Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 43, 30.10.-05.11.2025 г.

Да учиш със сърце

Диляна Кочева от Диляна Кочева
01-11-2025
в Брой 43, 30.10.-05.11.2025 г.
A A
Снимки Авторът

В този брой „Аз-буки“ гостува на ДГ „Мирослава“ – една от деветте общински детски градини в Пловдив, които работят по метода „Монтесори“. Тази детска градина е различна и някак още самото име го подсказва. В него има силно послание – „мир“ и „слава“.  Още преди да прекрачим прага на двора, ни посреща табелка във вид на дърво – „Вълшебни фрази, които носят щастие“ и стрелки в различни посоки с думите: „Добре дошъл“, „Усмихни се“, „Как се чувстваш“, „Вярвам в теб“, „Щастлив съм“, „Ти си прекрасен“, „Моля те“, „Обичам те“, „Вярвай в чудеса“, „Играй с мен“, „Благодаря“, „Прегръщам те“, „Извинявай“ и „Ще ти помогна“. Колко малко му трябва на човек, за да бъде щастлив, и ако научи вълшебните думи още в детската градина, щастието ще го следва през целия му живот.

„Започнах работа в Детска градина „Мирослава“, защото исках да работя по метода „Монтесори“. И днес не бих се върнала към традиционния подход на преподаване. Истината е, че този метод дава свобода не само на децата, но и на учителите“, разказва за „Аз-буки“ директорката на детската градина Елица Генова.

Всеки ден там започва по един и същ начин.

Децата се подреждат на кръгло килимче и обсъждат темата за конкретния ден. Темите са съобразени с държавния образователен стандарт и са същите като във всяка друга общинска градина, но начинът, по който се преподават, е различен. Просто защото по метода на Мария Монтесори детето е поставено в центъра на всичко, което правят. Обучението се осъществява в определена зона – всички стаи по метода „Монтесори“ включват пет зони, подредени по часовниковата стрелка: „Практически живот“, „Сензорика“, „Математика“, „Реч“ и „Космос“. Те обхващат седемте образователни направления – „Български език и литература“, „Математика“, „Околен свят“, „Изобразително изкуство“, „Музика“, „Конструиране и технологии“ и „Физическа култура“.

„С лекота покриваме държавния образователен стандарт и оттам нататък всичко, което постигаме, е над общите стандарти. Защото методът на Монтесори подготвя децата не само за училище, а за живота. В града се знае, че възпитаниците на ДГ „Мирослава“ или на другите „Монтесори“ градини са най-подготвени за училище, и затова се радват, когато приемат деца от нашите образователни институции“, отбелязва директорката.

И наистина, влизайки в сградата, човек има различно усещане. Първото, което усещаш, е чувството за ред и топлина. Интериорът е в светли цветове, като акцентът са картините, таблата и оригиналните „Монтесори“ материали, които са навсякъде. Базовият материал е закупен от Нидерландия, а допълнителните се изработват от учителите и са грижливо подредени по рафтовете. Всеки е на мястото си и веднага привлича вниманието на човек, който за първи път посещава сградата. На шкафчетата в коридора освен името на детето има и негова снимка. Така още от първия ден всяко дете знае кое е неговото шкафче.

Впечатление прави и тишината – нещо необичайно за детска градина.

Поглеждаш към стаите и виждаш, че са пълни с деца, но шум не се чува. Децата творят и играят: някои работят самостоятелно, а други – в група.

„В другите детски градини е прието всички едновременно да правят едно и също нещо – да пеят, да рисуват, да играят. Но ако не мога и не обичам да рисувам, а вместо това предпочитам да правя нещо друго? Но, не! По традиционния метод днес всички трябва да рисуваме къща. Но аз съм тъжен! Искам да правя нещо друго. Но не, не може! До ден-днешен ми изниква в съзнанието този спомен от детството с рисуването, защото не умея да рисувам, и когато ме караха насила, изпитвах истински ужас“, обяснява моята събеседничка.

В тази детска градина обаче всяко дете има свободата да избира с какво да се занимава – с условието да спазва правилата и да не пречи на другите. Тук се проявява педагогическото майсторство на учителите да наблюдават всяко дете, да познават силните му страни и да го мотивират да прави избори, които ще му помогнат да се развива и в области, където среща трудност. Точно затова там е тихо и спокойно!

„Но за да бъде тихо и спокойно, учителите полагат много усилия – продължава директорката. И обяснява: – Започваме да учим децата на правилата още от първия им ден в детската градина. В групата говорим тихо, ходим бавно, връщаме материалите на местата, от които сме ги взели, и се отнасяме с уважение един към друг. Но сама разбирате колко усилия трябва да се полагат в началото за това. Наистина е нужна методична, последователна и упорита работа, за да могат децата да се научат, че трябва да спазват правилата.“

Безспорно за успеха на това нелеко начинание принос имат както добре подготвените и квалифицирани учители, така и родителите на децата, които са много добре запознати с правилата още с постъпването в градината и в повечето случаи ги прилагат и у дома.

В детската градина работят 12 педагогически специалисти.

Всички те са завършили 9-месечна квалификация  „Монтесори педагогика“ във филиала на Нов български университет в Пловдив. „При нас всички помощник-възпитатели също са с изкаран курс за заеманата длъжност. Полагаме целенасочени усилия всички членове на екипа ни да се чувстват добре на работа и да бъдат подготвени за това, което правят“, обяснява Елица Генова.

И друго прави силно впечатление в тази детска градина – почти няма никакво екранно време. Независимо че във всяка от групите има мултимедия и интерактивна дъска,  малчуганите са пред екрана не повече от 10 минути. И то само с образователна цел и не всеки ден. Приказки и песни не се пускат нито от телефона, нито от лаптопа. „Приказките при нас се разказват, съпреживяват и се играят“, посочва Генова.

Като пример за употреба на екрани с образователна цел директорката посочва урок за Земята. „При нас учителите работят и с помощта на изкуствен интелект, когато е нужно. Затова при този урок например показваме на децата филмче – готово от интернет или такова, което учителите сами са създали, как Земята боледува, когато не се грижим за нея“, обяснява тя. Така в съзнанието на децата остава най-важното послание, че трябва да обичат и да пазят природата, за да може да живеят в по-добър свят.


Възпитанието в добродетели и ценности е много силно застъпено в ДГ „Мирослава“.

И първите уроци за това, които се дават вкъщи, след това се надграждат в градината. „Работим много целенасочено в тази посока с родителите. Заедно организираме различни инициативи, възстановки на обичаи и отбелязване на световни дни и празници. Стремим се да развиваме ценностната система на децата, учим ги да различават добро от лошо“, обяснява моята събеседничка.

Празници в детската градина има всеки месец, а понякога – по повече от един. Разбираемо, първият от тях е тържественото откриване на учебната година през септември. След това отбелязват Европейския ден на спорта заедно с родителите. „Правим детска олимпиада, в която каним видни спортисти както от града, така и на национално ниво, които спортуват заедно с нас“, обяснява директорката. В рамките на един ден в двора провеждат различни състезания на принципа на истинските олимпийски игри. „Имаме татко, който е европейски шампион по джудо. Той идва при нас с отбора си и заедно с децата играят джудо“, допълва Генова. Играят и футбол, волейбол, лека атлетика, детска йога, танци и много други.

Деня на народните будители – 1 ноември, отбелязват с празник на книгата. Обикновено тогава при децата отново влизат родителите, облечени в празнични костюми, и четат откъси от книги. „Отделно във всяка група изработват собствена книга, в която децата сами пишат своята вълшебна приказка с поука“, споделя Генова.

Любима на всички е инициативата „Давам книга – вземам книга“, чрез която не само обновяват библиотечния си фонд, но провокират и любопитството на малчуганите към четивата. Идеята е, че всяко дете може да вземе книжка у дома само ако остави своя книжка в градината. Във всяка група има библиотечен кът, изграден по метода на Монтесори.

„Имаме много, много специални часове, в които възпитаваме децата в любов към четенето. И всички те са извън инициативите и събитията, които организираме. За нас е важно децата да знаят, да питат и да се интересуват. На 1 ноември те говорят за народните будители – знаят имената им и какво са направили. Определено мога да кажа, че за нашите деца „народни будители“ не е абстрактно понятие“, посочва Генова.

Изключително много се гордеят и с „Бисерчета на доброто“ – празник, който сами са инициирали и се е превърнал в запазена марка за ДГ „Мирослава“.

Отбелязват го на Никулден около вътрешния басейн в градината, където се събират децата от шестте групи. А във водата ги очакват майка и баща, предрешени като Нептун и русалка. Във водата се хвърлят бисерчета, които малките плувци „ловят“, за да ги дадат на всички деца за добрите им постъпки. На празника се провеждат и благотворителни инициативи, а със средствата помагат на деца в нужда.

Елица Генова, директор

„В обучението по метода на Монтесори няма наказания, нито награди. Така че това бисерче е, за да им напомня, че е много важно в живота си да бъдем добри и да правим добрини всекидневно“, отбелязва директорката.

На въпроса защо са нарекли празника „Бисерчета на доброто“, Генова отговаря: „В седмицата преди 6 декември във всяка група по време на утринния кръг обсъждаме какви добри постъпки сме направили предишния ден. Говорим за добротата като ценност и анализираме как се чувстваме, когато правим или получаваме добро. Така развиваме и емоционалната интелигентност на децата.“

Следващият празник, който задължително отбелязват в ДГ „Мирослава“, е 14 февруари. И ако за всички този ден се смята за празника на любовта, то за тях е празникът на приятелството. По традиция учители, родители и деца се обличат в костюми на приказни герои. „Посланието, което искаме да отправим, е, че независимо че сме различни, можем да бъдем приятели“, казва Елица Генова. И наистина всички там са приятели – няма да чуеш обръщението „госпожо“, защото се обръщат един към друг с малко име – точно така, както го правят хората у дома или сред близки.

А Денят на детето – 1 юни, се отбелязва с голям пикник сред природата с родителите и всички, които работят в градината. Всяка година този ден преминава с добро настроение, вкусна домашна храна, спортни активности и весели игри.

„Така затваряме цикъла от празници. Естествено, има и други значими дати, които отбелязваме, и няма как да споменем всички. Но това, което ни отличава от другите, е, че всичко правим заедно – деца, родители и учители“, завършва директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

В проекта на МОН „Силен старт“ в Пловдивска област са се включили 64 детски градини. Обхванати са над 1200 деца. Това стана ясно при посещението на служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков в ДГ „Марица“ в Града под тепетата64 детски градини от Пловдивска област в проекта „Силен старт“ Кметът на Пловдив даде два дни грипна ваканция В СУ „Св.св. Кирил и Методий“ в с. Крупник всяко дете получава шанс да открие силните си страни, да мечтае и да се развива 150 години просвета в с. Крайници

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: възпитание на добродетелиДГ „Мирослава“Маршрути „Аз-буки“Монтесорипедагогическа практикаПловдив

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай Деня на народните будители

Последни публикации

  • Да учиш със сърце
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай Деня на народните будители
  • Технологичното училище „Електронни системи“ ще има нов корпус в „София Тех парк“
  • УниБИТ празнува Деня на народните будители за 23-ти път с научна конференция
  • БАН отбеляза с тържествено събрание Деня на народните будители и 175 години от рождението на Иван Вазов
  • В Русенския университет отбелязват Деня на бесарабските българи
  • Учени и педагози дискутират нови подходи в обучението по български език
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център СУ „Антон Попов“ в Петрич
  • Трябва ли да плащам, ако не спазя предизвестието при напускане?
  • Министър Красимир Вълчев: Отличниците на България вдъхновяват други да последват примера им
  • Над 7% ръст на средствата за научноизследователска и развойна дейност
  • Наградиха призьорите от Националния конкурс „Морето не е за една ваканция“
  • Есенни благотворителни празници в Гимназията по туризъм във Велинград
  • Пореден успех: Български ученици спечелиха 4 медала от Младежката балканска олимпиада по информатика
  • Върховният административен съд окончателно: Студентите в платена форма на обучение също имат право на стипендия
  • Столичната община пита родителите как избират детска ясла и градина
  • Видинското училище „Любен Каравелов“ откри нови кабинети по роботика
  • Министерствата на отбраните
  • Зам.-министър Петър Николов подкрепи иновативен училищен проект в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Проведе се Х юбилейно издание на „Наука на сцената“ в Севлиево
  • Нов STEM център променя обучението в ОУ „Двайсти април“ – Панагюрище
  • EXPLORER – програмата, която задържа таланти в България

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"