
Д-р Елеонора Лилова е началник на Регионалното управление на образованието в София от 3 септември 2025 г.
Притежава дългогодишен управленски опит в сферата на образованието, развитието и подкрепата на децата и младите хора. В периода 2010 – 2025 г. е директор на столичните 52. ОУ „Цанко Церковски“ и на 2. СУ „Акад. Емилиян Станев“, а от 2018 г. до 2022 г. – председател на Държавната агенция за закрила на детето.
Магистър педагог и социолог от Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Притежава образователна и научна степен „доктор“ в областта на педагогическите науки от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.
Участва в редица национални и международни курсове и програми.
Разговора води Стела МАРИНОВА
– Д-р Лилова, какви цели си поставяте като началник на Регионалното управление на образованието – София-град?
– Основната ми цел е повишаване на качеството на образованието във всички столични образователни институции, постигнато чрез ефективно управление, професионална подкрепа и активно сътрудничество между всички партньори в образователната общност.
Вярвам, че всяко дете трябва да има равни възможности за образование – да бъде включено, прието и подкрепено, за да развие своя личен потенциал.
– Какви са приоритетите във Вашата работа?
– Имам няколко основни приоритета. Първият е повишаване на образователните резултати на учениците чрез целенасочена подкрепа, ефективно преподаване и системно проследяване на напредъка. С екипа ми ще работим по създаването на оптимални условия за придобиване на ключови компетентности – умения, които изграждат уверени, мислещи и активни личности, готови за предизвикателствата на бъдещето.
Представянето на подкрепа и квалификация на учителите и директорите съобразно националните, регионалните и институционалните приоритети, с акцент върху дигитализацията, иновациите и съвременните педагогически подходи е друг мой приоритет. Ще насоча усилия и към развитието на професионални мрежи между педагогическите специалисти за обмен на добри практики, взаимна подкрепа и професионално израстване.
Не на последно място сред приоритетите ми е изграждането на спокойна, сигурна и мотивираща среда за учениците – място, в което образованието е не само знание, а път към личностно израстване и ценности.
Моята визия е образованието в София да бъде иновативно, приобщаващо и ориентирано към резултати, така че всяко дете да има възможност да успее, всеки учител да се развива, и всяко училище да бъде общност на доверие, сътрудничество и вдъхновение.
– Върху разрешаването на кои проблеми се фокусирате най-напред?
– В краткосрочен план на първо място е фокусът върху осигуряването и изграждането на подкрепяща и сигурна училищна среда, в която всеки ученик да се чувства приет и мотивиран. Гарантирането, че всяко дете в столицата има възможност да учи и да бъде успешно интегрирано в позитивна среда без насилие и тормоз. Заедно с това на дневен ред е и повишаването на предоставяното качество на преподаване и резултатите на учениците чрез ефективно обучение, проследяване на напредъка и насърчаване на добри педагогически практики.
За да се надградят усилията за решаването на тези основни проблеми, следва да фокусираме върху професионалното развитие и квалификация на педагогическите специалисти – създаването на устойчиви възможности за учене, обмен на опит и развитие на компетентности, отговарящи на съвременните образователни предизвикателства.
– През последните седмици имаше няколко случая на агресия в училища и между деца извън тях. Какви мерки ще бъдат предприети в столичните образователни институции?
– Всяка проява на агресия в училище е тревожен сигнал, който изисква бърза и отговорна реакция. В тази връзка, в столичните училища се полагат постоянни усилия за осигуряването на сигурна и спокойна среда за всички ученици и учители и се предприемат координирани мерки в три основни посоки – превенция, подкрепа и взаимодействие.
Сега е моментът отново да се засилят дейностите по превенция на агресията чрез провеждане на открити уроци с възпитателен фокус, дискусии и тематични инициативи, насочени към развитие на емоционалната интелигентност, уважението и емпатията между учениците.
Учителите и класните ръководители всекидневно работят с учениците за изграждане на култура на толерантност и ненасилие, а училищата ще включват в програмите си повече дейности за социално-емоционално учене. Всяко училище разполага със специалисти по психологическа и педагогическа подкрепа, които ще бъдат включени активно в работата с рискови ученици и класове.
Разширяваме сътрудничеството с центровете за подкрепа за личностно развитие и с училищните психолози, така че да се реагира навременно и ефективно при всяка проява на напрежение.
РУО – София-град, работи в тясна координация с Министерството на образованието и науката, Столичната община, Държавната агенция за закрила на детето и СДВР. Провеждаме срещи с директорите за актуализиране на вътрешните правила за безопасност и комуникация при кризисни ситуации с отделите за закрила на детето и местните комисии за борба с организираната престъпност.
Целта ни е не само да реагираме след инцидент, а да изградим устойчива система за превенция и подкрепа, в която училището е място за доверие, сигурност и развитие на позитивни ценности. Агресията не се решава с наказание, а с разбиране, общност и образование в дух на уважение и човечност.
– Поставянето на металдетектори, за които се заговори, може ли да бъде решение на проблема, или по-скоро трябва да се мисли за повече дейности, свързани с подкрепа?
– Поставянето на металдетектори може да бъде допълнителна мярка за сигурност в училищата, но не и устойчиво решение на проблема с агресията. Физическите средства за контрол могат да предотвратят отделни инциденти, но не могат да изградят доверие, уважение и култура на ненасилие.
Истинската превенция се постига чрез образователни и възпитателни дейности, насочени към емоционалната и социалната подкрепа на учениците. Затова нашият фокус е върху повече работа с училищните психолози, педагогическите съветници, родителите и самите ученици, за да се изграждат умения за общуване, емпатия и разрешаване на конфликти.
Вярвам, че сигурността в училище започва от доверието и взаимното уважение, а не от техническите средства. Металдетектори могат да осигурят дисциплиниращ ефект, но по-важно е подкрепата, добрите взаимоотношения помежду ни и възпитанието да осигуряват дългосрочно спокойствие и безопасност на децата и учениците.
– Продължихте традицията за тържествено посрещане на младите учители в столичната образователната система. Кои други инициативи ще продължите и какви нови имате намерение да започнете?
– Традицията за тържествено посрещане на младите учители е изключително важна за нас, защото тя не е просто церемония – тя е символ на уважението и подкрепата към новите професионалисти, които избират учителската професия с мисия и сърце. Това е начин да покажем, че в системата на образованието младият човек не е сам, а е част от общност, която го приема, насърчава и му дава увереност. Тази година надградихме церемонията с учителска клетва, която развълнува всички ни и се прие от младите членове като символ на топъл прием в нашето учителско семейство.
Сред инициативите, които ще продължим, са форумите за споделяне на добри практики между училищата в София – пространства за обмен на идеи, иновации и вдъхновение. Ще има и нови издания на програмите за подкрепа на начинаещите учители и менторството, които помагат за плавното включване в професията. Ще продължим и партньорството с университетите и департаментите за квалификация, което насърчава развитието на съвременни педагогически подходи и дигитални компетентности.
Ще поставим акцент и върху нови инициативи, насочени към създаване на общност от „млади лидери в образованието“, които да бъдат вдъхновяващи примери и двигатели на промяната. Предстои и развитие на програми за емоционална интелигентност и благополучие на учителите, защото грижата за педагогическите специалисти е пряко свързана с качеството на образователния процес.
Планираме и нови форми за общностно споделяне на опит и вдъхновение между директори и учители чрез изграждане на мрежи. Включени са дейности за мотивация и кариерно развитие на педагогическите специалисти, както и обучения по трудово право, управление на ресурси и иновации в образователния процес.
Особено внимание отделяме и на подкрепата за изявите на талантливи ученици – чрез провеждането на състезания, конкурси и фестивали, които развиват творческия потенциал и поощряват личните постижения на децата и младежите. В Годишния план на РУО – София-град, са предвидени дейности за участие на столичните училища в национални и международни олимпиади, инициативи по проект „Талантливите деца на България“, както и партньорства с културни и научни институции за популяризиране на ученическите успехи.
– Доскоро заемахте поста на директор на 2. СУ „Акад. Емилиян Станев“. Как посрещахте там новите учители?
– През летния период във Второ училище избрахме изключителни млади колеги, които, за съжаление, не успях да посрещна в качеството си на директор, защото встъпих в длъжност в началото на септември като началник на РУО. За мен, като директор, е важно новият учител не просто да започне работа, а да се почувства приет, подкрепен и вдъхновен. Затова по традиция във Второ училище се създава атмосфера на доверие и диалог – защото, когато един учител е мотивиран и обичан, той предава същата енергия на своите ученици и затова примерът на опитните колеги е изключително важен за новопостъпилите. Посрещаме ги с внимание, доверие и ясно послание, че са част от силен професионален екип. Това е модел, който бих искала да насърчаваме във всички училища – приемственост и подкрепа като основа на успеха.
– Отбелязахте, че новопостъпилите учители се увеличават. Какво трябва да направим още, за да кажем същото и за тези, които остават в образователната система?
– Да привлечем учители, е първата стъпка – истинският успех идва, когато успеем да ги задържим, вдъхновим и подкрепим да се развиват дългосрочно в професията. За да постигнем това, трябва да създадем среда на уважение, доверие и професионално израстване, в която учителят чувства, че трудът му е ценен и има реално значение.
Необходимо е да продължим да инвестираме в професионалното развитие и квалификацията на педагогическите специалисти, да им предоставяме възможности за иновации, кариерно развитие и признание. Също толкова важно е да се обърнем към емоционалното благополучие на учителя – да има подкрепа, екип, общност, в която да се чувства разбран и мотивиран.
Когато учителите имат условия да растат, когато виждат резултата от своя труд и получават обществено признание, те не просто остават в системата – те стават нейният най-голям капитал. Нашата мисия е да превърнем учителската професия в избор на сърцето и разума – професия, която вдъхновява и задържа с достойнство. Нужно е да продължим политиките за развитие, мотивиране и професионално израстване, така че преподаването да остане престижна и желана професия.
Националните програми „Профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти“ и „Бъдеще за таланти“ ще продължат да подпомагат учителите чрез обучения и мерки за здравословна среда.
– Започвате ли работа по план-приема в I клас и след VII клас през 2026 г.?
– Да, подготовката за план-приема за учебната 2026/2027 г. вече започна. Работим проактивно и в тясно сътрудничество с директорите на столичните училища, Столичната община и Министерството на образованието и науката, за да осигурим оптимална организация и баланс между интересите на учениците, възможностите на училищата и потребностите на пазара на труда. Вече анализираме тенденциите в приема през последните три години и се стремим да го балансираме според потребностите на общността и демографските особености на столицата.
Важен акцент е насърчаването на едносменното обучение и ефективното използване на училищната инфраструктура – включително възможност за по-пълноценно използване на сгради с наличен капацитет. Целта е да се постигне по-равномерно разпределение на учениците в различните райони на столицата, така че всяко дете да има достъп до качествено образование в сигурна и модерна училищна среда.
Приемът в I клас ще бъде планиран с акцент върху осигуряването на равен достъп и удобство за семействата, както и на справедливо разпределение на местата според прилежащите райони и демографските тенденции.
Що се отнася до приема след VII клас, анализираме резултатите от предходни кампании, интереса към отделните профили и професионални направления, за да предложим по-гъвкава и адекватна структура на паралелките, отговаряща на бъдещите потребности от кадри и интересите на учениците.
Целта ни е план-приемът да бъде прозрачен, предвидим и справедлив, така че всяко дете да намери своето място в училище, което отговаря на неговите способности, желания и потенциал.
– Ще има ли ръст на професионалните паралелки в столичните училища, или ще продължат да преобладават профилираните?
– В последните години наблюдаваме нарастващ интерес към професионалното образование, особено в направления, които дават реална професионална реализация и възможност за развитие на практическите умения на учениците. Затова тенденцията е да се работи за постепенно увеличаване на дела на професионалните паралелки, но при запазване на високия стандарт и качеството на профилираното образование. Нашата цел е баланс между двата вида обучение.
В столицата създаваме Регионален съвет по въпросите за кариерното ориентиране и професионалната подготовка за още по-активно партньорство с бизнеса, професионалните гимназии и университетите, за да предлагаме модерни специалности, дуални форми и професионални направления, свързани с технологиите, иновациите и предприемачеството. Този съвет ще подпомага и насърчава учениците да направят информиран избор за своята професионална реализация.
В следващия план-прием се очаква лек ръст на професионалните паралелки, особено в области като информационни технологии, мехатроника, електроника, здравеопазване и туризъм, където търсенето на специалисти е трайно високо. Водеща цел е да се запази балансът между профилирано и професионално образование, като се разширят възможностите за обучение в направления с висока реализация на пазара на труда.
– Как могат повече родители и ученици да бъдат убедени в потенциала на професионалното образование?
– Професионалното образование днес е доста по-различно от това, което се предлагаше в техникумите. Професионалните гимназии промениха своята визия и среда и вече настигнаха профилираните гимназии и дори надминават предлаганото образование, което е перспективно и пълно с възможности. За да убедим повече родители и ученици в неговия потенциал, трябва да променим нагласите и да покажем реалните му предимства – практическо обучение, изграждане на професионални умения и сигурна реализация.
Необходимо е по-широко представяне на успешните примери – ученици и завършили, които вече работят по специалността си, както и активно партньорство с бизнеса, който предлага реални стажове, обучение в дуална форма и възможност за развитие още по време на гимназията.
В РУО – София-град, ще продължим да насърчаваме съвместни инициативи между училища, родители и работодатели, като кариерни форуми, Дни на професиите и демонстрации на практика, за да може изборът на професионално образование да се основава на информирано решение, а не на предразсъдъци.
Важно е родителите да осъзнаят, че професионалното образование не е „алтернатива“, а равностоен и често по-успешен път към реализация. Включването на учениците в дуално обучение и НП „Обучение за ИТ умения и кариера“ създават реална връзка с работодатели и повишават готовността им за трудова реализация.
Предвиждаме три събития със специална насоченост в тази връзка, като отново Панаир на професиите, на който професионалните училища ще представят своите специалности, програми и възможности за реализация. Събитията ще бъдат съпътствани от инициативи за кариерно ориентиране, насочени към подпомагане на учениците в избора на образователен и професионален път, както и към изграждане на информираност относно търсените компетентности на пазара на труда.
– Каква е ролята на дуалното обучение и как се развиват връзките с бизнеса?
– Дуалното обучение е важна форма на партньорство между училищата и работодателите. В София се наблюдава нарастващ интерес и нови съвместни програми, които дават реална практическа подготовка на учениците. Чрез националните програми „Професионално образование и обучение“ и „Умения на фокус“ се насърчава участието на бизнеса в обучителния процес и изграждането на ключови компетентности.
– Споделихте идеята си за създаване на консултативни съвети. Каква ще бъде тяхната роля?
– Да, освен Регионалния съвет, за който вече споменах, създаваме още три – Регионален съвет за методическа подкрепа и квалификация, Регионален младежки съвет с участието на инициативни ученици от всички райони в София, и Регионален съвет по въпросите за приобщаването. Те ще подпомагат РУО – София-град, и ще бъдат пространство за професионален диалог между училища и партньорски институции, организации и външни за нас авторитети.
Целта е да се постигнат по-висока степен на полезност на работата ни, по-добра координация и последователност в управлението на образователните процеси на регионално ниво, като се включат представители на различни заинтересовани страни. Регионалните съвети ще съдействат и за генерирането на идеи и синхронизация на дейностите по национални програми, ще подпомагат изпълнението на стратегически цели на МОН и ще популяризират добри практики между училищата. По този начин се укрепва междуинституционалното взаимодействие и се гарантира по-ефективна реализация на образователните политики.
– Обмисляте ли да приложите изкуствения интелект в работата на РУО, за да улесните експертите?
– Да, определено трябва да сме в крак с времето. Виждам голям потенциал в прилагането на изкуствения интелект за подобряване на ефективността и качеството на нашата работа. Обмисляме възможности за въвеждането на дигитални решения и инструменти с елементи на изкуствен интелект, които да подпомагат експертите при анализа на данни, обработката на информация и вземането на решения на база реални показатели и тенденции.
Изкуственият интелект може да улесни мониторинга на образователните резултати, анализа на учебните постижения и идентифицирането на училища с нужда от допълнителна подкрепа. Така експертите ще могат да се фокусират повече върху същинската си мисия – консултиране, методическа подкрепа и развитие на училищата, вместо върху административната работа.
Нашата визия е РУО – София-град, да бъде иновативна и отворена към технологиите институция, която използва изкуствения интелект не като заместител, а като партньор в процеса на службата. Това ще ни позволи по-бързо, по-прецизно и по-прозрачно управление в полза на учителите и учениците, директорите, родителите и гражданите.
– Ще има ли Регионалният младежки съвет роля при вземането на решения, които пряко засягат учениците?
– Да, именно това е една от основните цели на създаването на Регионалния младежки съвет към РУО – София-град – да дадем глас и реално участие на младите хора в процесите, които ги засягат пряко. Вярвам, че когато учениците имат възможност да изразят своите идеи, мнения и предложения, решенията стават по-работещи, по-справедливи и по-близки до техните потребности. Младежкият съвет ще има консултативна и партньорска роля при обсъждането на инициативи, свързани с ученическото самоуправление, училищния климат, превенцията на агресията, кариерното ориентиране, дигиталното образование и гражданската активност.
Нашата амбиция е да изградим постоянен диалог между ученици, директори и институции, в който младите хора не са просто слушатели, а активни участници в промяната. Това ще бъде не само форма на участие, но и урок по демокрация, отговорност и лидерство в реална среда.
Убедена съм, че когато учениците се чувстват чути и включени, те развиват по-висока мотивация, ангажираност и доверие в образователната система – а това е най-сигурната инвестиция в бъдещето.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg





