Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Експерти: Обучението по медийна грамотност трябва да започва от най-ранна възраст

Стела Маринова от Стела Маринова
27-03-2025
в Новини 2025
A A
Снимка Авторът

Обучението за медийна грамотност трябва да започва от най-ранна възраст. Около това се обединиха участниците в панела, посветен на добри примери за действия и сътрудничество в областта на медийната грамотност в училища, в рамките на форума „Медийната грамотност – формулата на Скандинавския север за устойчиво общество“.

Събитието се организира от посолствата на Дания, Финландия и Швеция в България, дипломатическата мисия на Норвегия в България със седалище в Букурещ и Дигиталната национална коалиция. То събра експерти, политици, преподаватели и младежки лидери.

Учебните програми и инструментариумът, който използват учителите, трябва да бъдат насочени към това да дават реални умения за живота.

„Медийната грамотност е част от базовия пакет на умения“, отбеляза Наталия Митева, съветник на министъра на образованието и науката.

Тя посочи още, че преподаването на медийна грамотност трябва да започне още от момента, в който децата започнат да имат достъп до информация и дигитални устройства. На мнение, че запознаването с темата трябва да започне от най-ранна детска възраст, е и Люба Йорданова от фондация „Заедно в час“.

Тя коментира, че медийната грамотност не трябва да се разделя като отделен предмет.

„Това са умения, които могат да се развиват през различни преживявания на учениците дори когато са на излет в гората или градина“, посочи Люба Йорданова.

И допълни, че темата може да бъде адаптирана спрямо нуждите и интересите на учениците на конкретния преподавател. Тя даде за пример как учител по история поставя задача на учениците да влязат в ролята на журналисти по време на Първата и на Втората световна война и да създадат пропагандни вестници. Всяка група получава насоки гледната точка на коя воюваща страна да заеме. Учениците трябва да изследват материала по история, реалните факти, които са се случили през това време и пишейки материалите, да им придадат акцент на страната, чиято позиция е трябвало да заемат. По този начин те се запознават с учебния материал, но в същото време развиват и уменията си за критическо мислене, четивна и медийна грамотност.

Чуждестранните експерти също подкрепят тази теза. Лаури Палса, който е постодокторант във Университета на Ювяскюля и председател на Финландското общество за медийно образование, посочи, че в скандинавската държава темата за медийната грамотност е интегрирана в учебния план. Затова започва още от детската градина, а и дори и преди децата да проговорят.

Лаури Палса отбеляза, че медийната грамотност не се отнася само до цифровите медии, а и до всички медии, които присъстват в живота на детето

– това могат да са книжки с приказки, снимки. Дава пример с 4-годишни, които са си играли на водещи на телевизионно предаване в детската градина, в което едното дете е водещ, а останалите – гости. Това им помага да разберат как работят новинарските емисии, използвайки игрите.

Подобрен пример дава и Матиас Нимгорд, психолог в Центъра за дигитална грижа за младежи в Дания. Той посочва, че там могат да бъдат видени деца, които си играят на инфлуенсъри, които за тях са дигитални ролеви модели. Докато се правят на инфлуенсъри, децата започват да осъзнават какво означава да имаш публика, да си този, който отправя посланията. По думите му има и други чудесни примери как да се работи за медийна грамотност през игра.

Матиас Нимгорд също е съгласен, че началото на заниманията, свързани с медийната грамотност, трябва да бъде дадено още във фазата на ранно детско развитие. И отбелязва, че това не означава децата да работят с телефони.

„Може да излезем с децата навън с предложение да направим снимка. Тогава те научават какво означава да направиш снимка и че за да заснемеш друг човек, ти трябва да имаш неговото съгласие“, посочва той.

Психологът обръща внимание на подкрепата, която трябва да бъде оказана на учителите и родителите, които не се чувстват достатъчно уверени в сферата на медийната грамотност.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков: Разработваме стандарт за образование и грижи за децата до три години INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България Министър ГалинЦоков направи първа копка за изграждането на пристройка с 8 модерно оборудвани класни стаи на Софийската професионална гимназия „Княгиня Евдокия“Разширяват Софийската професионална гимназия „Княгиня Евдокия“ Кампания "Препоръчай ми книга"Препоръчай ми книга

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денятдигитална и медийна грамотностранна детска възрастранно детско развитиеСкандинавски модел

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Започва априлското състезание по четене на „Книговище“

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 12/2025 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 12/2025 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 12/2025 г.

Министър Вълчев: За да бъдем успешни, трябва да мотивираме студентите ни да учат всеки ден

Министър Вълчев: За да бъдем успешни, трябва да мотивираме студентите ни да учат всеки ден

Комуникация и философия

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • Министър Красимир Вълчев разговаря с над 750 гимназисти за вредите от наркотиците
  • Признание за най-добрите
  • Уроците на Клио
  • Морски приключения от Кранево до Атия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"