
„Благодарение на технологиите ученето излиза извън рамките на класната стая“, разказва за „Аз-буки“ директорът на СУ „Васил Левски“ в Ардино Аника Петрова. Школото е в Списъка на иновативните училища от учебната 2020/2021 г. Въведена е облачната образователна платформа
Google Workspace for Education
не само в образователния процес, но и за повечето административни процеси в училището.
„За приноса си по внедряването и смисленото използване на дигиталните технологии през 2021 г. училището ни стана част от семейството на световно признатите Google референтни училища, които към настоящия момент в България са 19 и са единствени в Централна и Източна Европа“, разказва моята събеседничка.
От началото на тази учебна година отново са сред иновативните училища за нов период от четири години. Нововъведението, което прилагат, е
„Моделът 1:1 – Училищна лаборатория за развиване на дигитални умения“.
Най-простичко обяснено, това е модел на организация на учебния процес, при който всеки ученик и учител има свое електронно устройство и свързан към него персонален профил. Моделът разглежда използването на дигиталните технологии като ресурс и платформа за осъществяване на учебния процес. Всичко това улеснява ученето, работата и общуването в екип както в класната стая, така и извън нея.
Освен това учениците създават крайни продукти, в които се прилагат знанията и уменията им по различните учебни предмети. Може би най-голямото предимство е, че
ще могат да прекарват времето си пред екрана по смислен начин,
овладявайки най-съвременните дигитални инструменти. Освен това през цялото време са в сигурна среда – физически и онлайн. И не на последно място, учители и ученици могат да планират учебните часове заедно.
„Така в процеса на обучение класната стая „1:1“ функционира в условията на постоянен „танц“ между учител, ученик и технологии. Развиването на този модел на обучение има огромна добавена стойност за училищния екип, защото се създава училищна лаборатория за дигитални компетентности и иновации, където проектно базираното обучение е стандарт“, посочва директорката.
Събеседничката ми е категорична, че благодарение на новия начин на обучение учениците
успяват да развият уменията на XXI век,
като работа в екип, придобиват научна и информационна грамотност, дигитална компетентност, умения за учене, критическо мислене, комуникационни умения, емоционална интелигентност, креативност и умения за решаване на проблеми.
„Моделът 1:1 дава възможност за придобиване на глобален поглед върху ученето. С други думи, индиректно отговаря на въпроса: защо трябва да уча това“, казва още Аника Петрова.
Директорката е на мнение, че се променя и ролята на учителя, който от даващ знания или активно действащо лице се превръща в
дизайнер на процеса на учене.
Играе ролята на консултант, ментор и мотиватор за учениците, който ги напътства как да си сътрудничат по най-добрия начин при изпълнение на дейностите по създаване на проект или продукт. А след това преподавателят се превръща в анализатор и оценител.
В СУ „Васил Левски“ в Ардино работят 40 педагогически специалисти. Голяма част от тях са и бивши възпитаници на гимназията, като 1/3 от педагозите са под 35-годишна възраст.
Работейки по образователния модел 1:1, в началото на учебната година те правят много добро планиране на учебните занятия, като адаптират учебната програма, уроците, методите и подходите към модела.
„Те са коренно различни от традиционните и имат за цел да персонализират обучението, защото всеки ученик има собствен стил и темпо на учене“, споделя Петрова. А всичко това позволява на учениците да усвояват, но и да създават учебно съдържание чрез проектно базирано обучение.
Директорката разказва, че екипът ѝ е много добре подготвен. Всички учители са сертифицирани по международните програми Google Certified Educator, ниво 1 и 2, и имат увереност в използването на дигиталните технологии, в планирането и в провеждането на учебни занятия. Работят в екип с учениците и заедно реализират образователния процес.
„Осъществява се много добро сътрудничество между учителите при планиране на общи проекти и провеждане на интегрирани уроци. Също така се променя и ролята, в която са поставени учениците. От предимно пасивни слушатели, които отговарят на поставени въпроси, те се превръщат в главни действащи лица в планирането и реализирането на възложените им проектни дейности“, посочва тя.
По думите ѝ, именно новите роли и взаимодействието между учителите и учениците са в основата за създаването на нова динамика на ученето и преподаването и за изграждането на творческа среда за обучение на младите хора в XXI век. Моделът използва дигиталните технологии както като ресурс, така и като платформа. И по този начин се превръща в предпоставка за значителни промени в учебния процес. На първо място,
технологиите позволяват учене извън рамките на класната стая
и учебния час. Учениците имат постоянен достъп до информация и електронни учебни ресурси и възможност за самостоятелно учене и учене в сътрудничество. И всичко това могат да правят както в час, така и у дома.
Технологиите дават възможност и за персонализиране на обучението и създаване на преживявания, които са мотивиращи и ангажиращи за учениците. Не на последно място, позволяват и организиране на обучение около реални ситуации, както и учене, базирано на проекти.
Извънкласният живот в училището също е пъстър. Директорката уточнява, че почти 60% от възпитаниците са обхванати в една или друга форма на занимание по интереси. Най-голям интерес проявяват към областите „Дигитална креативност“, „Изкуства и култура“, „Природни науки“ и „Спорт“.
В училището имат и Детско полицейско управление, младежки доброволчески клуб „От сърце“ към БЧК и отряд „Млад огнеборец“.
През учебната 2024/2025 г. в гимназията се обучават 424 ученици, разпределени в 23 паралелки. Само първокласниците тази година са 37. Истината е, че
учениците им предпочитат да продължат образованието си след VII клас в същото училище,
а не да търсят училище извън града.
„По принцип учениците се преместват да учат някъде другаде, ако цялото семейство променя адресната си регистрация“, разказва моята събеседничка.
За прием в гимназиален етап в училището се предлагат STEM профил и професия, които се радват на голям интерес от страна на ученици и родители. Профилът е „Софтуерни и хардуерни науки“ с интензивно изучаване на английски език, а професията, която получават в края на XII клас, е „Икономист-информатик“.
„Над 80% от учениците, които завършват при нас, продължават своето образование във висше училище. Повечето избират да учат в България, но разбира се, има и такива, които се реализират в чужбина“, разказва Петрова.
Възпитаниците на школото активно се включват в състезания и конкурси.
През 2023/2024 г. от училището има класирани ученици на националния кръг на олимпиадите по биология и здравно образование и география и икономика. Участват и в XXIII областен математически турнир „Перперикон“ и в годишното международно състезание по информатика и компютърна грамотност „Бобър – България 2024“.
А Мелих Осман от X клас тази година е включен в националния отбор за Европейската олимпиада по експериментални науки, която ще се проведе в Загреб, Хърватия.
По време на Коледното математическо състезание под патронажа на Съюза на математиците в България призови места завоюват трима техни ученици – Кристиан Капсъзов от V клас (второ място), Аксел Мурадов от VII клас (трето място) и Мерт Садулов от IV клас (добро представяне).
Възпитаниците на школото участват и в творчески конкурси, като „Зимна приказка“, „От Коледа до Васильовден“, „Коледна звезда“, „Недорисуван свят“ и много др. Първокласничката Алиса Исмаилова например печели трето място в конкурса за рисунка
„Вълшебният свят на Родопите“.
А Сиделя Мутлу от XI клас е шампион на България за 2024 г. по тенис на маса във всички дисциплини до 19 години. Печели и шампионска титла на Ученическите игри.
В навечерието на Деня на народните будители през 2024 г. деветокласникът Мелих Осман получава признание за творческо писане. Младият поет е сред отличените участници в XLI издание на националния младежки конкурс за поезия „Веселин Ханчев“.
Ученикът получава поощрителна награда за стихотворението си „Прощално“. Мелих е класиран на първо място в международния творчески конкурс „Пейо Яворов – 110 години по-късно“, категория „Презентации“.
Конкурсът е организиран от сдружение „Български щит“ и Генералното консулство на България в Милано. Дни след като талантливият ученик получава високото отличие, следва друга престижна награда – второ място в националния конкурс за поезия „Непознати улици“, организиран от ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ – Бургас, и певицата Мария Мутафчиева, известна като Мери от „Мери Бойс Бенд“.
„Ръководството и педагогическият екип правят всичко възможно да превърнат времето в училище от задължение в удоволствие“, подчертава директорката на СУ „Васил Левски“ в Ардино.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg