Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 41, 16 - 22. 10. 2025 г.

Веселин Стефанов, директор на столичното 51. СУ „Елисавета Багряна“: Искаме да развием дуална форма на обучение в професионалните ни паралелки

Диляна Кочева от Диляна Кочева
17-10-2025
в Брой 41, 16 - 22. 10. 2025 г.
A A
Снимка Олег Попов

Д-р Веселин Стефанов е директор на 51.СУ „Елисавета Багряна“ в София от учебната 2025/2026 г. Има придобита образователно квалификационна степен (ОКС) „Бакалавър“ в специалност „Индустриален мениджмънт и стопанско управление“, както и ОКС „Магистър“ в специалностите „Мениджмънт и стопанско управление“ и „Учител по общотехнически и специални предмети“.

Защитава дисертационен труд на тема „Оптимизиране на организацията и управлението на образователната институция – фактор за демократизирането ѝ“ през 2018 г. по докторската програма „Организиране и управление на информационни процеси“.

Д-р Стефанов има публикувани една монография на тема „Образователен мениджмънт и хуманизиране на взаимоотношенията в училище“ и седем научни публикации в областта на образователния мениджмънт. Създател е на автореферат на тема: „Мениджърските функции на училищния директор в условията на засилваща се училищна автономия и хуманизацията на взаимоотношенията в училище“.

Освен висок образователен ценз д-р Стефанов има шестгодишен опит като ръководен кадър в училището и предишен опит като преподавател в катедра „Икономика и стопанско образование“ на ХТМУ – София.

През последните години придобива и множество сертификати след различни обучения, свързани с работата му в училището. В своята дейност в училище както с ученици, така и с целия персонал Веселин Стефанов показва високо ниво на лидерски и управленски умения за разрешаване на различен тип ситуации. Успешно участва в организирането и воденето на инициативи с Училищното настоятелство, Обществения съвет към 51. СУ „Елисавета Багряна“.

 

–Д-р Стефанов, поемате училище с традиции и голям авторитет. Как се чувствате като наследник на човек с името и опита на г-н Асен Александров?

– Наистина е огромна чест, но и голяма отговорност. Г-н Александров беше директор на училището повече от 19 години. Той изгради стабилни основи и здрав екип, от който и аз имам щастието да съм част вече над десет години. Много хора ми казват: „На теб ще ти бъде лесно, нали си от екипа“. Да, но това носи и много очаквания.

За мен е важно да продължим започнатото, но и да го надградим. Имам конкретни идеи и вече съм започнал с малки промени, които ще направят училището още по-силно.

– Какви са основните Ви цели в краткосрочен и в дългосрочен план?

– В краткосрочен план залагам на повишаване квалификацията на учителите и подобряване на комуникацията с родителите. Вече имаме насрочени събития по месеци до края на годината. В дългосрочен аспект работим по иновация, свързана с ученето чрез преживяване – подход, при който учениците усвояват знанията чрез емоции и опит.

Също така искам да развием дуална форма на обучение в професионалните паралелки, както и да подобрим материалната база. Заложил съм си амбициозната цел за реконструкция на физкултурния салон и спортната база, които се използват от учениците от I до XII клас.

– От тази учебна година въвеждате нов втори чужд език – японски. Защо избрахте точно него?

– Това е естествено продължение на интереса към японската култура, който вече три години развиваме чрез клубове по интереси. Учениците ни участват в инициативи на японското посолство, включително и в благотворителни събития. Професионалните ни паралелки „Изобразително изкуство“ и „Компютърна анимация“ са силно повлияни от Япония.

От тази учебна година японският ще се изучава като втори чужд език в третата ни професионална паралелка „Компютърен график“. Много се радваме, че учениците влязоха в новата паралелка с максимален бал – това е знак, че интересът към специалността и японския език е истински, но също така е и предизвикателство за учителите.

– Училището Ви е с над 1200 ученици. Как се справяте с организацията и какъв е интересът към I клас?

– В момента обучаваме 1234 ученици в 43 паралелки. Интересът към I клас е много голям. Тази година имахме над 200 заявления, но можем да приемем само четири паралелки по 26 ученици. От I до VII клас сме квартално училище, но след VII клас идват мотивирани ученици от цяла София, които избират училището заради профилите, атмосферата и качествената подготовка.

Това създава прекрасен микс – от децата на квартала до гимназистите, които съзнателно избират да учат при нас. Виждаме, че все повече наши ученици след VII клас остават именно защото искат да продължат в това училище.

– В момента имате действаща иновация „51 добродетели за 51 седмици“. Как се роди тази идея?

– Проектът се роди по време на ковид изолацията, когато осъзнахме колко важно е да говорим за ценности. Тогава решихме да създадем мрежа „51 добродетели за 51 седмици“. Всяка седмица учениците, учителите и родителите се фокусират върху една добродетел, обсъждат я в часовете по гражданско образование, в интегрирани уроци и класни часове.

Проектът вече има своя продукт – книжка, илюстрирана от наши ученици от профил „Изобразително изкуство“. Тя е издадена с подкрепата на Министерството на образованието и Синдиката на българските учители. Това е ясен пример как училището може да дава не само знания, но и да изгражда ценности.

– Вие сте инициатор и на Националната училищна конференция „Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки“. Какво я прави различна?

– Идеята дойде от опита ми във висшето образование. Заедно с г-н Александров решихме, че училището може да бъде домакин на такава конференция. И вече пет години я провеждаме.

Особеното е, че тя се случва в самото училище, не в зала или хотел. Искаме участниците да усетят духа на 51-во училище. Учителите споделят добри практики, участват в секции по предмети, а напоследък имаме и комбинирани панели.

За поредна година Национално издателство за образование и наука „Аз-буки“ е наш надежден партньор, а Министерството на образованието и науката ни дава увереност, че споделянето на добри педагогически практики оказва дългосрочен ефект върху развитието на образованието в страната.

Радваме се и на подкрепа от страна на университетите. Миналата година участваха и представители на Националния STEM център. Всяка година се включват и преподаватели от Софийския университет „Св. Климент Охридски“, от Химикотехнологичния и металургичен университет и много други. Регионалните управления на образованието също са наши верни партньори.

Следващата конференция ще се проведе през март 2026 г. Тя ще бъде с нови теми, нови практики и нови панели. Заедно с Национално издателство „Аз-буки“ ще направим обучение, в което ще даваме насоки към преподавателите как да подготвят докладите си.

Но най-важното, на което се надявам с всяко следващо издание, е още по-широко участие от страна на преподаватели от цялата страна.

– Конференцията е част и от дейността на Сдружението на директорите в средното образование в Република България. Бихте ли разказали какви други инициативи предстоят?

– На 19 – 21 октомври в Хисаря ще се проведе традиционната есенна конференция на Сдружението под наслов „Компетентности на бъдещето – мисия на днешното образование“. Темите, които ще обсъждаме, са избрани след анкета сред членовете. Така работим и винаги се допитваме до директорите от какво имат нужда в момента.

Тази година ще имаме специални панели за използването на изкуствен интелект в управлението на училището, както и лекции по емоционална интелигентност и добри управленски практики.

– Кои са според Вас трите най-важни компетентности на бъдещето в образованието?

– На първо място – адаптивност. Светът се променя непрекъснато и който не се адаптира, изостава.

На второ – диалогичност, умението да комуникираме ефективно в екип. Всички успехи тръгват от добрия колектив.

И трето – партньорство. Никоя институция не може сама да направи промяната. Трябва да работим заедно – училища, министерства, издателства, синдикати. Целта е обща – по-добро образование за децата.

– Как бихте описали своя екип?

– Наследявам изключителен екип, с който работя от години. Запазих заместник-директорите, защото вярвам в тяхната компетентност и отдаденост. В 51-во често казваме, че училището има своя магия – и никой не иска да излезе от нея.

Имаме много млади учители – идват директно от студентската скамейка и още от първата година показват лидерски качества. Те са вдъхновение за колегите и пример за учениците. В нашето училище всеки ден е пълен с идеи – по пет-шест нови инициативи на ден!

– На първия учебен ден учениците от Вашия клас Ви направиха изненада. Остана ли място за учителя у Вас?

– Да, и винаги ще остане. Запазих класа си – XII, защото законът ми позволява като директор и да преподавам. Не можех да ги изоставя. Това са деца, които поех в VIII клас – тогава плахи, а днес вече млади хора, готови за живота.

Първият учебен ден беше много емоционален. Не го очаквах. Но тези моменти ми напомнят защо съм избрал образованието. И си пожелавам след пет години някои от тях да се върнат тук – като мои колеги. Това ще е най-голямото удовлетворение.

– Какво бихте казали в едно изречение за 51-во училище?

– Това е място с дух, с традиции и с хора, които вярват, че образованието може да бъде красиво. Петдесет и първо има своята магия – и всички, които са част от него, я носят в сърцето си.

Your Image Description

Свързани статии:

Работим с талантите на България Златният изобретател Целта ни е всеки от учениците да постигне образователен напредък, казва пред "Аз-буки" Лорета Колева, началник на Регионалното управление на образованието - ВрацаЛорета Колева, началник на РУО – Враца: Целта ни е всеки от учениците да постигне образователен напредък Лидер, който изпипва всеки детайл

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 51. СУ „Елисавета Багряна“Веселин Стефановлекции по емоционална интелигентностповишаване квалификацията на учителитеподходи в обучениетоСъбеседник

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Правилата за командировки – дневни, пътни и квартирни

Следваща статия

Благодаря ти, че усмихна деня ми!

Следваща статия
Ревнива диня, разговорна чорбица или тъжен сладкиш

Благодаря ти, че усмихна деня ми!

Последни публикации

  • Благодаря ти, че усмихна деня ми!
  • Веселин Стефанов, директор на столичното 51. СУ „Елисавета Багряна“: Искаме да развием дуална форма на обучение в професионалните ни паралелки
  • Правилата за командировки – дневни, пътни и квартирни
  • Министър Вълчев откри Център за високи постижения в Сандански
  • Нов център в Сандански дава възможности за спорт, изкуство и подкрепа за 450 младежи
  • Италианският футболен тим Каляри ще си партнира с две столични училища
  • 61 млн. лв. за зелени и цифрови партньорства между бизнеса и науката
  • Над половин милиард лева инвестиции в над 2200 STEM центъра в страната
  • В асеновградско училище възпитават ценности с „Азбука на добродетелите“
  • Ново помагало по български език като чужд
  • INSAIT и България с огромен успех на топ световен форум за изкуствен интелект в САЩ
  • Снимка на броя: STEM център „Елисавета Вазова“
  • Изтъкнатият италиански българист проф. Бруни с диплома за чуждестранен член на БАН
  • Градът като учебна площадка
  • STEM центровете подобряват образователните резултати
  • Училището в Хаджидимово с нов STEM център
  • 68 деца върнати в класните стаи в Кюстендилска област
  • МОН инициира дебат за забрана на социалните мрежи за деца
  • Съветът на българските ректори и Унгарската конференция на ректорите се обединяват за общи политики
  • Новатор в химията взе голямата награда „Питагор“
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: продължаващата квалификация на учителите е ключова за качеството на образователната система
  • 100 водещи компании участват в „Дни на кариерата 2025“ в Техническия университет в София

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"