Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 40, 09-15.10.2025 г.

Юлиана Ефремова, началник на РУО – Перник: Отговорни сме да научим децата да мислят критично

Зина Соколова от Зина Соколова
10-10-2025
в Брой 40, 09-15.10.2025 г.
A A
Снимка Личен архив

Юлияна Ефремова е била директор на Професионалната гимназия по икономика и заместник-директор на Професионалната гимназия по облекло и туризъм в Перник. Работила е като учител и възпитател.

Преди да спечели конкурса за началник на Регионалното управление на образованието – Перник, в продължение на 10 години е началник на отдел „Образование, култура и младежки дейности“ в местната община.

 

Интервюто взе Зина СОКОЛОВА

 

– Госпожо Ефремова, какво е първото, с което се захващате като началник на РУО – Перник? 

– Трябва да направя цялостен преглед и анализ на състоянието на образователната система в региона. Това включва срещи с директори, учители и всички заинтересовани страни, с които да идентифицираме основните проблеми и приоритети. Освен това ще се направи и анализ на образователните резултати и прилаганите учебни практики.

– Кои са най-спешните задачи?

– Първата задача бе да осигурим нормалното начало на учебната година. Направена бе проверка на готовността на училищата и детските градини, което включва сграден фонд, кадрово осигуряване, наличие на учебници и учебни помагала.

Следващата задача е свързана с преглед на административната организация в РУО, а именно – запознах се с екипа и цялостната вътрешна координация. Проведох работна среща с директорите на образователни институции в област Перник.

– Какви са целите, които си поставяте?

– Усилията ми ще са насочени към повишаване качеството на образование в област Перник, което включва подкрепа на училищните екипи и насърчаване към иновации в преподаването.

Равният достъп до образование също е важен приоритет, който ще бъде осъществен чрез прилагане на политики за включване на всички ученици,  както и превенция на отпадането от училище.

– Имате ли готова програма за работа?

– Програмата ми включва както краткосрочни, така и дългосрочни приоритети, насочени към подобряване на работата на РУО – Перник, и подкрепа на образователните институции в региона. Ще подкрепям въвеждането на иновативни образователни решения и мерки за привличане и задържане на млади учители в образователната система.

Акцент е и насърчаването на квалификационните дейности и обмяната на добри практики. Ще работя и за засилване на сътрудничеството с общините и социалните служби, за да не допуснем отпадане на деца и ученици.

За тази цел ще провеждам редовни срещи с образователната общност, както и ще настоявам за поддържане на диалог с родителите, местната власт и институциите.

– Какви са основните предизвикателства пред Вас?

– Основното предизвикателство е времето, в което живеем. Навлизаме в дигиталната епоха на изкуствения интелект и е много важно да успеем да го използваме разумно и целенасочено.

Вярвам, че децата трябва да могат да се пазят от опасности в мрежата, но и да се ориентират в онлайн света с отговорност и знание, с каквато се движат в реалния свят. Носим отговорността да ги научим да бъдат внимателни и да мислят критично. Защото дигиталният свят не е просто технология, а област, в която комуникацията има същите предизвикателства, както и светът, в който живеем.

– Кое от досегашната практика в работата на Регионалното управление ще продължите? Подготвяте ли някакви промени?

– В Регионалното управление на образованието има изградени добри практики, които заслужават да бъдат съхранени и доразвити. Сред тях са добрата комуникация с директорите на образователни институции, своевременното администриране на националните програми, както и отчетността по тях, професионализмът на експертния екип в РУО – Перник, който има ключова роля в методическата подкрепа и контролната дейност, подкрепата за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти чрез обучения, обмяна на опит и вътрешноинституционално сътрудничество.

– Според Вас кои са най-силните страни на образованието в Перник и областта?

– В област Перник има установено сътрудничество между образователните институции и общините, което е добра основа за съвместни инициативи. Директорите и учителите в региона имат необходимия опит и квалификация, както и доказани педагогически умения. В редица училища се наблюдава прилагане на съвременни образователни методи и активно участие в национални и международни проекти.

Училищата развиват извънкласни дейности, реализират културни проекти и следват традиции, които изграждат у учениците ценности, свързани с историята и идентичността на региона.

Въпреки демографските предизвикателства в региона функционира стабилна мрежа от училища и детски градини, която осигурява достъп до образование както в градските училища, така и в по-малките населени места.

– Кои са новите неща, с които започва учебната година?

– През учебната 2025/2026 г. ще имаме нов формат на НВО след VII и Х клас, като акцентът е върху това да се намали заучаването и да се увеличи умението за приложимост на придобитите знания в практически ситуации.

През тази учебна година МОН предлага за изпълнение 24 национални програми, като две от тях са нови – „Бъдеще за таланти“ и „Умения на фокус“. Целта на тези програми е да се подкрепят учениците с изявени таланти и  подготовката им  по математика, информатика и природни науки да бъде ефективна и практически приложима.

– Има ли ремонти, които не са приключени?

– В едно от училищата в региона ремонтните дейности ще продължат до началото на ноември, но няма да пречат на учебния процес.

– Как се изпълни план-приемът тази година? Намалява ли броят на децата?

– Общото изпълнение на реализирания държавен прием през тази година е 97,4%. От утвърдените 38 паралелки са реализирани 37.

Но предвид развитието на демографските процеси през последните години, броят на учениците, които придобиват средно образование, намалява.

– Имате ли проблеми с обхвата на учениците?

– Подобно на много други региони в страната, в Перник и областта съществуват предизвикателства, свързани с пълния обхват и задържането на учениците в образователната система. Ще се опитам да подобря комуникацията с родителите чрез кампании и срещи по места.

Регионалното управление на образованието ще наложи стриктен контрол върху изпълнението на задължението за предучилищно и училищно образование и ще вземе участие в работата по Механизма за обхват и задържане на децата и учениците съвместно с общините, Дирекция „Социално подпомагане“ и МВР.

Моята цел е не само да върнем децата в класните стаи, но и да ги задържим чрез смислено и мотивиращо образование.

– Как стои въпросът с дисциплината в училище?

– В повечето училища в региона дисциплината се поддържа на добро ниво, благодарение на установени вътрешни правила и активната роля на учителите и училищните ръководства. Учениците са запознати с очакванията и нормите на поведение.

Основен приоритет остава създаването на подкрепяща и мотивираща атмосфера, която насърчава дисциплината чрез диалог и разбиране, а не само чрез наказания.

– Има ли недостиг на кадри в системата?

– Образователната система в област Перник е кадрово обезпечена. Учебната година започна нормално, има необходимите педагогически специалисти.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailВъзприемане и оценка на текст – реално интервю и интервю с изкуствен интелект Стивън Куест, генерален директор на Съвместния изследователски център на ЕК: Изправени сме пред големи предизвикателства Носител на наградата „Тюринг“ с публична лекция в Софийския университет Default ThumbnailДигиталната компетентност в обучението на бъдещите учители по история и цивилизации – реалност и перспективи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: изкуствен интелектиновации в преподаванетоИнтервюкритично мислененов формат на НВО след VII и Х класПерникплан-приемРУО – Перник

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Снимка на броя: На гости в тренировъчния център на ВМА

Следваща статия

За термина ейджизъм

Следваща статия
За обидните думи

За термина ейджизъм

ТКЗС – драмата, сполетяла българското село

ТКЗС – драмата, сполетяла българското село

„Училище за успех“ търси нови посоки за образование

„Училище за успех“ търси нови посоки за образование

Последни публикации

  • Държавата осигурява средства за българските полярни изследвания
  • Започват обученията на учители, които ще подготвят бъдещите олимпийци
  • Носителят на Нобел за мир Мария Мачадо: „Изборът беше между бюлетини и куршуми“
  • Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът
  • Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи
  • МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи
  • „Училище за успех“ търси нови посоки за образование
  • ТКЗС – драмата, сполетяла българското село
  • За термина ейджизъм
  • Юлиана Ефремова, началник на РУО – Перник: Отговорни сме да научим децата да мислят критично
  • Снимка на броя: На гости в тренировъчния център на ВМА
  • Ласло Краснахоркаи спечели Нобеловата награда за литература
  • Сдружението на директорите в търсене на новата мисия на образованието
  • Арт инсталация за дислексията гостува в МОН
  • Български учени разработиха повърхностни покрития и сплави за авиацията и космическите технологии
  • Педагозите от 35. СЕУ печелят първото градско състезание „Учители в действие“
  • Изследване на ОИСР: Българският учител е мотивиран, престижът на професията расте
  • Предлагат 277 защитени и 946 средищни детски градини и училища
  • Приеха на първо четене промени в Просветния закон
  • Нобел за химия: Да уловиш вода от пустинния въздух
  • Най-малко 150 десетокласници влизат в Националната програма „Обучение за ИТ умения и кариера“
  • Министър Красимир Вълчев откри обновено студентско общежитие в Пловдив

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"