От началото на 2023 г. до първите дни на 2025 г. Детска градина „Пролет“ в Харманли координира проект „Изграждане на капацитет на предучилищните институции+“ по програма „Еразъм+“, който надгражда реализирания от 2019 до 2021 г. проект „Изграждане на капацитет на предучилищните институции“.
Техни партньори са Асоциацията за подпомагане на имигранта „Рила“ в Бургос, Испания, с ръководител Деляна Бодурова, Българо-италианският културен център в Салерно, Италия, към които са разкрити български неделни училища, ДГ „Васил Левски“ в Карлово и „КИСА“ ЕООД.
Първата цел на Проекта е да повиши дигиталната компетентност на учителите в партньорските организации. „Но втората цел е опазване, съхранение и предаване на традициите на бъдещите поколения, защото трябва да сме във връзка с корените си, за да не губим своята идентичност“, споделя пред „Аз-буки“ Валентина Добрева – ръководител на Проекта и директор на детската градина от 2001 до 2024 г. Именно в подкрепа на тази цел е разработена онлайн играта „Шарено коланче“.
Онлайн играта „Шарено коланче“ е разделена на три нива.
Първото представлява пъзел със седемте фолклорни области на България. Когато детето ги подреди правилно, то преминава към втория етап. На него с помощта на родител или учител малчуганът избира коя народна носия от съответната фолклорна област иска да подреди. В играта са включени седем мъжки и седем женски народни носии от различните фолклорни области.
„Избрали сме пъзелите на народните носии да бъдат от по-малко елементи, които са по-характерни за съответната област. Съобразихме се, че голямата част от децата в Испания и Италия не са родени в България и за тях е трудно да осъзнаят какво са пафти или потури“, уточнява Валентина Добрева.
След като детето подреди народна носия, се включва звуков сигнал и то чува най-характерните неща за съответната фолклорна област – музикалните инструменти, традициите, ястията, фолклора. На последното ниво детето прилага знанията си от второто и трябва да постави дадената носия в правилната фолклорна област на картата.
„За децата беше много интересно, защото носиите са пъстри и различни за всички фолклорни области. Те участваха с голямо желание“, споделя Добрева.
Но преди играта децата оцветяват книжка, разработена от партньорите по Проекта, с всички носии от различните фолклорни области, които ще видят в играта. Така се подготвят и имат предварителна представа. Преди началото и след края на играта децата попълват една и съща анкета. Тя включва няколко въпроса, които показват дали знаят какво е фолклорна област, колко фолклорни области има в България, какво е народна носия, да познаят някои от елементите ѝ, като избират между маратонки, пафти, потури, спортни екипи. Целта е да се проследи образователният ефект от играта.
„Когато свършихме с играта, бяха единици децата, които не можаха да се справят на 100% с анкетата – обяснява ръководителят на Проекта. – Смятаме, че играта е много полезна за децата. Тя е предназначена за 5 – 7-годишните, но родители от по-малките възрастови групи си обменят информация с тези от по-големите и започнаха да питат за нея. Чули са, че е интересна, и питат кога могат да се включат и техните деца.“
В края на ноември миналата година по време на XVI научно-практическа конференция по предучилищно образование „Водим бъдещето за ръка“, екипът представя играта пред колеги от други детски градини от страната и те също проявяват интерес. Образователният ресурс е достъпен свободно тук
Във връзка с другата задача –
повишаването на дигиталната компетентност на учителите,
всеки партньор по Проекта разработва образователни продукти на различни платформи. Всеки от тях има различна тема. Градината в Харманли трябва да се фокусира върху музикалните инструменти, партньорите от Испания – върху характерната музика за различните фолклорни области, от Италия – върху шевиците, от Карлово – върху забележителности на България.
В резултат са разработени различни игри.
„Смятам, че проектът ни е от полза и за родителите, и за децата, защото трябва да пазим културното си наследство и да не забравяме, че сме българи. Каквито и модерни технологии да използваме и колкото и дигитални да сме във всяко отношение, трябва да пазим традициите си“, категорична е Добрева.
По думите ѝ, технологиите могат да бъдат от полза за това, тъй като е по-лесно да привлечеш вниманието на сегашните деца с онлайн игра или други дигитални продукти, отколкото да им дадеш да оцветяват или да гледат картинки: „Тези деца живеят в ново време и трябва да бъдем в крак с него. Те са заобиколени от технологиите. Затова трябва да се адаптираме по всякакъв начин, за да привличаме и задържаме вниманието им. Това няма как да стане с образователни ресурси, които са се използвали преди 10 – 15 години.“
В ДГ „Пролет“ има и други технологични средства – мобилна интерактивна дъска, проектори, стационарна интерактивна дъска, таблети, роботчета
и други дигитални и интерактивни образователни ресурси.
Към Детска градина „Пролет“ през учебната 2023/2024 г. е разкрит филиал в село Шишманово. Там се обучават две смесени групи – за деца между 2 и 4 години и за 5 – 7-годишни. Филиалът е разкрит, за да отговори на потребностите на младите семейства в селото, тъй като там има много деца на възраст между 2 и 4 години, които нямат право да посещават подготвителната група в школото в съседното село. Филиалът се посещава и от деца от околните села.
В централната сграда има 8 градински и една яслена група, като с тези във филиала стават общо 11. В тях през тази учебна година се обучават общо 240 деца.
Екипът участва активно и в други проекти. Първият проект на МОН, който печелят, е за модернизация на образователната среда. По него закупуват нови легла за пет от групите, гардеробчета за децата за две от групите и други материали, които да подпомогнат процеса на обучение.
Всяка година кандидатстват и работят по НП „Хубаво е в детската градина“.
Като иновация за тази учебна година въвеждат йога за малките деца.
Заниманията се водят от квалифициран преподавател и продължават между 15 и 20 минути в зависимост от възрастта на децата. За догодина планират да направят йогата като допълнителна дейност, ако има достатъчно желаещи.
През 2022 г. по модул „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата“ от НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ закупуват оборудване и обзавеждане на външната площадка по БДП в двора на детската градина. По НП „ИКТ в предучилищното и училищното образование“ получават интерактивна дъска и преносими компютри. Работили са по проекти „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ и „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“. Сега провеждат дейности и по проект „Силен старт“.
Имат спечелени проекти по Програмата на Предприятието за управление дейностите по опазване на околната среда към Министерството на околната среда и водите. По последния във филиала в село Шишманово ще бъдат поставени детско съоръжение за игра, дъска за рисуване на открито, а дворът ще бъде озеленен.
Родителите са важна част от живота в градината.
Те се включват в различни празници и работилници, инициативи, дни на отворените врати, дни на спорта. В ДГ „Пролет“ действат Обществен съвет и Настоятелство, които винаги подкрепят екипа на детската градина. „Ние сме като голямо задружно семейство. Съвместно с родителите постигаме много неща“, казва доскорошният директор Валентина Добрева.
Виолета Профирова, директор на ДГ „Пролет“ – Харманли:
Бъдещето на професията учител е работата с родителите
Виолета Профирова поема директорския пост в ДГ „Пролет“ – Харманли, след като е учител в нея в продължение на 25 години. Участвала е и във всички проекти, които екипът е реализирал.
„Искам да продължим да изграждаме иновативна образователна среда. За целта ще потърсим подходящ проект, по който да спечелим финансиране за закупуването на тъчскрийн дъски, с които да обогатим образователния процес. Насочена съм и към работа с родителите. За мен това е бъдещето изобщо на професията учител в детска градина“, споделя настоящият директор на ДГ „Пролет“.
По думите ѝ, родителите подпомагат дейността в детската градина. Екипът разчита на Настоятелството и заедно организират различни мероприятия.
Профирова дава пример, че наскоро по проект „Хубаво е в детската градина“ организират лаборатория на здравето и родителите заедно с децата правят градинка на билките и на зеленчуците.
„Децата много се радват, когато родителите участват в дейностите. Така те са по-спокойни, искат да покажат всичко, което са научили. А за нас, учителите, е особено удоволствие да видим, че родителите се включват с желание и са част от живота на детската градина“, споделя директорката.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg