Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 16, 24-29.04.2025 г.

От НАТФИЗ до Шанхай

Проф. д-р Станислав Семерджиев преподава в театралната академия на третия по големина град в света

Зина Соколова от Зина Соколова
24-04-2025
в Брой 16, 24-29.04.2025 г.
A A
Проф. д-р Станислав Семерджиев заедно със свои колеги и студенти от Шанхайската театрална академия

Проф. д-р Станислав Семерджиев завършва ВИТИЗ „Кр. Сарафов“. Четирикратно е избиран за ректор на НАТФИЗ. Той е създател и ръководител на специалността „Драматургия“. От 2011 г. е изпълнителен директор на Световната асоциация на филмовите и телевизионните висши училища. Гост-преподавател е в 15 чуждестранни университета. А от месец март 2025 г. преподава в Шанхайската театрална академия.

 

Колко дълъг е пътят от НАТФИЗ до Шанхай? С този въпрос се обърнахме към проф. Семерджиев.

„От три години имам предложение да работя в Китай, така както преди това пък имах предложения за работа в Сингапур, Южна Африка и САЩ – казва той. – Досега винаги отказвах, защото през цялото това време бях избиран и преизбиран за ректор и смятах, че имам дълг към България и НАТФИЗ. И по принцип, не съм си представял, че след 40 години работа само и единствено в Академията ще се съглася да я напусна. Особено след като в края на четвъртия ми мандат през февруари 2024 г. Общото събрание ме изпрати на крака с аплодисменти. Тази оценка тогава ме разплака. Защото това не бяха овации след премиера, а след тричасов отчетен доклад. Тази оценка ме и заблуди, че все още съм необходим, че още бих могъл да съм полезен… Малко бавно, но все пак в един момент осъзнах, че политиките, които 20 години съм защитавал и които и досега негласно са подкрепяни от мнозинството колеги и студенти, се променят скоростно от новото ръководство. И така, през януари 2025 г. приех поканата за Шанхай.“

Колегите му от Китай са толкова възторжени от този развой на събитията, че буквално

в рамките на месец и половина успяват да организират преместването му и дори преработват учебния график,

за да могат студентите още през март да имат часове с новия преподавател. Това е зашеметяваща изненада и за самия професор, защото в образователните институции подобни ситуации по принцип са рядкост, а такива радикални промени по правило не се случват толкова бързо. Още повече в една огромна държава като Китай, в която има и сериозна бюрокрация и консерватизъм. При пристигането му цялото ръководство на  Академията се събира, за да го представи тържествено на студентите и колегите, а ликът му виси по всички билбордове на училището като голямата новина на месеца.

Професорът не крие, че се радва, защото си дава сметка, че наистина е желан и оценен. Той е убеден, че когато човек е влагал максимални усилия в собственото си усъвършенстване и в развитието на профила, в който е работил през целия си живот, това винаги има значение. Всъщност и в Шанхайската театрална академия, и в двата най-големи университета по комуникации – в Пекин, и в Хангджоу, и в Академията за анимация „Дзилин“ в северната столица Чангчун, той от години прави майсторски класове по драматургия и продуцентство, както и чете специализирани лекции за моделите на аудиовизуално образование в света. Но досега това е било за по-кратки срокове – от седмица до три.

„Това, което ми помага преходът да стане плавно, е и фактът, че Шанхайската академия е самостоятелна структура, подобна на НАТФИЗ. През последните години много самостоятелни академии по изкуствата в Европа са принудени да се интегрират в университети заради Болонската конвенция и тристепенната система – бакалавър, магистър, доктор. В Америка това обучение по начало е също университетско, но в Азия нещата са по-бавни.“

Шанхайската театрална академия е създадена през 1945 г.

Има 4 факултета: „Съвременен театър“; „Китайски оперен театър“; „Класически и съвременен танц“; „Кино, ТВ и медии“. Обучава около 2000 студенти. Обикновено я нареждат сред трите най-престижни висши училища в Китай, заедно с Пекинската филмова академия и Централната драматична академия, също в Пекин.

Домакините подчертано очакват проф. Семерджиев да въведе част от образователните методи, които развива в НАТФИЗ през третия и четвъртия си ректорски мандат – нова оценъчна система, състезателен принцип при избора на курсови работи за реализация, модулен график за обучение, интердисциплинарна програма по „Световна култура“ и „Световно кино“. Той ще оглави и специално създадения заради него Международен център по драматургия – лаборатория за развитие на пълнометражни сценарни проекти с интернационално участие.

Проф. Семерджиев приема новото си работно място като предизвикателство,

защото му дава възможност да се развива в една от най-старите и богати култури – китайската, която има уникално историческо наследство, сравнимо с това на египетската и месопотамската цивилизация. Китай, в същото време, е и изключително бързо развиваща се технологична сила, която успява да съчетае иновациите с културната си традиция, което не навсякъде се случва по толкова безобиден и безалтернативен начин.

„Ще ми бъде интересно да съчетая в преподавателския си подход представите за традиционната структура на един учебен курс с това, което предлага изкуственият интелект – казва проф. Семерджиев. – В Китай ИИ не се възприема толкова като заплаха, колкото като инструмент, който може да се управлява внимателно и етично. Китайците се стремят да намерят най-доброто му приложение, като деликатно ограничават потенциалните негативни ефекти.“

За разлика от Пекин или Хенгдян, където производствените компании са ориентирани повече към високобюджетни държавно подкрепени блокбастъри и сериали, най-често исторически, или Хонконг, където са силно специализирани в жанровото кино – криминални, хорър, екшън, и пр. филми,

в Шанхай се произвежда основната част от киното и телевизията, задаващи неудобни въпроси за съвременността,

както и много музикални видеа и реклами. Това улеснява и самото преподаване, защото студентите са широко скроени, и реализацията на завършващите, които безпроблемно се вписват в професионалната среда.

Заниманията със студентите се провеждат на английски. Магистрите владеят добре езика, преподавателите – също. По-трудно е с бакалаврите, където понякога се налага превод. Изкуственият интелект се оказва полезен инструмент и в тази връзка, защото помага на студентите да подобрят езиковите си умения и да структурират мислите си по-добре, подчертава проф. Семерджиев.

За eдни от най-изненадващите порядки, на които се натъква в Китай, разбира от писмените работи на своите студенти. Шанхай е третият по големина град в света (след Токио и Делхи) с 30 млн. жители, има малко пространство и хората се учат да го използват по най-рационален начин. Една от неговите студентки пише сюжет за бездомник, който се настанява в погребалната стая на някакво семейство, защото семейството рядко ходи в нея.

„Попитах за каква стая става дума, и ми казаха, че това обикновено е помещение на първия етаж в някой жилищен блок, което хората могат да си купят, за да държат там урните на починалите си близки. Причината за това странно решение е липсата на място в мегаполиса за нови гробници, което съответно вдига и цените на традиционните погребални помещения до космически нива.“

В друг сюжет пък се говори за ruzhui (бихме го превели като „заврян зет“), който много се сближава с тъста си. „Първото, което не знаех, е, че в подобна ситуация мъжът почти задължително приема фамилното име на жена си. Но по-важното беше, че традицията повелява само кръвните роднини да имат право на нощно бдение до мъртвеца, което пък го води до емоционално сътресение.“

Проф. Семерджиев работи и със сюжети, изненадващи с развоя си, спрямо емоционалната им наситеност.

Например човек, излъган от свой приятел да инвестира пари в негов бизнес, губи всичко. Но нито вдига скандал, нито търси правата си в съда. Просто си тръгва. Друг сюжет – синът шест години не се е връщал в родното си село и лъже родителите си, че се е устроил добре. Ненадейно бащата идва в града и потресен разбира истината. Синът също е ядосан, че не е предупреден за посещението и така е разкрит. Разменят си няколко ежедневни думи, но никой не подхваща темата сериозно. В един момент, след дълго мълчание, синът предлага да се разходят покрай реката. Първо вървят, после се забързват и накрая започват да тичат. На другия ден синът изпраща бащата на гарата, пак си говорят ежедневни неща, накрая кратко се прегръщат и бащата се качва на влака. Във всеки вариант на развитие в американското или европейското кино тези ситуации биха били идеална предпоставка за конфликт и дълбочинно разголване на характерите. Китайската традиция на общуване обаче е друга.

„Уча се. Като първокласник съм – казва проф. Семерджиев. –  Откривам нови и нови пластове в техните разкази.

Китайските филми предлагат различен поглед върху реалността, който ме кара да се замислям за нашата култура и традиции.

Представата им за киното е някак останала силно свързана с теченията в европейското кино от 50-те, 60-те и 70-те на ХХ век – неореализма, френската нова вълна, немското ново кино, съветските поетични филми. Предпочитат да поставят повече въпроси, отколкото да дават отговори. Символите, цветовете и звуковите ефекти играят ключова роля, като често изместват фокуса от самия сюжет към начина, по който зрителят възприема случващото се. Разчитат на усещането, на преживяването на емоцията, а не просто на нейното изговаряне. Това е едно от най-силните им качества – способността да предадат дълбоки чувства по фин и ненатрапчив начин.“

Your Image Description

Свързани статии:

Хуманитаристиката изгражда личности И пчелите обичат канабиса Димитър ТодоровАко съдиш новите поколения, съдиш себе си Д-р инж. Димитрия Михайлова по време на церемонията на „Жените в науката“ за 2024 г.Кибератаките се усъвършенстват

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: НАТФИЗобразователни методипроф. д-р Станислав СемерджиевСъбеседникШанхайска театрална академия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Над 3100 зрелостници на допълнителна матура

Следваща статия

Снимка на броя: Урок за живота в библиотеката

Следваща статия
Снимка на броя: Урок за живота в библиотеката

Снимка на броя: Урок за живота в библиотеката

EduBurgas събра над 500 участници край морето

EduBurgas събра над 500 участници край морето

Вестник „Аз-буки“ – брой 16/2025 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 16/2025 г.

Последни публикации

  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • „Мисия чист въздух“ – фестивал на химията в Бургас
  • Студенти ще могат да оценяват качеството на обучението в реално време с електронна платформа
  • Академия за млади таланти в село Дреновец
  • Образователен форум събира иновативни училища и експерти в село Бистрица
  • Четири медала от Международната Менделеевска олимпиада по химия
  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • Министър Красимир Вълчев разговаря с над 750 гимназисти за вредите от наркотиците
  • Признание за най-добрите
  • Уроците на Клио
  • Морски приключения от Кранево до Атия

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"