бързо

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-10-2021
в Брой 43, 2021
A A
В първите иновации влиза и това, че всеки ученик се учи да свири на музикален инструмент – блок флейти, които са доста лесни за използване

Антоанета НАЙДЕНОВА

Всяка учебна стая в СУ „Любен Каравелов“ в Копривщица има собствен облик и е приветлива. Те са ремонтирани и направени от учителите през ваканциите.
Резуктат от техния личен труд е и обновеното общежитие, което прилича на хотел. В един от училищните коридори са направили стрийт фитнес, изграден изцяло от тръбите на старото парно. Друг коридор пък е превърнат в кабинет по музика с шумоизолация. Някои от кабинетите са с чинове, направени от стари талпи, използвани за строежа на училището през 70-те години на миналия век.
„Обичаме си училището и затова полагаме толкова усилия, то си е нашето училище – Нашето, с главна буква. Опитваме се да го запазим, защото не можем да допуснем люлката на образованието и духовността – Копривщица, да остане без училище – обяснява директорът на СУ „Любен Каравелов“ Марияна Цолова. – Сега ремонтираме библиотеката с пари от бюджета на училището, непрекъснато подобряваме средата и резултатът е, че всички деца си харесват стаите. В единия от трите компютърни кабинета до чиновете има степери.
Бъдещите програмисти имат много часове там и е нормално да се уморят от седене на едно място. Затова могат да станат, да се раздвижат със степера и да продължат да учат.“
Вероятно затова част от бившите възпитаници на СУ „Любен Каравелов“ са се завърнали в него, но вече като педагози. Такъв е случаят с диригента на училищния духов оркестър Валентин Петков, който от тази година е и учител по музика, с учителя по програмиране в горен курс Стоян Павлов, зам.-директора Теодора Цоловска и т.н.
Екипът се състои от 30 души – и по-млади, и по-опитни учители, между които има приемственост. Те се грижат за обучението на 298 ученици в редовна, самостоятелната и задочната форма на обучение. В дневната форма са обхванати 168 деца. Във всеки клас има по една паралелка. Тази след VII клас е разделена на две специалности – „Сътрудник в малък и среден бизнес“ и „Приложен програмист“, въведена преди
4 години. Сегашните дванайсетокласници ще бъдат първите, които ще я завършат.
„Преди години сме имали и по 4 паралелки в един клас, но сега хората търсят работа в по-големите градове и раждаемостта в Копривщица намалява – споделя моята събеседничка. – По времето, когато е имало климатичен пансион към училището за деца с белодробни проблеми от цялата страна, в него са учели и деца от Бургас, Варна, Ямбол, Берковица и други.“
Копривщица е отдалечена на около 20 км от най-близките населени места, а СУ „Любен Каравелов“ е единственото училище в града и е защитено. Всеки ден до него се извозват ученици от Розино с училищния електромобил, който е като бус със 6+1 места.
В ролята на шофьори са учителите, които се редуват по график.
Общежитието се ползва от 17 ученици от по-отдалечените места като Стрелча, Панагюрище, Пирдоп, пловдивските села Цалапица и Съединение, а също и от няколко деца от малцинствените групи от Розино. Те са настанени по двама-трима в стая и разполагат с всичко необходимо – удобни легла, топла вода, баня и тоалетна на етажа, а за изхранването им се грижат от училищния стол. Ползването на общежитието е безплатно, а за децата от уязвимите групи, които са около 10%, и храната е безплатна. За тях се осигуряват освен безплатни учебници, също и тетрадки, химикалки, раници – всичко необходимо за училище, а понякога и обувки и дрехи. Сега се сменя дограмата и на втория етаж на общежитието, ще сложат и щори, за да е още по-комфортно. За да могат да спортуват децата, в двора има тенис корт, игрище за падъл тенис, а в сградата на училището – фитнес зала.
Задочниците са възрастни хора, които по някаква причина не са завършили средното си образование, когато е трябвало, но са установили нуждата от него. Повечето от тях работят и учат. За тях се подготвят лекции и се провеждат допълнителни изпити.
СУ „Любен Каравелов“ попада в списъка с иновативните училища през 2017 г. И въпреки че срокът на първите иновации е изтекъл, някои от тях продължават да се прилагат и сега, тъй като децата ги възприемат много добре. Сред тях е сугестопедията, която се използва за ограмотяване в начален курс и при изучаването на чужди езици в прогимназиалния и гимназиалния етап на обучение.
„Сугестопедията е призната от ЮНЕСКО за оригинална образователна система още през 1978 година. Създадена е от българския учен, психиатър и педагог проф. д-р Георги Лозанов и първоначално е прилагана, за да улесни изучаването на чужди езици. Но и за ограмотяването работи много добре. За сравнение, при традиционното преподаване децата в първи клас започват да четат всички букви около месец март, а нашите започват да четат още през декември. И при диктовка се наблюдава, че децата много по-рядко изпускат букви“, твърди Марияна Цолова.

Как се използва сугестопедията за ограмотяване?
Учебният материал е многократно увеличен и се поднася под формата на игри, танци
и театър.
Първите 3 дни се нареждат табла с картинка, под която има надпис – слънце, мечка и т.н., като във всяка картинка е скрита и съответната първа буква от думата. В продължение на 3 дни децата си играят с тези табла, отговарят на различни въпроси, като всеки ден мястото на таблата се променя. След това картинката се закрива и остава само думата, като таблата продължават да се разместват и децата несъзнателно започват да различават думата. Въвеждат се нов комплект подобни табла с картинки и думи, след което започва работата по сугестопедичната книжка „Обичам да чета“. Учителката чете от книжката, а децата се опитват да следят докъде
е стигнала. Четенето се прави по различен начин. Например госпожата чете думичката бавно, а децата трябва да я кажат бързо. Или пък тя чете тихо, а децата – силно, и т.н. Учителката влиза в различни роли и обучителният процес протича като игра или приказка. Така децата много по-лесно възприемат. Всичко това се случва под звуците на класическа музика.
Учителят и децата са убедени, че нещо необикновено се случва. След това постепенно се въвежда и писането, но не буква по буква, а се взимат по 8 наведнъж чрез изречения. Например „Маймуната яде сладолед“ – първо се изписва цялото изречение, а след това буква по буква, за да схванат децата начина на свързване на различните букви. Правят се и различни игри със звуковете в думата, за да могат първокласниците да различават звук и буква, и така неусетно се научават да четат. Един от основните принципи в сугестопедията е златното сечение.
Използва се при определяне на времетраенето и съотношението на отделните компоненти в учебната среда и учебния процес. Това помага на децата да учат, без да усещат умора.
Освен сугестопедията в първите иновации влиза и това, че всеки ученик се учи да свири на музикален инструмент – блок флейти, които са доста лесни за използване. Не се изисква особена техника на изпълнение и децата лесно се научават да свирят на тях. Прилага се и сутрешна гимнастика, както и овладяване на визуално програмиране от учениците от начален етап. При него децата се учат с готови блокчета да програмират движението на пчелички, които трябва да стигнат до определена точка. В края на всеки час в рамките на 5 минути учениците решават и различни логически задачи.
От тази учебна година в училището започват да се прилагат иновации, свързани с логоритмика, арттерапия и активно учене. При логоритмиката се осъществява обучение с помощта на ритъма на различни музикални инструменти, тактуване, движение, музика, говорене с елементи на танци, лечебна физкултура и дори кинезитерапия. Основното при арттерапията ще бъде чрез различни изкуства да се научат да правят разлика между чувства и действия, да се научат да управ-
ляват чувствата си и да развият емоционалната си интелигентност, като едновременно с това понижават нивата си на стрес.

Въвеждат се и методи на активно учене чрез проектобазирано обучение с подчертано практически характер, като акцентът не е върху запаметяването, а върху изграждането на умения и компетентности за решаването на конкретен проблем. Те ще се прилагат през следващите 4 години. Сега училището кандидатства и за партньори по Националната програма на МОН „Иновации в действие“. В момента тече процедурата по сключване на договори с тях, след което ще си сътрудничат с иновативното ОУ „Св. Иван Рилски“ от Хасково и с ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – село Антон.
Училището работи и по „Еразъм+“, като единият проект за мотивиране на съвременните учители е приключил наскоро и по него 12 учители са пътували до Прага през май т.г. за обмяна на опит.
А другият проект – „Природата е съкровище“, трябва да продължи до октомври 2022 г.
Но партньорите от Австрия, Германия и Португалия отсега говорят за удължаване на срока, за да се осъществят мобилностите.
Всички деца са обезпечени с електронни устройства. А който няма вкъщи, може да ползва училищния таблет. Обучението от разстояние се извършва в платформата „Тиймс“.
„Въпреки че не сме музикално училище, от духовия оркестър вече имаме петима студенти – четирима в Софийската музикална академия и един в Пловдив – казва Марияна Цолова. – Всички в СУ „Любен Каравелов“ работим заедно и подкрепяме всеки ученик за високи постижения, практически умения и нагласи за личностно развитие, за да бъде успешен професионалист и активен гражданин в XXI век. Работим заедно с общността за прогреса на децата и на града.“

Миналата седмица обучението в училището в Копривщица беше на ротационен принцип и присъствено се обучаваха децата от I до IV клас, както и учениците от VII, VIII и XII клас, а останалите – онлайн. От тази седмица обаче всички ученици са в клас, тъй като заболеваемостта в общината е около 150 души на 100 000.
„В отделни общини в малки населени места децата ходят на училище, когато заболеваемостта е по-ниска. Ротацията в училището би трябвало да означава, че заболеваемостта в Копривщица е била между 500 и 750 на 100 000 души. Тези предписания идват от местните РЗИ към нас, а ние издаваме заповед за ротационно или изцяло дистанционно обучение“, коментира за „Аз-буки“ министърът на образованието и науката проф. Николай Денков.

Your Image Description

Свързани статии:

Дом на знанието на 160 години Професии с бъдеще, училище с бъдеще Училище ли е училището с… 10 деца? Най-важно е възпитанието в толерантност

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дом на знанието на 160 години

Следваща статия

Професии с бъдеще, училище с бъдеще

Следваща статия
Професии с бъдеще, училище с бъдеще

Професии с бъдеще, училище с бъдеще

В Европа някои  забравиха за маските

В Европа някои забравиха за маските

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕП отличи три български проекта

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"