Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 31, 07-13.08.2025 г.

На лов за Горгона

Стела Маринова от Стела Маринова
07-08-2025
в Брой 31, 07-13.08.2025 г.
A A
Снимки Олег Попов

Основна цел на Националната програма „Образование с наука“ е постигането на положителна трансформация в средното образование чрез използване на потенциала на академичните среди в България в дейности с научноизследователско, иновационно, педагогическо, аналитично и логистично значение за училищната практика.

Една от дейностите, които се реализира по нея, е Програмата „Приключения в музея“ на Националния археологически институт с музей при БАН.

В края на юли и началото на август 2025 г. в рамките на 5 дни по два часа всеки ден експерти от Музея разговарят с деца на възраст от 7 до 11 години за различни периоди от миналото на българските земи.

 

„Иска ми се училището да е тук, в музея!“, с вълнение казва един от малките археолози по време на заниманията от лятната програма.

Малчуганите се потапят в света на археологията чрез забавни игри, направата на маски и амулети, търсене на скрити предмети. За всеки ден е подготвено и кратко филмче, създадено специално за деца, което ги въвежда в съответния период.

Първият ден е посветен на праисторическите периоди

и беседите започват с палеолита (старокаменната епоха) и продължават през неолита, халколита и бронзовата епоха. След като изгледат филмчето, малчуганите се насочват към зала „Праистория“. Там, пред витрините с артефакти гл. ас д-р Наталия Иванова им разказва повече за предметите. Първите три дни тя води програмата заедно с гл. ас. Жени Василева. Последните два с децата работи екскурзовод Ива Братанова.

„За нас е най-трудно да представим информацията по подходящ за децата начин. Разказваме им какви са основните промени през всяка епоха, как са живеели хората тогава, в какви къщи и как са ги строили, с какво са се хранели, как са се обличали, какви животни са отглеждали, в какво са вярвали, както и как археолозите научават за това“, обяснява тя.

След разказа в залата децата се включват в игра с картинки на скрити в залата предмети. Малките археолози трябва да ги потърсят и когато ги намерят, залепват стикер на. Играта „Търси и намери“ е и сред най-любимите на участниците в лятната програма.

Заниманията през първия ден продължават с разговори за изкуството през праисторическите епохи. Представят се някои от най-известните пещери с рисунки – Ласко във Франция, Алтамира в Испания, Магурата в България, като участниците разглеждат илюстративни материали, свързани с тях. След това децата могат да направят своя собствена пещерна рисунка.

„Имаме шаблони на мамути, елени. Разбира се, винаги им казвам, че могат да нарисуват каквото поискат. Няма грешно и правилно“, казва с усмивка експертът.

За финал децата изработват праисторическа фигурка от глина. В помощ на малките майстори са картинки с примерни модели. Ако някой се затруднява, може да развихри въображението си и да сътвори глинена фигура по своя идея. Така, едно от децата прави и праисторическо зайче.

Заниманията през втория ден са посветени на траките –

най-древния народ, за който имаме данни, че е обитавал днешните български земи. Децата знаят и са чували не само за тях, но и за римляните. Разбира се, беседите не протичат и без бисери. С усмивка гл. ас. д-р Иванова дава за пример, че е чувала от децата, че „траките са вярвали в подгробния живот“.

След филм за траките, техните богатства, вярвания и облекло децата разглеждат съкровищата, гробни находки, въоръжение, накити и научават тяхната история в зала „Трезор“. След това показват колко наблюдателни са били, и започват да търсят скритите предмети в залата.

Малките изследователи търсят скрити символи сред експонатите

„За децата е много интересно, че върху много от предметите от тракийския период, както и в по-късни периоди при гръцки и римски находки са изобразени различни митични същества – обяснява събеседничката ми. – На тази възраст децата са запалени по легенди и знаят за много митични същества. Първо им разказваме за някои от най-известните – Горгона Медуза, Грифон, Сфинкс. Говорим си кое същество какво представлява, какви свръхестествени сили е имало.“

Митичните същества често са скрити като детайл от някой предмет и децата много се забавляват. А сред най-честите въпроси е: „Къде е Горгоната?“.

След това оцветяват картонени маски на Горгона и Грифон и се снимат за спомен. Завършват и различни картинки на тракийски воин или тракийска принцеса. За оцветяване имат и книжка с митичните същества, която деца могат да отнесат обратно вкъщи. В нея могат да прочетат и допълнителна информация за тях.

„България – земя на много цивилизации – запознаване с най-интересните предмети от културите на гърци и римляни“ е темата в третия ден от лятната програма в Археологическия музей.

„През VII и VI век пр. Хр., в последния етап от т.нар. гръцка колонизация, хора от различни полиси достигат до западния бряг на Черно море, където основават свои колонии. Такива са например Аполония Понтика – днешен Созопол, Одесос – днешна Варна, Месамбрия – днешен Несебър. Имаме няколко витрини с находки от некрополите на тези гръцки градове“, обяснява експертът.

Сред тях са фигурки на актьори. Гл. ас. д-р Иванова разговаря с децата за ролята на театъра в обществото на древните елини, какви предмети са се поставяли в гробовете, как са общували с траките от вътрешността, как са обменяли идеи и стоки.

Обсъждат и боговете, в които елините са вярвали. Темата също е интересна за децата. Музеят разполага с различни експонати на древногръцки богове – каменни релефи, скулптури, бронзови статуетки. Така малките археолози научават кои са Зевс, Аполон, Атина, Дионис, Афродита, Хермес и Асклепий.

„Обяснявам им как да ги разпознават, защото всяко божество има характерен за него атрибут. Например Зевс е с орел и мълния, Атина е с шлем, Хермес е с крила на сандалите и на шапката. Асклепий е с тояга и змия. Те помагат да се разпознават по-лесно по каменните паметници“, разяснява събеседничката ми.

По време на третия ден обсъждат и някои от облеклата при елините – хитон и химатион. За децата е интересно, че дрехите са се закопчавали с фибула – еквивалент на съвременната безопасна игла. За участниците има отново и картинки за оцветяване.

Следва и темата за римската епоха.

Децата и експертът правят обиколка в централна зала, където разглеждат някои от най-интересните предмети. Сред тях са бронзова глава на Аполон, открита в Сердика – днешна София, мерителна маса, която има форми с различна вместимост и се предполага, че е използвана за измерване на зехтин и вино, статуята на Фортуна, малки огледала, които са били полагани като дар в светилища. Спират се и пред бронзова глава на император Гордиан, научават повече и за други императори. Саркофазите също са интересни за децата.

Интересен експонат е афишът от Сердика, който представя борба между хора и животни, между животни и животни. Той е като реклама на игрите, които са се провеждали в амфитеатъра в днешна София.

Друг интересен експонат е фигурка на конче с количка и конник, която представлява играчка. Тя вероятно е била теглена с въженце. Археолозите, които проучват античния град Хераклея Синтика, намиращ се край село Рупите в община Петрич, наскоро също откриват подобна играчка.

Децата се запознават и с картинки на кукли. В музея в София няма такива, но в този в Созопол има. Те са открити в Аполония и Несебър. Куклите са от глина, но ръцете им са били подвижни, като са били оцветени, както и голяма част от каменните статуи.

Във всяка зала гл. ас. д-р Наталия Иванова не пропуска да попита децата кои предмети за тях са най-интересни.

Тя споделя, че имат намерение да направят книжка, която да показва най-интересните предмети в музея според предпочитанията на децата.

„Трудно е да погледнем експонатите през техните очи. Първо, ние сме възрастни, второ, обременени сме с наука. Интересно е да ми разкажат кой предмет за тях е интересен и защо. Има експонати в музея например зооморфни фигурки, за които не сме сигурни какво животно е изобразено. Винаги е интересно да чуеш мнението на децата. Те виждат понякога неща, които ние не виждаме“, посочва тя.

След това беседата продължава с разговори за игрите на децата в Древна Гърция и Рим. Малчуганите научават например как се играе римският вариант на морски шах, който се нарича рота. Играят и с пластмасови ашици – костички от петата на коза.

„Кога ще хванем меча?“ е друг често задаван въпрос от участниците в лятната програма. И в четвъртия ден на заниманията те имат възможността да подържат модел на меч, който тежи колкото истински, но разбира се, не е остър. Тогава разглеждат и гостуващата изложба „Хроники от стомана“ с изложени мечове от Средновековието.

Децата имат възможност да подържат и модел на меч
Всъщност в четвъртък заниманието е посветено на „Славните векове на българското царство“.

Отново денят започва с филмче и разходка из зала „Средновековие“. Децата научват повече за бита на средновековните българи, решават интерактивни загадки, а с помощта на молив и ножичка правят сами от картон копие на розетата от Плиска.

Последният ден преминава в разходка около Музея, през останките от римска Сердика.

А за финал всяко дете получава грамота и първа тетрадка на малкия археолог, в която има тематични задачи.

Следващата лятна програма е от 18 до 22 август, като записването е до 15 август. Таксата за участие е 120 лв.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се прави дърпана баница и що е то пирограф Снимка на броя: Млади огнеборци в Белене Лятна програма за деца в Националния археологически институт с музей при БАН 38 млн.лв. за училища и детски градини

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: археологияваканцияелинилятна програмамалки археолозимитологични съществаНационален археологически музейНационална програма „Образование с наука“праисторически периодиПрограма „Приключения в музея“римляниСредновековиетраки

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

496 кабинета са обновени по национална програма на МОН

Следваща статия

ДИГИТАЛНА ПЕДАГОГИЧЕСКА КОМПЕТЕНТНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ В САМООЦЕНЪЧЕН ПЛАН – ИМПЛИКАЦИИ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКАТА  ПРАКТИКА

Следваща статия

ДИГИТАЛНА ПЕДАГОГИЧЕСКА КОМПЕТЕНТНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ В САМООЦЕНЪЧЕН ПЛАН – ИМПЛИКАЦИИ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКАТА  ПРАКТИКА

FORMATION OF INCLUSIVE COMPETENCE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE FIELD OF KNOWLEDGE 01 EDUCATION/PEDAGOGY

ЕФЕКТ ОТ ПРИЛАГАНЕ НА МОДЕЛ ЗА ПЕРСОНАЛИЗИРАНО Е-ОБУЧЕНИЕ ВЪРХУ УСПЕХА НА СТУДЕНТИ В ДИСТАНЦИОННА ФОРМА

Последни публикации

  • Препоръката като аргумент за по-висока заплата: мит или реалност
  • За новото название бютибранш
  • Лекари и известни спортисти в нова инициатива срещу дрогата
  • На лов за Горгона
  • 496 кабинета са обновени по национална програма на МОН
  • Зорница Гоган, председател на Асоциацията на българските училища в чужбина: Важното е веднъж децата да влязат в училище, след това ги завладяваме и е лесно да останат
  • Снимка на броя: Студенти на помощ
  • 38 млн.лв. за училища и детски градини
  • Подкрепа за 20 000 талантливи деца
  • Издателство „Аз-буки“ подписа меморандум за сътрудничество със Софийския университет „Св. Климент Охридски“
  • Засилва се контролът при еднодневните ученически екскурзии
  • Издателство „Аз-буки“ предлага платен стаж за студенти
  • УНСС открива институти за изкуствен интелект и за кадри в ядрената енергетика и сигурност
  • Ако имате дърводелски умения, покажете ги!
  • Институтът за литература към БАН с мащабен проект за българската детско-юношеска литература
  • Два златни и два сребърни медала за олимпийския ни отбор по информатика
  • Училището във Вълчи дол навърши 145 години
  • Иво Величков, психотерапевт: Не децата, а родителите имат нужда от психолог
  • Програмирай с въображение
  • Министър Красимир Вълчев се срещна с новоизбрания Управителен съвет на АБУЧ
  • С внимание към всяко дете
  • Четири медала за България от Международната олимпиада по география

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"